۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
ریزش سنگین بازار خودرو آغاز شد؟ / پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

افت قیمت دلار، پذیرش اولین محموله خودروی وارداتی در بورس کالا و ورود دنا به بورس سه سیگنالی بودند که بعد از ۵۰ روز قیمت خودرو را نزولی کردند.

فردای اقتصاد: امروز قیمت خودرو بعد از ۵۰ روز کاهشی شد. بازگشت دلار از قله ۴۴ هزار تومانی و دو خبر خوب از پذیرش اولین خودروهای وارداتی و همچنین خودروی دنا در بورس کالا سه عامل کاهشی در بازار خودرو هستند. هر چند آینده قیمت‌ها احتمالا بیش از هر چه در گروی آینده قیمت دلار باشد.

افت قیمت خودرو پس از ۵۰ روز

امروز قیمت خودرو برای اولین بار از ۲۱ آبان کاهش یافت. شاخص کل قیمت خودروی بورسان که میانگینی از دو شاخص قیمت خودروهای داخلی و چینی است امروز (یکشنبه)  ۱.۵ درصد کاهش یافت. قیمت خودروهای داخلی به طور متوسط ۳.۳ درصد کاهش داشت. با این حال، خودروهای چینی که معمولا با تاخیر به اتفاقات واکنش می‌دهند همچنان در مسیر صعودی قرار داشتند و ۰.۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

سه سیگنال کاهشی برای قیمت خودرو

قیمت دلار در هفته‌های اخیر افسار بازار ارز را به دست گرفته بود و قیمت خودروهای داخلی و خارجی رشد عجیبی را به دنبال صعود دلار تجربه کرده بودند. اما حالا که نرخ ارز از اوج ۴۴ هزار تومانی بازگشته و بیش از ۳ هزار تومان کاهش یافته است، برخی خریداران در بازار خودرو نیز دست نگه داشتند.

از سوی دیگر، دو خبر مهم دیگر هم سیگنال کاهشی به قیمت خودرو می‌دهند.

امروز اعلام شد ۲۱ هزار دستگاه خودروی وارداتی در بورس پذیرش شده‌اند. بنابراین، احتمالا می‌توان امید داشت نخستین محموله خودروهای وارداتی در هفته آینده در بورس کالا عرضه شوند. اگرچه فعلا تعداد خودروهای وارداتی اندک است، اما انتظار می‌رود با تداوم روند ورود خودرو به کشور، این اتفاق اثر کاهشی خود را بر قیمت خودرو بگذارد. خودروهای پذیرش‌شده ۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات کیا از سوی شرکت کوشا خودرو نگین به عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا هستند.

اما سومین اتفاق مهم برای بازار خودرو ورود یک خودروی جدید و نسبتا پرطرفدار به بورس است. طبق اعلام بورس کالای ایران امروز خودروی دنا هم در این بازار پذیرش شد. ورود دنا به بورس کالا تکه دیگری از پازل حذف قرعه‌کشی خودرو را تکمیل می‌کند و می‌توان امید داشت باقی خودروهای پرتیراژ همچون پژو پارس و ۲۰۶ هم به تدریج در بورس کالا پذیرش شوند.

موعد ریزش قیمت خودرو رسید؟

شوک رئیس کل بانک مرکزی به قیمت دلار با معرفی دلار نیمایی جدید (۲۸۵۰۰ تومانی) و وعده مداخله در بازار آزاد برای کاهش قیمت دلار آزاد منجر به افزایش فروش‌ها در بازار ارز از ابتدای هفته شده است. با این حال، این خبر اگرچه در کوتاه‌مدت می‌تواند با افزایش فروش‌ها در بازار دلار همراه شود، اما تبعات تورمی آن ممکن است همچون دلار ۴۲۰۰ تومانی که هزینه مالی سنگینی بر دوش کشور گذاشت، در بلندمدت منجر به تضعیف بیشتر ریال شود. از این رو، همچنان نمی‌توان با اطمینان خاطر از ریزش سنگین و پایدار در بازار خودرو صحبت کرد. جزییات بیشتر در خصوص بازار ارز را اینجا بخوانید: سه اتفاق مهم بازار ارز و طلا

در خصوص اثر واردات بر قیمت خودرو، فعالان بازار خودرو به دو دسته خوشبین‌ها و بدبین‌ها به کاهش قیمت تقسیم می‌شوند. در ماه‌های اخیر عموما بازار خودرو انعکاسی از انتظارات گروه دوم بود. چراکه اولا بسیاری نسبت به عملی شدن واردات خودرو تردید داشتند و بسیاری هم معتقدند که ورود تعداد اندک خودرو به کشور نمی‌تواند از التهاب قیمت‌ها بکاهد. طبق تخمین‌ها و اظهارات مقامات وزارت صمت امسال بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار خودرو وارد خواهد شد. البته وزارت صمت از رقم ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هم اسم برده است. هر چند با توجه به سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ و نیز با توجه به آنکه به نظر می‌رسد عمده خودروهای وارداتی بین ۱۰ الی ۲۰ هزار دلار قیمت دارند، ورود ۲۰۰ هزار خودرو تقریبا غیرممکن است. واردات ۲۰۰ هزار خودرو به معنای آن است که میانگین قیمت خودروهای وارداتی قرار است ۵ هزار دلار باشد. مگر آنکه دولت تصمیم بگیرد محدودیت سقف واردات را بردارد یا سقف را افزایش دهد.

برخی هم نگران تعرفه‌های بالای واردات هستند که به نظر می‌رسد بار دیگر در حال تکرار است. این دسته با اشاره به حباب قیمت خودروی خارجی در کشور انتظار دارند خودروهای وارداتی جدید هم مثل خودروهای خارجی موجود که قیمتشان حدود ۴ برابر نمونه‌های مشابه خارج از کشور است، قیمت بخورند. اما گروه نخست انتظار دارند حتی واردات خودرو با محدودیت‌های فعلی هم بتواند کمی از التهاب این بازار بخواباند. مگر آنکه بار دیگر رشد دلار، اثر کاهشی واردات خودرو را خنثی کند. با این حال، آنچه اکثر کارشناسان خودرو بر آن تاکید دارند لزوم کاهش و حتی حذف تعرفه واردات خودرو جهت تخلیه حباب قیمت خودروهای خارجی است که می‌تواند تعدیل قیمت در کل بازار را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار