۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
چرا قیمت نفت دوباره صعودی شد؟

با تعدیل سیاست‌های کووید صفر در چین نفت در مسیر افزایشی قرار گرفت به طوریکه نفت‌خام آمریکا به بیش از ۸۰ دلار رسید.

فردای اقتصاد: قیمت نفت روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود در سه هفته اخیر رسید، زیرا جدیدترین کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹ توسط چین، امیدها به بهبود تقاضا برای سوخت را تقویت کرد.

کمیسیون ملی بهداشت چین روز دوشنبه در گامی بزرگ در راستای کاهش محدودیت‌ها در مرزهایی که از سال ۲۰۲۰ تا حد زیادی بسته هستند، گفت: چین از ۸ ژانویه الزام قرنطینه مسافران ورودی به کشور را متوقف می‌کند.

بازار نفت که روز دوشنبه به دلیل کریسمس تعطیل بود امروز در واکنش به این خبر با رشد قیمت همراه شد. به طوریکه نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۷ به وقت تهران) با بیش از ۵۰ سنت رشد قیمت به حدود ۸۵ دلار بر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با حدود ۶۰ سنت رشد در کانال ۸۰ دلار معامله شد. هر دو نفت معیار به بالاترین حد خود از اوایل دسامبر قرار دارند. قیمت‌های امروز همچنین در حالی به دست آمد که نفت برای ماه‌ها در مسیر کاهشی قرار داشت و در هفته دوم ماه جاری میلادی(دسامبر) نفت‌خام آمریکا به حدود ۷۰ دلار رسیده بود. بر ین اساس قیمت این کالای اساسی در کمتر از ۲ هفته حدود ۱۳ درصد رشد کرده است. رویترز سه عامل را در افزایش قیمت‌ها در دو هفته اخیر دخیل می‌داند.

به گزارش رویترز، نعیم اسلم، تحلیلگر Avatrade درباره کاهش قرنطینه در چین گفت: «این مطمئناً چیزی است که معامله گران و سرمایه گذاران به آن امیدوار بودند.»

ارزش سهام در بازارهای جهانی در حالی افزایش یافت که دلار آمریکا در روز سه شنبه در واکنش به حرکت چین کاهش یافت. دلار ضعیف‌تر، نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر و از قیمت آن حمایت می‌کند.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد Fujitomi Securities گفت: همچنین نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه نفت آمریکا به دلیل طوفان‌های زمستانی به رشد قیمت‌ها کمک کرد. اما پیش‌بینی می‌شود که آب‌وهوای ایالات متحده در این هفته بهبود یابد که می‌تواند به این معنا باشد که ادامه معامله نفت در مسیر صعودی چندان دوامی نخواهد داشت.

از روز جمعه، حدود ۱.۵ میلیون بشکه از ظرفیت پالایش روزانه نفت آمریکا در امتداد سواحل خلیج مکزیک از مدار خارج شده در حالی که تولید نفت و گاز در داکوتای شمالی تا تگزاس نیز به دلیل یخ زدگی کم شده است.

نگرانی در مورد کاهش احتمالی تولید نفت روسیه دیگر عاملی بوده که این روزها از افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کند. معاون نخست وزیر این کشور، الکساندر نواک روز جمعه گفت: روسیه ممکن است تولید نفت خود را در واکنش به سقف قیمتی که غرب برای خرید نفت این کشور وضع کرده در اوایل سال ۲۰۲۳ بین ۵ تا ۷ درصد کاهش دهد. این می‌تواند به خروج ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت روس‌ها بیانجامد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار