۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰
ستاره فوتبال جهان درگذشت

امروز بیست و نهم دسامبر روزگار این افسانه‌ برزیلی به پایان رسید.

دخترش کلی ناسیمنتو در اینستاگرام خود نوشت: "هر چیزی که هستیم به لطف شماست. ما شما را بی‌نهایت دوست داریم. در آرامش باشید."

اُ ری "O Rei" نام مخففی که با آن او را می‌شناختند در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در برزیل در ترس کوراکوئس (Tres Coraçoes) در ایالت میناس گرایس (Minas Gerais) به دنیا آمد.

قهرمان سه بار جام جهانی با «کانارینا» (سوئد ۱۹۵۸، شیلی ۱۹۶۲ و مکزیک ۱۹۷۰) مدتی بود که در وضعیت سلامتی حساسی قرار داشت تا که امروز قلبش ایستاد. پله همیشه به خاطر دوران فوتبالش، بازی‌هایش، گل‌هایش و عناوینش در یادها خواهد ماند. و برای تاریخ، علاوه بر جام‌های جهانی و جام‌های او با سانتوس، تاریخی نیز باقی خواهد ماند: ۱۹ نوامبر ۱۹۶۹، روزی که او هزارمین گل خود را با سانتوس به واسکودوگاما زد.

حرفه پله خیلی زود آغاز شد. او در ۱۵ سالگی برای نخستین بار با سانتوس بازی کرد. نخستین بازی او در ۷ سپتامبر ۱۹۵۶ در برابر کوباتائو انجام شد، مسابقه‌ای که در آن یک گل به ثمر رساند. و کمتر از یک سال پس از نخستین بازی، این نوجوان نخستین بازی خود را با تیم ملی برزیل انجام داد: در ۷ جولای ۱۹۵۷ مقابل آرژانتین در ماراکانا، مسابقه‌ای که او دوباره گلزنی کرد.

پله از همان ابتدا یک بازیکن قابل توجه بود. حتی قبل از نمایش آن، والدمر د بریتو (Waldemar de Brito)، که به نظر می‌رسد آن را کشف کرده است، سرنوشت پله را پیش‌بینی کرد: "این پسر بهترین بازیکن فوتبال جهان خواهد شد."

 پادشاه جام‌های جهانی

و نخستین بازی او در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد انجام شد. او ۱۷ ساله بود و ویسنته فئولا او را به تیم ملی دعوت کرد. افسانه او از آنجا شروع شد، زیرا او تبدیل به جوانترین بازیکنی شد که جام جهانی را بالای سر برد. در فینال برزیل مقابل میزبان با نتیجه ۵ بر ۲ پیروز شد و 'او ری' دو گل به ثمر رساند.

در سال ۱۹۶۲، در شیلی، دومین جام جهانی او سپری شد اما در آنجا پله به دلیل مصدومیت از ترکیب دور شد. آسیب دیدگی او را متوقف کرد و از بازی دوم دیگر نتوانست بازی کند اما برزیل دوباره قهرمان شد.

جام جهانی ۱۹۶۶ برای "کانارینا" یا برای پله خوب نبود. برزیلی‌ها در دور اول سقوط کردند. اما در سال ۱۹۷۰، او ری دوباره جام قهرمانی را لمس کرد.

برزیل در فینال جام جهانی مکزیک مقابل ایتالیا قرار گرفت و کاریوکاها برای سومین بار عنوان را از آن خود کردند.

پله در آخرین بازی خود با برزیل به مصاف یوگسلاوی رفت. این دیدار در تاریخ ۱۸ جولای ۱۹۷۱ بود. این پایان دوران موفقیت آمیز او در تیم ملی بود. او در سال ۲۰۱۳ توپ طلای افتخاری را برای یک حرفه موفق دریافت کرد.

 خداحافظی پله

بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴، پله برای نخستین باشگاهش بازی کرد: سانتوس.

در آنجا پله به سرعت ستاره تیم شد و او ۱۱۱۸ بازی انجام داد و ۱۰۸۷ گل به ثمر رساند و همچنین عناوین متعددی (۲۰ قهرمانی، سری آ و مسابقات ریو سائوپائولو) از جمله دو کوپا لیبرتادورس، دو جام بین قاره‌ای و قهرمانی جام برندگان جام بین قاره‌ای را به‌دست آورد.

در سال ۱۹۷۵، 'او ری' به لیگ آمریکا رفت تا دوران خود را به عنوان یک فوتبالیست به پایان برساند.

او با نیویورک کاسموس قرارداد امضا کرد و دو فصل در آنجا بازی کرد. آمار او به عنوان یک گلزن، افت نکرد: ۶۴ گل.

ستاره برزیلی در سال ۱۹۷۷ کفش‌های خود را آویخت. بعدها به عنوان سفیر سازمان ملل منصوب شد، در فیلم فرار یا پیروزی (۱۹۸۱) شرکت کرد، به عنوان وزیر ورزش برزیل (۱۹۹۴) انتخاب شد و کم کم از خط مقدم جوامع سیاسی و ورزشی محو شد.

و حالا در سال ۲۰۲۲ دنیای فوتبال را یتیم کرد. یک اسطوره از بین رفت، فوتبال، پادشاه خود را از دست داد.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها