۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۳ دی ۱۴۰۱

معاملات روز دوشنبه بازار سهام برخلاف دو روز ابتدایی هفته مثبت پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز توانست برخلاف دو روز ابتدایی هفته جاری، عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد تا بار دیگر با تخلیه شوک‌های منفی ناشی از خبرها، شاهد بازاری یکدست سبزرنگ باشیم. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک افزایش ۱.۸۵ درصدی به پایان برساند و بار دیگر در یک قدمی مرز ۱.۶ میلیون واحدی بایستد. شاخص هم‌وزن نیز روندی مشابه شاخص کل را تجربه کرد و توانست بازدهی مثبت ۱.۸۹ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات طی بازار امروز عدد ۷۸۳۴ میلیارد تومانی را به نمایش گذاشت و پس از دو روز خروج پول سنگین، شاهد آشتی دوباره حقیقی‌ها با بازار سهام بودیم که نتیجه آن ورود ۵۵۵ میلیارد تومانی به چرخه معاملات بود.

پس از شوک سنگینی که خبر تغییر رئیس بانک مرکزی و صحبت‌های محمدرضا فرزین در روزهای ابتدایی کار خود درباره نرخ دلار نیما و سیاست‌های جدید پولی، به بورس تهران وارد کرد، به نظر می‌رسد که این جو منفی تا حد زیادی خارج شده و بازار سهام بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفته باشد. البته در این میان شنیده می‌شود که صندوق تثبیت نیز در جهت حمایت از بازار اقدام به خریدهایی از اواخر بازار روز گذشته کرده بود که در صورت تایید می‌تواند یکی از دلایل اصلی برگشت بازار باشد. حال باید دید در این روزها که بازارهای مختلف تحت تاثیر سیاست‌های جدید بانک مرکزی قرار دارد، بورس فردا چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

سنگینی وزنه تحول صنعت خودرو در بورس

یکی از صنایعی که در روزهای گذشته خیلی سریع توانست خود را از هیجان منفی ایجاد شده خارج کند، گروه خودرویی بود که مدت‌هاست به دلیل تغییر و تحولات مثبتی که در آن رخ داده،‌ شرایط خوبی را تجربه می‌کند. عرضه خودرو در بورس کالا، قدم‌های نهایی واگذاری سهام تودلی و... همگی باعث شده‌اند که این روزها گروه خودرو در صدر توجهات باشد و چشم‌انداز مناسبی از خود به نمایش بگذارد. این روزها نیز عرضه خودرو در بورس کالا هم سرعت بیشتری به خود گرفته و هم وسعت محصولات عرضه شده در حال افزایش است که می‌تواند خودروسازان را از دوران سخت چند سال گذشته خارج کند.

طبق خبرهای منتشر شده در روزهای گذشته، به نظر می‌رسد که قرار است به زودی روال قبلی قرعه‌کشی خودرو برای مصرف‌کنندگان عادی که نقدهای بسیاری را نیز متوجه خود کرده بود، پایان یابد و به زودی شاهد عرضه تمامی محصولات خودروسازان و همچنین خودروهای وارداتی در بورس کالا باشیم. این موضوع می‌تواند خودروسازان بزرگ کشور را که چندسالی در زیان‌های سنگین سر می‌کردند، به سمت شناسایی سود هدایت و روزهای روشنی را برای آن‌ها ترسیم کند. این موضوع نه تنها بر گروه خودرویی بلکه بر کلیت بازار به خصوص دیگر صنایع درگیر با قیمتگذاری دستوری را با افزایش تقاضا مواجه کرده تا علاوه بر بحث دلار، محرک دیگری نیز برای رشد بازار ایجاد شود.

انتظارات تورمی همچنان در اوج؟

سیاست‌های پولی اخیری که رئیس جدید بانک مرکزی درباره آن صحبت کرد، در روزهای اخیر تا حدودی توانست موجی نزولی را در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز ایجاد کند اما دلار در بازار آزاد با وجود کاهشی مقطعی تا زیر کانال ۴۰ هزار تومانی، دوباره روندی صعودی به خود گرفت و همچنان در مرز ۴۱ هزار تومان در حال نوسان است تا انتظارات تورمی فعلا خود را در سطوح بالایی حفظ کند. اگرچه نمی‌توان تنها طی چند روز شاهد تاثیر این وعده‌ها و اقدامات در بازارهای مختلف باشیم اما به صورت روزانه فعلا شرایط تغییر چندانی نداشته و دلار فعلا نسبت به دو ماه گذشته خود رشد نزدیک به ۳۵ درصدی را تجربه می‌کند تا بازارهای مختلف نشانی از فروکش کردن انتظارات تورمی را نداشته باشند.

بورس تهران این روزها امید جدیدی در خود می‌بیند و آن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که طبق گفته‌ها، تاکنون ۵ بند آن مورد تصویب قرار گرفته و تا انتهای هفته به صورت کامل در مجلس تصویب خواهد شد. این موضوع به دلیل کاهش جذابیت و فرصت‌های سوداگری در بازارهای مختلف، می‌تواند سرمایه‌ها را به سمت بورس تهران هدایت کند زیرا سهام از این موضوع خارج است و مالیاتی به جز میزانی که اکنون وجود دارد، از خرید و فروش آن اخذ نخواهد شد.

مقاومت مهم شاخص بورس شکسته می‌شود؟

شاخص کل بورس در هفته گذشته با عملکرد کم‌نظیری که از خود به نمایش گذاشته بود، توانست پس از گذشته ۲.۵ سال، مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی را پشت سر بگذارد و به بالای آن صعود کند اما اتفاقات دو روز اخیر، اجازه تثبیت در این کانال را به بورس تهران نداد تا بار دیگر شاهد برگشت به زیر این مرز سخت باشیم. نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که این نماگر در حال حاضر در محدوده حساسی قرار دارد و باید دید که در روزهای آتی چه چیزی در انتظار سهام خواهد بود. اگر محدوده ۱.۵۸ میلیون واحدی به سمت پایین شکسته شود، می‌توان انتظار کاهشی تا حوالی ۱.۵۳ میلیون واحدی داشت اما در صورت تداوم روند صعودی، اگر بار دیگر تقاضا بتواند بر عرضه‌های غلبه کند و شاخص بورس کانال ۱.۶ میلیون واحدی را پس بگیرد و از مقاومت ۱.۶۱ میلیون واحدی عبورس کند، می‌توان به لمس ۱.۷ میلیون واحد نیز امیدوار بود.

پیش بینی بورس فردا

به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا به مسیر صعودی خود ادامه دهد اما به دلیل مقاومت‌های پیش رو که در بالاتر ذکر شد، احتمالا شاهد عرضه‌های بیشتری نسبت به روز جاری باشیم تا یک بازار متعادل و مثبت را مشاهده کنیم.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۳ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار