۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
صنایع بورسی پیشرو در ۱۴۰۲

سپهر سعادت، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس به بررسی چشم‌انداز صنایع مختلف در ۱۴۰۲ پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با سپهر سعادت به بررسی چشم‌انداز صنایع مختلف در ۱۴۰۲ پرداختیم. او در ابتدا درباره گروه خودرویی عنوان کرد که تحول ایجاد شده در خودروسازان با عرضه محصولات در بورس کالا، اتفاق بسیار مثبتی است اما سهم کم عرضه تولیدات در بورس، فعلا نمی‌تواند این شرکت‌ها را به سوددهی برساند زیرا فعلا ۷۰ درصد محصولات آن‌ها به بخش ناوگان فرسوده و همونین طرح جوانی اختصاص یافته است. 

او افزود که دیگر شرکت‌های خودرویی همچون «خبهمن» که از گذشته بدون قیمتگذاری دستوری به فروش محصولات خود می‌پرداختند، می‌تواند گزینه بهتری باشد. از سمتی او اعتقاد داشت که افزایش گردش وجوه نقد در خودروسازان، می‌تواند به نفع قطعه‌سازان نیز تمام شود اما فعلا نمادهای قطعه‌ساز رشد بیشتری را در قیمت سهامشان تجربه کرده‌اند و به نظر می‌رسد فعلا نمادهای بزرگ این گروه وضعیت بهتری داشته باشند. 

سعادت در بخش دوم صحبت‌های خود به وضعیت پتروشیمی‌ها پرداخت و عنوان کرد که مشکلات قطعی گاز در فصل زمستان و به تبع آن کاهش تولیداتشان در کنار اجبار دولت به عرضه دلار این شرکت‌ها در سامانه نیما با نرخ جدید، مشکلات زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرده و فعلا نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای آن‌ها متصور بود. 

او در رابطه با صحبت‌های اخیر رئیس جدید بانک مرکزی در رابطه با سوبسید دولت به پتروشیمی‌ها با نرخ خوراک ۵ هزار تومانی اعتقاد داشت که در حال حاضر نرخ خوراک داده شده به پتروشیمی‌ها یکی از بالاترین نرخ‌ها در منطقه و جهان است و به هیچ عنوان نمی‌توان این موضوع را به عنوان سوبسید در نظر گرفت به طوری که هم‌اکنون قطر حاضر است با نرخ ۱۰ سنت به پتروشیمی‌های ایرانی گاز بفروشد. 

وی در رابطه با گروه فلزات اساسی نیز معتقد است چشم‌انداز فلزات در بازارهای جهانی به دلیل پیش‌بینی یک رکود اقتصادی در سطح جهانی و همچنین افزایش شدید آمار مبتلایان به نرخ کرونا در کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره جنوبی و...، فعلا مثبت نیست اما فولادی‌ها در این وضعیت شرایط بهتری دارند.

 سعادت در رابطه با آینده نفت اعتقاد داشت که نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد اما با شرایط موجود به نظر نمی‌رسد فعلا افزایش چشمگیری را برای آن شاهد بود و به تبع آن وضعیت شرکت‌های پالایشی نیز با تحول خاصی روبرو نیست اما این شرکت‌ها به دلیل استفاده کمتر از انرژی و همچنین سطوحی که کرک اسپردها در حال حاضر ثبت کرده‌اند، جزو گروه‌های خوب بازار محسوب می‌شوند.

 این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره صنایع کوچک بازار عنوان کرد که به نظر می‌رسد دارویی‌ها در گزارش پاییز خود، بازار را به دلیل فروش‌ها و نرخ‌های بالایی که ثبت کرده‌اند، سورپرایز کنند. او افزود که گروه‌هایی مانند کاشی و سرامیک، برخی غذایی‌ها و... نیز می‌توانند وضعیت خوبی داشته باشند. سعادت در جمع‌بندی سخنانش اشاره کرد که برای سال آینده به دلیل مشکلات انرژی، بودجه ۱۴۰۲، نرخ نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی و... بهتر است به سمت شرکت‌هایی برویم که کمتر انرژی‌بر هستند و نرخ فروش آن‌ها نیز درگیر دلار نیمایی نباشد و با نرخ آزاد رقم بخورد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار