۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
رانت میلیاردی ایران‌خودرو برای ۱۷ مدیر+ سند

ایران خودرو به برخی از مدیران ارشدش هایما ۸S را با قیمت مصوب فروخته و ریخت و پاش میلیاردی را ثبت کرده است. این در حالی است که چند روز قبل، مردم عادی برای خرید این محصول جدید باید از طریق بورس کالا اقدام می کردند و قیمتی به مراتب بیشتر از بهای مصوب را به ایران خودرو می پرداختند.

پایگاه خبری اسب بخار: نام ۱۷ مدیر ارشد ایران خودرو برای تحویل هایما ۸S با قیمت مصوب یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان دیده می شود. همچنین هشت دستگاه از این کراس‌اوور هم در مالکیت شخصیت حقوقی ایران خودرو است که البته چنین کاری بسیاری رایج، قانونی و متعارف است.

پایگاه خبری اسب بخار در این گزارش ادعا کرده که نمی تواند اصالت این تصاویر را تایید کند. از سویی برای حفظ حریم شخصی افراد، تا دریافت پاسخ قانع کننده از گروه صنعتی ایران خودرو، نام مدیران ارشد این شرکت فعلاً منتشر نمی شود. اما در شرایط فعلی نیاز است تا هرچه سریع تر این شرکت خودروساز بزرگ نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و شفاف سازی را در مورد تحویل خودرو به مدیران ارشدش انجام بدهد.

با توجه به شماره بدنه‌هایی که برای تحویل هایما ۸S به مدیران ایران خودرو اعلام شده است، می بینیم که سری اول تولیدات این خودرو برای مدیران ارشد بزرگترین خودروساز کشور در نظر گرفته شده است.

اما در مورد این اتفاق باید به نکاتی اشاره کرد

۱- همان طور که اشاره شد، پایگاه خبری اسب بخار این قابلیت را ندارد تا اصالت این تصاویر را تایید یا تکذیب کند. لذا این رسانه موظف است تا جوابیه ایران خودرو را منتشر کند.

۲- در صورت صحت چنین عرضه ای، باید شفاف سازی شود که در شرایط فعلی بازار این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا محصولات خود را با قیمت مصوب و به مراتب کمتر از بورس کالا به مدیران خودرو بدهد؟

۳- آیا اعطای خودرو با قیمت مصوب به کارکنان شرکت های خودروسازی، در قالب یک قانون و قاعده انجام می شود و اگر چنین چیزی وجود دارد، چرا یک بار برای همیشه شفاف سازی نمی شود؟

۴- وزیر صمت و دستگاه های نظارتی بارها اعلام کرده‌اند که هیچ خودرویی خارج از فرایندهای رسمی (قرعه کشی، فروش مصوب بخشنامه ای، بورس کالا) به بازار نمی آید. اگر این سند صحت داشته باشد، آیا معنی تخلف را می دهد و آیا امکان دارد که در پشت پرده اتفاق های دیگری رخ داده است؟

۵- در شرایط فعلی که بسیاری از خودروسازان بخش قابل توجهی از محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند (از جمله هایما ۸S) و با این کار به دنبال سود بیشتر و یا به قول خودشان جبران خسارت ها هستند، آیا مدیران خودشان شامل حال رویکردهایشان نمی شوند؟
رانت میلیاردی ایران‌خودرو برای ۱۷ مدیر+ سند

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha