۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
پیروز کی از تهران خارج می‌شود؟

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط‌زیست گفت: آذر و توران در هفته سوم زندگی خود از طبیعت جدا شدند و پس از آن، به ناچار مراحل تغذیه دستی برای آنها طی شد.

اساسا وقتی هر حیوانی از طبیعت جدا می‌شود، به‌خصوص وقتی گوشتخوار باشد، ضربه سختی به زیست عادی آن وارد می‌شود و شرایط بازگرداندن آن حیوان به طبیعت بسیار دشوار است که این موضوع درباره آذر و توران هم صدق می‌کند.

وی افزود: درباره آذر و توران نیز فعلا ما آنها را در حاشیه همان زیستگاه اصلی خودشان در پارک ملی توران استان سمنان نگهداری می‌کنیم و در هفته‌های اخیر نیز این توله‌یوزها تحت نظارت کادر مجرب دامپزشکی و تیمارگران قرار داشتند و قرار است به‌زودی برنامه‌های جدید برای این توله‌یوزها توسط کمیته فنی دفتر حیات وحش تدوین شود، اما برنامه‌ای برای این که این توله‌ها به تهران آورده شوند، وجود ندارد.

سرپرست دفتر حیات وحش سازمان محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به مشاهده توله یوزهای یک ساله در طبیعت منطقه توران در هفته قبل گفت: توله‌های یک سال‌های که اخیرا در طبیعت مشاهده شده‌اند و توله‌هایی که چند هفته قبل در منطقه توران مشاهده شده بودند، همگی متعلق به خانواده‌های شناخته شده یوزپلنگ ایرانی هستند. در ماه‌های گذشته چند خانواده دارای چهار توله یوزپلنگ در پارک ملی توران مشاهده شده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که خوشبختانه منطقه توران هنوز یک زیستگاه زادآور یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شود و قدرت حفظ این گونه با ارزش در آن وجود دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به وضعیت نسبتا مناسب‌تر منطقه توران نسبت به سایر زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی و مشاهده خانواده‌های زادآور یوز در این منطقه در ماه‌های گذشته، اکنون بیش از پیش مصمم شده‌ایم که روی حفظ این گونه جانوری ارزشمند در زیستگاه اصلی آن تمرکز کنیم؛ به‌خصوص که در امسال وضعیت رصد و پایش یوزپلنگ در طبیعت از سال‌های گذشته به مراتب بهتر بوده و امیدواری ما برای حفظ یوزپلنگ در طبیعت کاملا بیشتر از قبل شده است.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها