۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
پیش ‌بینی بورس فردا ۱۱ دی ۱۴۰۱

معاملات امروز در بازار سهام با برگشت ورق نماگرها و افت ۳.۵ درصدی شاخص کل پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

همانطور که انتظار می‌رفت، بورس امروز به دلیل صحبت‌های اخیر محمدرضا فردین، رئیس جدید بانک مرکزی، در رابطه با سیاست‌های پولی پیش رو، با فشار عرضه‌ای مواجه شد که در آن فروشندگان قدرت بالایی داشتند و در همان ابتدا شاخص بورس را با کاهش نسبتا زیادی مواجه کردند. در انتهای معاملات سخت بورس در روز جاری، شاخص کل با کاهش ۳.۴۵ درصدی همراه شد تا بار دیگر کانال ۱.۶ میلیون واحدی از دست برود و به فاصله تنها یک روز کاری، بازار سهام دو چهره کاملا متفاوت را از خود به نمایش بگذار. شاخص هم‌وزن نیز امروز روندی کاهش به خود گرفت اما افت کمتری نسبت به نماگر اصلی بازار داشت و ۲.۴۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

صحبت‌های شب پنجشنبه و جمعه محمدرضا فرزین به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی در رابطه با سیاست‌هایی که قرار است در پیش بگیرد، برای بورس تهران سنگین تمام شد و روز رویایی سهامداران در روز چهارشنبه را به کامشان تلخ کرد. البته انتظار می‌رود که بخشی از شرایط امروز بازار سرمایه به دلیل شوک وارد شده به سرمایه‌گذاران باشد و به مرور برگشت معاملات به تعادل و مسیر صعودی را از سر بگیریم اما شاید برای مدتی نیز روزهایی مانند چهارشنبه هفته گذشته را تجربه نکنیم. به هرحال سیاست‌های بانک مرکزی همواره در تصمیم سرمایه‌گذاران تاثیرات مهمی خواهد داشت و از همین رو انتظار می‌رود که از این پس حداقل برای مدتی، مختصات بازارها با تغییراتی مواجه شود.

ترس بورس از بازگشت رانت

فرزین در صحبت‌های خود از تصمیماتش برای بازار ارز گفت و عنوان کرد که قصد دارد نرخ ارز نیما را برای تامین نیازهای ارزی مردم در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان ثابت نگهدارد. این درحالی است که دلار نیما هم‌اکنون در بالای کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان می‌کند. او همچنین افزود که بانک مرکزی از این پس بازار آزاد ارز را به صورت مستمر پایش خواهد کرد و تلاش می‌کند که به مرور نرخ آن را به دلار نیما نزدیک کند. این موضوع نشان می‌دهد که احتمال کاهش نرخ دلار حداقل در کوتاه مدت پایین نیست و از طرفی ثبات قیمت دلار نیما در ۲۸۵۰۰ تومان، تداعی‌گر ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان دلار جهانگیری خواهد بود که با خود مشکلات بسیاری را برای اقتصاد و به خصوص شرکت‌ها و صنایع به همراه داشت.

اکنون طبق صحبت‌های فرزین به نظر می‌رسد که قرار است این سیاست با لباسی جدید به نام نیمایی از سر گرفته شود که می‌تواند بار دیگر تجربیات تلخ چند سال گذشته را تکرار کند. به هرحال در همین راستا طی چند روز گذشته، قیمت دلار در بازارهای مختلف با کاهش محسوسی همراه بوده است به طوری که در بازار آزاد با کاهش بیش از ۳هزار تومانی همراه شد. دلار توافقی نیز از بالای ۴۱ هزار تومان تا کانال ۳۸ هزار تومانی کاهش یافت و قرار است که امروز عرضه بالایی نیز در سامانه نیما با نرخ جدید ۲۸۵۰۰ تومانی اتفاق بیفتد. به هرحال این موضوع حداقل در کوتاه مدت می‌تواند اثرگذار باشد و در صورت تداوم، باید بار دیگر نگرانی‌های جدیدی بابت اتفاقات تکراری از جمله رانت، قیمتگذاری دستوری، جهش‌های تورمی و... داشته باشیم.

در این میان نکته‌ای که همچنان قابل توجه است، نرخ دلاریست که هنوز در بازار آزاد نسبت به دو ماه گذشته با رشد بیش از ۳۰ درصدی همراه بوده است و وضعیت انتظارات تورمی نیز در سطوح جدیدی قرار دارند. بنابراین شرایط برای بازارها و بورس به گونه‌ای رقم خورده که نمی‌توان انتظار روند ریزشی قدرتمندی را برای بازار داشت و پیش‌بینی می‌شود که شوک منفی ایجاد شده، در روزهای آینده تخلیه شود.

شاخص بورس در محدوده خطر

شاخص کل بورس در روزهای گذشته با عملکرد کم‌نظیری که از خود به نمایش گذاشته بود، توانست پس از گذشته ۲.۵ سال، مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی را پشت سر بگذارد و به بالای آن صعود کند اما اتفاقات دو روز اخیر، اجازه تثبیت در این کانال را به بورس تهران نداد تا بار دیگر شاهد برگشت به زیر این مرز سخت باشیم. نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که این نماگر در حال حاضر در محدوده حساسی قرار دارد و باید دید که در روزهای آتی چه چیزی در انتظار سهام خواهد بود. در سناریو اگر محدوده ۱.۵۸ میلیون واحدی به سمت پایین شکسته شود، می‌توان انتظار کاهشی تا حوالی ۱.۵۳ میلیون واحدی داشت اما اگر بار دیگر تقاضا بتواند بر عرضه‌های غلبه کند و شاخص بورس کانال ۱.۶ میلیون واحدی را پس بگیرد، می‌توان به لمس ۱.۷ میلیون واحد نیز امیدوار بود.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز با برتری عرضه‌ها نسبت به تقاضا همراه باشد اما شاهد شدت کمتری خواهیم بود تا به مرور شوک وارد شده به بازار تخلیه شده و مسیر متعادل صعودی در پیش گرفته شود.

پیش ‌بینی بورس فردا ۱۱ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار