۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
ادامه دعوا بر سر محاسبه قیمت دلاری محصولات پتروشیمی

عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ‌ توافقی و نیما در بین سه نهاد بورس کالا، وزارت صمت و صنایع ملی پتروشیمی محل بحث شده است.

بورس کالا روز دوشنبه اطلاعیه‌ای مبنی بر عرضه محصولات پتروشیمی با نرخ دلار توافقی منتشر کرد؛ این اطلاعیه واکنش نهادها مختلفی را در دو روز گذشته در پیش داشت.

▪️ساعاتی قبل وزارت صمت اطلاعیه بورس کالا را غیرقانونی شمرد. دلیل غیرقانونی بودن اطلاعیه بورس کالا از نگاه وزارت صمت شرایط ملتهب بازار، آسیب صنایع پایین‌دست و تقسیم این سود تنها میان دلالی شمرده شد.

▪️شرکت صنایع ملی پتروشیمی نیز روز گذشته طی اطلاعیه‌ای، ابلاغیه بورس کالا مبنی بر تغییر نرخ محاسبه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ دلار توافقی را بایکوت و اعلام کرده بود عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا کمافی‌السابق با نرخ دلار نیما خواهد بود.

▪️این اقدام سبب شد تا این گمانه‌زنی‌ها پیش بیاید که در این پینگ‌پونگ بورس کالا با صمت و شرکت صنایع ملی پتروشیمی، سه نهاد از زاویه‌های مختلف به مسئله نگاه می‌کردند.

▪️به گفته کارشناسان اما اقدام بورس کالا به نفع صنایع بالادست و اقدام صنایع ملی پتروشیمی به نفع صنایع پایین دست خواهد بود؛ چرا که صنایع پایین دست هنوز ابلاغیه‌ای درخصوص تسعیر ارز صادراتیشان با نرخ دلار توافقی دریافت نکرده‌اند.

▪️دلار توافقی درآخرین نرخ خود ۳۶هزار و ۶۷۵ تومان و نیما ۲۹هزار و ۳۵۰تومان اعلام شده بود. در صورت اجرای ابلاغیه بورس کالا این تفاوت ۲۴  درصدی دو نرخ  اثر قابل توجهی در نرخ فروش محصولات بالادست پتروشیمی می‌گذاشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار