۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
بازتاب بحران انرژی در صنعت فولاد

صنعت فولاد امسال بیش‌از هر سال دیگری با معضل کمبود گاز روبرو شده است و گازرسانی به این صنعت با کاهش ۷۵ درصدی از اواسط پاییز همراه بود.

فردای اقتصاد: اتفاق عجیبی که طی روزهای گذشته در مورد صنعت فولاد، دومین صنعت ارزآور ایران افتاده بسیاری را نگران کرده و آن کاهش صرفه اقتصادی صادرات بوده، موضوعی که می تواند مستقیما آینده این صنعت را تهدید کند.

چندسالی است که صنعت فولاد با وجود مصرف فقط ۸درصد برق و گاز کشور در فصل سرد و گرم سال با کمبود انرژی مواجه می‌شود. موضوع قطعی گاز صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ آن هم جدی‌تر از سال‌های گذشته عرصه را بر این صنعت تنگ کرده است.

صنعت فولاد هم اکنون برای تولید با ظرفیت فعلی خود به ۴۰ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد؛ اما گازرسانی از آبان امسال تنها با ۱۵ میلیون مترمکعب به این صنعت صورت می‌گیرد. این موضوع به عنوان عامل کاهش تولید و افزایش قیمت‌ فولاد و زنجیره این ماده معدنی مطرح می‌شود.

فعالان صنعت فولاد با وجود چالش‌های جدی در تامین انرژی، ظرفیت کنونی این صنعت برای رسیدن به چشم‌انداز ۵۵میلیون تنی ۱۴۰۴ را سخت‌تر از گذشته می‌دانند.

معضل کمبود گاز تا جایی بر عرضه محصولات فولادی تاثیر گذاشته که قیمت آهن اسفنجی به عنوان پرمصرف‌ترین محصول گازی این صنعت، با رشد بیش از ۳۰ درصدی در بورس کالا همراه شود و نسبت قیمت آهن اسفنجی و فولاد به سطح کم‌سابقه ۷۷ درصد برسد. در هفته اول دی‌ماه معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا با افزایش قیمت روبرو شد و میانگین ۱۲ تا ۱۳هزار تومان را تجربه کرد.

انعکاس بحران انرژی در صنعت فولاد
میانگین معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا

انعکاس بحران انرژی در صنعت فولاد
رشد کم‌سابقه نسبت قیمت آهن اسفنجی به فولاد

افزایش قابل توجه قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا مستقیما به عامل قطعی و کاهش گازرسانی واحدهای تولید این محصول استراتژیک در کشور باز می‌گردد.

فولاد سبزوار ، فولاد خراسان و فولاد قائنات از جندماه گذشته با قطعی کامل گاز روبرو بودند. فولاد سبزوار و گل‌گهر نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید آهن اسفنجی به‌ترتیب با کاهش۱۰۰ و ۵۴ درصدی همراه بودند.

نتیجه افزایش قیمت آهن اسفنجی در زنجیره فولاد، صرفه اقتصادی صادرات فولاد را کاهش داد؛ تا جایی‌که در هفته گذشته هر تن فولاد در بورس کالای ایران با محاسبه نرخ دلار نیما، ۹ درصد بالاتر از  فوب دریای سیاه و  یک درصد بالاتر از  شرق آسیا معامله شد.

با توجه به چشم‌اندازی که سازمان توسعه معادن از مصرف گاز در کشور ارائه داده،  با فرض رشد  ۵ درصدی مصرف سالانه و کاهش ۲درصدی فشار مخازن گاز، پیش بینی می‌شود تامین گاز طبیعی صنایعی چون فولاد و پتروشیمی در سه سال آینده به صفر برسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار