۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
سیگنال ونزوئلا به آمریکا برای عادی سازی روابط

مادورو: ما برای گفت‌وگو در بالاترین سطح، برای روابط محترمانه آماده هستیم و امیدوارم پرتوی از نور به آمریکا برسد تا این کشور صفحه جدیدی را بگشاید.

فردای اقتصاد: نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، اعلام کرد که این کشور برای عادی‌سازی روابط خود با آمریکا که از سال ۲۰۱۹ قطع شده، «کاملاً آماده» است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مادورو روز یکشنبه ۱۱ دی در گفت‌وگویی که از شبکه تلویزیونی «تله‌شور» ونزوئلا پخش شد، گفت: «ونزوئلا کاملاً آماده است تا با این دولت آمریکا و با کسانی که ممکن است در آینده بیایند، به سمت روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، کنسولی و سیاسی حرکت کند.»
در سال ۲۰۱۹ و پس از آن که دولت دونالد ترامپ در آمریکا خوان گوایدو، رقیب مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، را به‌عنوان پیروز این انتخابات شناخت، روابط دولت‌های کاراکاس و واشینگتن قطع شد.
واشینگتن همچنین تحریم‌هایی را علیه کاراکاس از جمله تحریم‌هایی علیه صنعت نفت ونزوئلا وضع کرد.
خبرگزاری فرانسه نوشت که با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هرچند که دولت کنونی واشینگتن هنوز رسماً مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت نشناخته اما بحران نفتی ناشی از جنگ اوکراین به گرم‌شدن روابط میان کاراکاس و واشینگتن انجامیده است.
کاخ سفید در سال ۲۰۲۲ نمایندگانی را برای مذاکره به کاراکاس فرستاد و پس از پیشرفت در مذاکرات بین دولت مادورو و مخالفانش، تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش داد و به‌ویژه به شرکت بزرگ نفتی شورون آمریکا اجازه داد برای شش ماه در این کشور آمریکای لاتین فعالیت کند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین گفت: «ما برای گفت‌وگو در بالاترین سطح، برای روابط محترمانه آماده هستیم و امیدوارم پرتوی از نور به آمریکا برسد تا این کشور صفحه جدیدی را بگشاید.»
رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین اعلام کرد که «کارها با اتحادیه اروپا به خوبی پیش می‌رود» و «گفت‌وگوی دائمی» با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، در جریان است.
این اظهارات مادورو دو روز پس از آن صورت گرفته که اپوزیسیون ونزوئلا به «دولت موقت» خوان گوایدو پایان داد.
این دولت موقت در ژانویه ۲۰۱۹ با هدف برکناری نیکلاس مادورو پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ تشکیل شده بود.
این دولت قدرت واقعی را در دست نداشت، اما دارایی‌های ونزوئلا در برخی کشورها را که حدود ۲۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد، در کنترل خود داشت.
نمایندگان پارلمان سابق ونزوئلا که در سال ۲۰۱۵ انتخاب شده بودند، روز جمعه به پایان این دولت موقت رأی مثبت دادند.
پارلمان سابق ونزوئلا که کنترل آن در دست مخالفان مادورو بود، با تأکید بر تقلب در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۰، همچنان مدعی ادامه فعالیت خود است.
خبرگزاری فرانسه نوشت که این تحولات در حالی است که طی ماه‌های اخیر حمایت بین‌المللی از دولت و ریاست‌جمهوری «موقت» خوان گوایدو که به‌ویژه از سوی آمریکا و فرانسه صورت می‌گرفت، کاهش یافته است.
هنوز کاخ سفید و کاخ الیزه به‌طور رسمی از تغییر موضع خود در برابر ونزوئلا خبر نداده‌اند، اما امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در حاشیه برگزاری نشست بین‌المللی اخیر سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی با مادورو دیدار کرد.
در این دیدار حدود یک دقیقه و سی ثانیه‌ای که در شرم الشیخ مصر صورت گرفت، مکرون به مادورو گفت: «خوشحال می‌شوم اگر بتوانیم بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم، اگر بتوانیم کار دوجانبه مفید برای منطقه را آغاز کنیم.»
خبرگزاری فرانسه نوشت که تغییرات سیاسی در برخی کشورهای آمریکای جنوبی نظیر برزیل و کلمبیا نیز در کاهش حمایت‌های بین‌المللی از خوان گوایدو بی‌تأثیر نبوده است.
اپوزیسیون ونزوئلا اخیراً اعلام کرده که سال آینده انتخابات مقدماتی را برای انتخاب یک نامزد واحد برای رویارویی با مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد کرد. گفته می‌شود که آقای گوایدو یکی از نامزدهای احتمالی این انتخابات است.

 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار