۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
تحول در پتروشیمی تندگویان

قبل از سال ۱۳۷۷ ایران برای تولید بطری و نخ‌های مصنوعی دست به دامن واردات بود اما با تاسیس پتروشیمی تندگویان نیاز داخل تا مقدار بسیار زیادی توسط این پتروشیمی تامین شد.

فردای اقتصاد: دسترسی ساده به آب آشامیدنی ارزان در تابستان که با بطری‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند. همچنین در دسترس بودن لباس‌ها و بافتنی‌های مقرون به صرفه در زمستان هر دو مدیون پیشرفت صنعت پتروشیمی در بخش انتهایی ذنجیره اتیلن و پلی اتیلن است.

پتروشیمی شهید تندگویان در صنعت پتروشیمی کشور از جایگاه یگانه و منحصر به فردی برخوردار است و نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بهبود سطح رفاه و بهداشت عمومی جامعه ایفا می‌کند.

قبل از سال ۱۳۷۷ ایران برای تولید بطری و نخ‌های مصنوعی دست به دامن واردات بود اما با تاسیس پتروشیمی تندگویان نیاز داخل تا مقدار بسیار زیادی توسط این پتروشیمی تامین شد.

اگر نگاهی به صورت‌های مالی این شرکت بیندازیم، تندگویان در اواسط دهه ۹۰ روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد. شرکت زیانده شده‌ و گلوگاه‌های تولید فشار زیادی را به آن وارد کرده بود؛ یکی از دلایل عمده این اتفاق تعداد خاموشی‌های متعدد در واحدها بود که تعداد آن‌ها در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۵۰ عدد رسیده و  باعث می‌شد با هر بار خاموشی مواد اولیه زیادی که در واحدها وجود داشتند از بین برود و هزینه سنگینی به شرکت تحمیل‌ شود.

رضا قاسمی شهری، مدیرعامل پتروشیمی تندگویان در برنامه خط‌ سود از کاهش چشم‌گیر این قطعی‌ها در فرایند تولید گفت و عنوان کرد: در زمان فعلی تعداد این قطعی‌ها به کمتر از ۵ عدد رسیده و یکی از عوامل موفقیت تندگویان همین موضوع است. همواره یکی از دغدغه‌های پیرامون تندگویان مشکلات زیست محیطی بوده‌است. در سال ۱۳۹۷ خروجی پس آب‌های شرکت بالای ۱۰ هزار پی پی ام، سی او دی بوده است.

قاسمی شهری در این‌باره گفت: این عدد امروزه به زیر۲۵۰ رسیده و برنامه داریم آن را به کمتر از ۱۰۰ واحد برسانیم؛ همین موضوع باعث می‌شود پتروشیمی تندگویان به عنوان یک شرکت سبز و پاک معرفی شده و از لیست صنایع آلاینده خارج شود. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که کاهش آلایندگی تندگویان علاوه بر سبز شدن این پتروشیمی به کاهش هزینه‌های این شرکت در بخش هزینه‌های آلایندگی کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل تندگویان در این مورد افزود: با به سرانجام رسیدن این برنامه تقریبا ۱۰۰‌تا۱۵۰‌ میلیارد تومان صرفه‌جویی رخ داده و به سود شرکت افزوده می‌شود. مورد مهم دیگر که برای افزایش سود آوری تندگویان اهیمیت زیادی دارد تامین مواد اولیه است.

وی‌ ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواد اولیه این پتروشیمی پارازایلن است که در دو سال اخیر به دلیل مشکلات در پتروشیمی بوعلی از پتروشیمی نوری تهیه است و باعث تحمیل هزینه‌های زیادی همچون هزینه حمل و انبارداری برای شرکت شد. پتروشیمی بوعلی واحد پارازایلن خود را تکمیل کرده و به زودی هزینه زیادی از تندگویان را کاهش می‌دهد. در مجموع به نظر می‌رسد تندگویان امروز، با تندگویان سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و تحولات خوبی در رفع گلوگاه‌های تولید و کاهش هزینه‌ها در آن بوجود آمده است و بر اساس نظر تحلیلگران تندگویان به شرکتی با سوددهی مناسب و معقول تبدیل شده است. اما باید دید در سال‌های آینده می‌تواند وضعیت با ثبات فعلی را ادامه دهد یا خیر؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار