۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
مأموریت «فردای اقتصاد» چه باید باشد؟

رسانه اقتصادی مترقی و متعهد کالایی تجملی نیست؛ هسته اصلی توسعه عادلانه است.

«فردای اقتصاد» رسانه‌ای اقتصادی است که می‌خواهد اقتصاد را با دیدی جامع‌تر بنگرد و به تحلیل کارشناسی تمامی متغیرهای اثرگذار بر اقتصاد ایران، با مخاطب قرار دادن صاحب‌نظران، مسئولان دولتی و نخبگان اقتصادی بپردازد.

توسعه اقتصادی ایران در مرحله‌ای است که به شرط ثبات سیاست‌گذاری و مدیریت قابل قبول در دستگاه تصمیم‌سازی دولت، می‌تواند با خیزش همراه شود. بستر چنین توسعه‌ای، بازار سرمایه است که منابع مالی را با هزینه‌هایی پایین‌تر در خدمت سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. بنابراین، گسترش بیشتر بازار سرمایه در افق زمانی میان‌مدت، باوجود همه رویدادها و تغییر مسیرهای محتمل، غیرقابل اجتناب است. 

اگرچه «فردای اقتصاد» وظیفه ترویج فرهنگ استفاده از محصولات مالی بازار سرمایه را وجهه همت خود قرار خواهد داد، اما از آنجایی‌که فعالان اقتصادی برای تصمیم‌گیری‌های خود نیازمند تحلیل همه روندهای اقتصادی و همچنین سیاسی هستند، باید جایگاه ویژه‌ای در این رسانه برای بررسی فرآیندهای اقتصادی در نظر گرفته شود.  

اخلاق حرفه‌ای همه اهالی رسانه، آنها را به رعایت سه اصل ملزم می‌کند: پیگیری مستمر واقعیت، تعهد به مسئولیت اجتماعی و تقویت آزادی بیان. غایت آرزوی «فردای اقتصاد» باید این باشد که با بسترسازی گفت‌وگوی ملی بین عموم صاحبنظران، زمینه‌ساز توسعه اقتصاد ملی و بازارهای مالی کشور باشد. 

رسانه اقتصادی مترقی و متعهد کالایی تجملی نیست؛ هسته اصلی توسعه عادلانه است.

رسانه‌های اقتصادی باید در ایجاد اجماع عمومی برای اصلاحات به سیاست‌گذار کمک کنند. چنین رسانه‌هایی به بازارهای مالی کمک می‌کنند تا بهتر کار کنند. «فردای اقتصاد» باید بتواند در انتقال ایده‌های مالی و نوآوری در عرصه‌های مختلف کسب‌وکار در خدمت بخش خصوصی ایران باشد، به سیاست‌گذار کمک کند، و در اقناع مردم در باور به مسلمات علم اقتصاد بکوشد.

رسانه‌های اقتصادی هم‌چنین برای توسعه انسانی مهم‌اند و اطلاعات مرتبط را تا اقصی نقاط کشور منتقل می‌کنند. البته تجربه نشان داده است که استقلال رسانه‌ها می‌تواند شکننده باشد و به‌راحتی به خطر بیفتد. ولی تردیدی نیست برای حمایت از توسعه به فضای مناسب و سیاست‌های مدبرانه‌ای مورد نیاز است تا رسانه‌ها بتوانند از بازارهای اقتصادی و سیاسی حمایت کنند و صدایی برای عامه مردم باشند. بدین منظور، «فردای اقتصاد» می‌تواند دیدگاه‌های دانشگاهیان، تحلیل‌گران، کارشناسان و نیز دیدگاه‌های خود اهالی رسانه در خط مقدم را گرد هم بیاورد. 

روایت صادقانه و بیان شفاف از موقعیت اقتصاد کلان، تحولات بازار مالی و عناصر آن، شکافتن ناملایمات، پرسش‌گری دائمی، حفظ بی‌طرفی، پرهیز از تندروی، انتشار بی‌وقفه اطلاعات و اطلاع‌رسانی اصولی مداوم، حفظ تعادل مناسب بین تنوع موضوعی با محتوای مطالب و اهمیت خبری و بررسی‌های عمیق از تحولات بازار در چارچوبی جهانی و با هدف تحقق منافع ملی، خط‌مشی‌هایی است که قاعدتا «فردای اقتصاد» به‌طور مستمر دنبال خواهد کرد.

امید می‌رود که «فردای اقتصاد» با تعهد به عدم‌ انحراف از خط‌مشی‌هایی که برای خود تعیین کرده است، از فرصتی که در اختیار دارد برای «خوب» و «مؤثر» بودن استفاده کند و در توسعه و گسترش همه‌جانبه بازار مالی ایران نقشی فعال برعهده گیرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار