۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
توافق، نزدیک‌تر از همیشه

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سایر منابع مطلع، از قریب‌الوقوع بودن احیای برجام خبر می‌دهند.

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «ایران نگرانی‌های خود را مطرح کرده، اما حل مسائل باقی مانده خیلی دشوار نیست. نمی‌توانم بگویم توافق برجام بدست خواهد آمد، اما از هر زمان دیگر به آن نزدیک‌تر هستیم.»

هیات مذاکره‌کننده فرانسوی هم از پذیرش مشروط متن پیشنهادی اروپا توسط ایران خبر داد.

دقایقی پیش از انتشار این خبر، جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اروپا گفت که پاسخ مکتوب ایران را در مورد متن پیش‌نویس برجام دریافت کردم.

او ادامه داد: «از وزیر خارجه‌ ایران به خاطر وقت شناسی قدردانی می‌کنم.خوشبختانه پاسخ ایران را هم بررسی کردیم ولی نمی‌توانم به جزییات آن اشاره کنم. »

بورل ادامه‌داد: «آمریکا هم به طور خصوصی نظرش را اعلام کرده، ما همچنان تلاش خواهیم کرد که نظرات را به هم نزدیک کنیم.»

همزمان استفانی لیختن اشتاین، خبرنگار پولتیکو نوشت: «پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع آگاه در این زمینه گفت که هیچ چیز تحریک برانگیزی در آن وجود ندارد. ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد و ایرانی‌ها بیشتر بر مساله تحریم‌ها و تضمین‌ها متمرکز هستند.»

لارنس نورمن، خبرنگار ارشد دیپلماتیک هم نوشت که ایران ایده‌هایی برای رفع نگرانی‌هایش مطرح کرده‌است.

لارا روزن، خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال نیز در توییتی نوشت که ایران در نامه خود ایده‌هایی برای حل و فصل نگرانیهای خود درباره لغو تحریم‌ها ارائه کرده است.

همزمان یک منبع مطلع ایرانی هم به ایسنا گفت: «انتظار می‌رود تا ۲ روز آینده پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم.»

ادعای پولیتیکو درباره انعطاف ایران

همچنین پولتیکو به نقل از یک مقام غربی گفته: ایران همچنان با متن پیش‌نویس احیای برجام، مشکلاتی دارد ولی در مورد اختلافش با آژانس بر سر سه مکانی که آثار اورانیوم غنی‌سازی پیدا شده، ممکن است به سوی حل و فصل موضوع در حرکت باشد.

اولیانوف: دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجی بعید نیست

خبرگزاری اسپوتنیک نوشته نماینده روسیه در مذاکرات وین، پاسخ ایران به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را سازنده توصیف کرده و گفته توپ اکنون در زمین آمریکاست.

میخائیل اولیانوف گفته ایران پیشنهاد کرده در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق، تضمین‌های مربوط به حفظ آن در آینده تقویت شود.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه در خصوص توافق هسته‌ای بعید نیست.

ایران تا پایان روز چهارشنبه منتظر می‌ماند

روز سه شنبه هم شبکه قطری الجزیره به نقل از "یک مسئول ایرانی" با اشاره به اینکه پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا واقع بینانه و حرفه‌ای بوده، تاکید کرد که نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتا افزایش یافته است و این امری مثبت است. وی گفت: «پاسخ ما نکات مهمی را شامل می شود که منافع ملی ما را تامین می کند.» این مسئول ایرانی که نامی از او برده نشده، تاکید کرد: «ما تا پایان روز چهارشنبه منتظر پاسخ به نکاتی که مطرح کردیم هستیم.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید: موافقت آمریکا با دو پیشنهاد ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار