۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
سیگنال ارزش معاملات به صنایع بورسی

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه در شمارش معکوس شنبه به بررسی راه‌های فرار بورس از شرایط کنونی پرداخت.

فردای اقتصاد: در شمارش معکوس شنبه همراه با بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی راه‌های فرار بورس از شرایط کنونی پرداختیم. سیاست‌های جدید اعلامی بانک مرکزی پس از تغییر رئیس کل این نهاد پولی اصلی‌ترین دلیل تغییر مسیر نماگرهای بورسی در هفته منتهی به ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ بود. عاملی که جامه‌ای قرمز بر تن دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز پوشاند. به طوری که سکه که هفته‌ها صدرنشین بازار دارایی‌ها بود و حبابی بزرگ تشکیل داده بود، در هفته گذشته ۱۱.۳ درصد ارزان‌تر قیمت خورد و قیمت دلار نیز ۶.۹ درصد کاهش یافت. شاخص خودرو بورسان نیز در هفته مورد بررسی افت ۰.۰۴ درصدی را نشان داد.
فلاح در ابتدا اعتقاد داشت: رشد بورس در دو ماه گذشته به واسطه رشد قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش انتظارات تورمی بود که بازارها را با خود همراه کرد و بورس تهران نیز از این موضوع منتفع شد اما در هفته گذشته به دلیل تغییر ریاست بانک مرکزی و در پیش گرفتن سیاست‌های جدید ارزی، این روند صعودی متوقف شد.
 او در این باره افزود: سیاست‌ ثبات دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تنها به دلیل کنترل بازار ارز در کوتاه مدت است و دولت به علت دارا نبودن از ذخایر ارزی کافی همچون دوره دلار ۴۲۰۰ تومانی، نمی‌تواند این مسیر راه بیش از چند ماه ادامه دهد و به زودی شاهد برداشته شدن آن خواهیم بود. 
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با برنده جدال دلار بیش از ۴۰ هزار تومانی در بازار آزاد و دلار ۲۸۵۰۰ تومانی نیما، اعتقاد داشت که سرمایه‌گذاران در حال حاضر تنها به انتظارات تورمی نگاه می‌کنند و وضعیت موجود در میان مدت و بلند مدت به صعود نماگرهای بازار سرمایه منجر می‌شود اما در کوتاه مدت ممکن است شاهد یک توقف در روند صعودی بازار سهام باشیم.
او همچنین عنوان کرد که اختلاف بین دلار فردوسی و نیما نیز نمی‌تواند تاثیری بر مسیر حرکتی سهام داشته باشد زیرا هم‌اکنون ارزش جایگزینی به متغیر مهمی تبدیل شده که در کنار قیمت‌های ارزان سهام، محرک بسیار قدرتمندی خواهد بود. 
بهمن فلاح درباره گزارش‌های ۹ ماهه که طی هفته‌های آتی از سمت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر خواهد شد، توضیح داد که صورت‌های مالی ۹ ماهه، مهم‌ترین گزارش شرکت‌هاست که توسط آن‌ها می‌توان سود یکساله شرکت‌ها را تخمین زد و چشم‌انداز مناسبی از آن‌ها تا برگزاری مجامع سالیانه ارائه کرد، بنابراین انتظار می‌رود که این گزارش‌ها در روزهای پیش رو مسیری را برای صعود بورس ترسیم کنند.
او در رابطه با بازارهای جهانی نیز عنوان کرد که طبق بسیاری از مقالات اقتصادی، سال ۲۰۲۳ به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا، چشم‌انداز رکودی و کاهش سرعت رشد اقتصادی و ... نمی‌تواند شرایط مناسبی را برای بازارها و کامودیتی‌ها رقم بزند اگرچه به طور کلی این موضوع در کشور ما به دلیل سیاست‌های مختلف، تاثیری که باید را بر صورت‌های مالی شرکت‌ها نمی‌گذارد و تنها گروه پالایشی است که تاثیر مستقیمی از روند قیمت نفت را در سهام خود ساطع می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار