۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
عقبگرد بورس پس از سه هفته

شاخص کل سهام پس از صعود بیش از ۱۷ درصدی در سه هفته متوالی، مجددا نزولی شد.

فردای اقتصاد: بازار سهام پس از ثبت یک هفته طوفانی با رشد بیش از ۱۰ درصدی شاخص کل و ورود ۲هزار میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی و چند رکورد افزایشی دیگر، معاملات دومین هفته زمستان را در جهتی عکس به پایان رساند. در هفته گذشته شاخص کل ۴.۱۴ درصد کاهش ارتفاع داد و نماگر هم‌وزن به دلیل وضعیت مناسب‌تر گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر، به یک افت ۱.۵۶ درصدی بسنده کرد. همزمان حقیقی‌ها نیز مجددا راه خروج از بازار را در پیش گرفتند و خالص فروش ۱۵۳۴ میلیارد تومانی رقم زدند. سیاست‌های جدید اعلامی بانک مرکزی پس از تغییر رئیس کل این نهاد پولی اصلی‌ترین دلیل تغییر مسیر نماگرهای بورسی در هفته منتهی به ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ بود. عاملی که جامه‌ای قرمز بر تن دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز پوشاند. به طوری که سکه که هفته‌ها صدرنشین بازار دارایی‌ها بود و حبابی بزرگ تشکیل داده بود، در هفته گذشته ۱۱.۳ درصد ارزان‌تر قیمت خورد و قیمت دلار نیز ۶.۹ درصد کاهش یافت. شاخص خودرو بورسان نیز در هفته مورد بررسی افت ۰.۰۴ درصدی را نشان داد.

شوک بانک مرکزی به بورس

بازار سهام که سه هفته متوالی بود راه صعود در پیش گرفته و در این مدت شاخص کل سهام، با دو کانال شکنی در مسیر صعودی خود را به میانه ابرکانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رسانده بود، در همان روز نخست کاری هفته گذشته، این محدوده را مجددا واگذار کرد و در نهایت در آخرین روز کاری دومین هفته زمستانی خود، یک سطح یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحدی عقب نشست.

پنجشنبه ۸ دی‌ماه یعنی روزی که بورس در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برد، خبر رسید هیئت دولت، صندلی رئیس کل بانک مرکزی را از صالح‌آبادی گرفته و به فرزین منتقل کرده است. خبری که در ابتدا واکنش مثبت سهامداران را به دنبال داشت اما رئیس جدید که بخش زیادی از سابقه‌اش به حوزه اقتصاد رفاه مربوط است تا اقتصاد پولی، تصمیمی مجادله‌برانگیز را در همان ساعات اول اعلام کرد: تثبیت نرخ اسمی ارز برای یکی از چند بازار ارزی که در این سال‌ها درست شده است. ارز نیمایی.

فرزین در ابتدا گفت بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، هر دلار آمریکا در سامانه نیما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین خواهد شد و شب گذشته با اعمال تغییراتی در گفته‌های خود عنوان کرد نرخ تعادلی نیما این رقم خواهد بود و قرار است به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات اختصاص یابد. سیاستی که منتقدان، آن را تکرار دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌دانند. ارزی که در فروردین ۹۷ با شعار حمایت از قشر ضعیف جامعه متولد شد و در عمر چهار ساله خود، مصائب بیشماری برای اقتصاد ایران به بار آورد. رانت و فساد، کاهش رقابت‌پذیری، افزایش صرفه واردات و کاهش صرفه صادرات تنها بخشی از مصائب دلار جهانگیری برای اقتصاد ایران بود.

به این ترتیب سهامداران که امیدوار شده بودند قرار است با اجرایی شدن اطلاعیه بورس کالا، عرضه‌کنندگان محصولاتی مانند آلومینیوم، مس، روی، سرب، گروه محصولات پتروشیمی و... در بورس کالا از دلار نیما تا دلار توافقی تغییر کند و به ۳۶ هزار تومان برسد، به یک باره آب سردی بر سرشان ریخته شد تا صف‌های فروش مجددا سنگین شود و رنی سرخ بر تابلوی معاملاتی سهام پاشیده شود. با این حال سهام کوچک بازار وضعیت متعادل‌تری را شاهد بودند و شاهد چرخش پول در گروه‌های مختلف غیرصادراتی بودیم.

در این خصوص ببینید: چرا ورق بورس یک روزه برگشت؟

خودرویی‌ها همچنان مورد توجه

در هفته‌ای که دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای عقب‌نشینی کردند، بررسی‌ها از رشد بیش از ۷ درصدی شاخص صنعت خودرو خبر می‌داد. تحولات ایجاد شده در صنعت خودرو طی ماه‌های گذشته که عمده‌ترین آن، عرضه خودرو در بورس کالا بود، خوش‌بینی بسیاری را برای این گروه ایجاد کرده تا شاید پس از مدت‌ها، خودروسازان بزرگ کشور بتوانند از زیان‌های سنگینی که هر ساله شناسایی می‌کردند، به سوددهی برسند. با اطلاعیه بورس کالا مبنی بر عرضه ۸ هزار خودرو در بوس کالا از سمت شرکت ایرانخودرو طی روزهای آتی، این خوش‌بینی افزایش یافت و توانست خودروسازان را در ابتدای بازار چهارشنبه حتی به صف‌ خریدهای میلیاردی نیز برساند. دیروز نیز مدیرعامل سایپا در واکنش به فراخوانده شدن مدیران دو خودروساز بزرگ به سازمان بازرسی کل کشور گفت: قرعه‌کشی منتفی است و در بورس کالا می‌مانیم.

فروش حقیقی‌ها از سر گرفته شد

سهامداران خرد در هفته نخست دی ماه امیدوار به تدوام روند صعودی بورس شده و بخشی از سرمایه‌های خود را وارد جریان دادوستد سهام کرده بودند. در هفته گذشته اما مجددا راه خروج را برگزیدند و این‌بار شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۵۳۴ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی بودیم که در هفت هفته کاری گذشته سابقه‌ای برای آن نمی‌توان یافت.

عقبگرد بورس پس از سه هفته
در هفته منتهی به ۱۴ دی ۱۴۰۱ شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۵۳۴ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی بودیم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار