۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
چرا فروشندگان لوازم خانگی تعطیل کردند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: بعد از شوک بازار به‌دلیل نوسانات نرخ ارز برخی فروشندگان، فروش لوازم خانگی را متوقف کرده‌اند.

ایلنا:

پازوکی با اشاره به شوک‌های روانی ایجادشده در بازار لوازم خانگی بعد از نوسان‌های نرخ ارز، گفت: «شرکت‌ها به‌طور رسمی هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را از سازمان حمایت و سازمان صمت دریافت کنند.»

او با اعلام اینکه تعداد محدودی از تولیدات لوازم خانگی افزایش قیمت داشته است، گفت: «سه شرکت افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند، اما هنوز لیست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است. همچنین تعدادی از شرکت‌ها فروش را متوقف کرده‌اند.»

پازوکی درحالی‌که توضیح داده است تعدادی از شرکت‌ها فروش را متوقف کرده و کالاها را نگه داشته‌اند، اعلام کرده که دولت از کاسبان مالیات ۱۵روزه مطالبه می‌کند.

او که شرایط بازار را به‌دلیل افت قدرت خرید مردم نامناسب توصیف کرده و اذعان به افت فروش حدود ۸۰ درصدی کرده بود، بخشی از موضوع را حاصل فعالیت فروش اینترنتی لوازم خانگی دانست.

براساس توضیحات پازوکی «برخی شنیده‌ها حاکی از این است که چند نمایشگاه فروش لوازم خانگی در شیراز و تبریز از تحویل کالا پس از فروش امتناع کرده‌اند.» در همین شرایط که مصرف‌کننده به‌دنبال تأمین و تهیه کالای موردنظر خود، آن هم با وجود نوسانات سریع قیمت است، گزینه فروشگاه‌های اینترنتی با ثبات نسبی قیمت همچنان در مقابل مصرف‌کننده قرار داد. هرچند به‌نظر می‌رسد اتحادیه فروش لوازم خانگی همچنان با ورود فناوری به حوزه فروش کنار نیامده است.

نگرانی اتحادیه فروش لوازم خانگی از فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی

او با تأکید بر اینکه فروش اینترنتی لوازم خانگی و عرضه این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر روند فعالیت کاسبان این صنف تأثیر مستقیم گذاشته است، لوازم خانگی عرضه‌شده در فروشگاه‌های اینترنتی را قاچاق دانست و مدعی شد این موضوع منجر به کاهش فروش شده است.

البته او در شرایطی بخشی از دلیل کاهش فروش لوازم خانگی را حاصل فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی دانست که در سه ماه گذشته با اختلال قابل‌توجه اینترنت، کاهش پهنای باند و همچنین فیلترینگ اینستاگرام مواجه شده‌اند.

تجربه این شرایط در بیش از ۳ ماه گذشته البته بر فروش اینترنتی هم تأثیر قابل‌توجهی داشته است و به‌نظر نمی‌رسد امکان به‌دست‌آوردن بازار سنتی در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی باشد؛ ضمن آنکه سهم بازار اینترنتی کشور در تمامی کالاها حتی به شش درصد هم نمی‌رسد.

ضعف تولید داخل یا مونتاژ کالای چینی

پازوکی همچنین در پاسخ به این پرسش که نوسان‌های نرخ ارز تا چه میزان در قیمت کالاهای تولید داخل تأثیر می‌گذارد؟ گفت: «مطابق با آمار انجمن لوازم خانگی از ۱۰۰ درصد کالاهای تولید داخلی، ۳۰ درصد از قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شود.»

او همچنین با اشاره به ضعف قطعه‌سازی در صنعت لوازم خانگی، گفت: «اقدامات بنیادی برای توسعه صنعت لوازم خانگی انجام نشده است. برخی از تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است اقدام به تولید قطعات پلاستیکی کنند. به عنوان مثال برای تولید یخچال سایدبای‌ساید حدود ۷۶۰ قطعه پلاستیکی نیاز است. متأسفانه تمام تولیدکنندگان توان تولید همه این قطعات را ندارند.»

این فعال صنفی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید برد فعال نشده‌اند، گفت: «برد از چین وارد می‌شود؛ این درحالیست که در گذشته نمونه موتورهای ایتالیایی را در ایران تولید می‌کردیم؛ اما امروز از چین وارد می‌کنیم. پمپ ورودی و خروجی ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی وارداتی است، ازاین‌رو برای تولید این قطعات باید وزارت صمت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.»

به باور او نباید مجوزهای جدید برای تولید لوازم خانگی صادر شود و باید به آنچه تولید می‌کنیم، بها داده و کیفیت تولیدات خود را افزایش بدهیم. همچنین در قیمت باید رقابت را حفظ کنیم و فقط به فکر تولید و فروش در داخل کشور نباشیم و بازارهای جدید صادراتی برای خود تعریف کنیم؛ لوازم خانگی می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای ایران ایجاد کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها