۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
نقدی به افزایش ناتراز دامنه نوسان در بورس

سهیل محمودزاده کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان شنبه به بررسی بازار امروز و مهم‌ترین اتفاقات بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان شنبه همراه با سهیل محمودزاده کارشناس بازار سرمایه به بررسی بازار امروز و مهم‌ترین اتفاقات بازار سرمایه پرداختیم. بازار سرمایه با لیدری گروه خودرو کار خود را صعودی به پایان رساند و شاهد رشد ۱.۲ درصدی نماگر اصلی بازار سهام بودیم. شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان بازار امروز در ارتفاع یک میلیون و ۵۹۸ هزار واحدی کار خود را به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن هم در پایان ساعت معاملاتی امروز رشد ۱.۸۹ درصدی را تجربه کرد که نشانگر وضعیت بهتر کوچکترها است، در برنامه امروز زنگ پایان، در ابتدا سهیل محمودزاده توضیحاتی را در رابطه با شرایط بازار امروز ارائه داد. به عقیده وی در حال حاضر در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری فرصت‌های مطلوب‌تری وجود دارد. به نظر این کارشناس بازار سرمایه سهامی از گروه‌های دارویی، پخش و کانه‌های غیر فلزی می‌توانند در سیکل صعودی فعلی پیشران باشند. 
وی در ادامه به یکی از سوالات این روزهای سهامداران از نگاه کارشناسی پاسخ داد. سازمان بورس ابتدا قصد داشت، طرح افزایش دامنه نوسان را به صورت آزمایشی در برخی از بازارها اجرا کند و اگر مشکل مهمی وجود نداشت، این طرح را در سایر بازارها هم اجرا کند. در حال حاضر دامنه نوسان بازارهای اول بورس و فرابورس ۷ درصد بوده و در دیگر بازارها بین یک تا ۵ درصد است. اما به نظر می‌رسد که این آزمایش همچنان ادامه دارد و موجب به وجود آمدن ناکارایی بزرگی در بازار سرمایه شده است. محمودزاده این نوع سیاستگذاری را یک ناکارآمدی عنوان کرد و توضیحاتی را در خصوص آن ارائه داد.
این کارشناس همچنین در رابطه با ریسک‌های گروه پتروشیمی عنوان کرد: با توجه به کاهش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی و نزولی بودن نرخ گاز، نرخ‌های فروش این شرکت‌ها به شدت تحت فشار قرار گرفته است. فضای منفی در بازار کامودیتی، چشم‌انداز سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را نسبت به آینده سهام این گروه مبهم کرده است. علاوه بر ریسک بازارهای جهانی، سیاست‌های محدودکننده صادرات و نرخ‌گذاری نیز به عنوان یک تهدید جدی برای پتروشیمی‌ها محسوب می‌شود.
وی در رابطه با افزایش نرخ بهره و تاثیر آن بر بازار سهام خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ بهره حقیقی منفی در اقتصاد، افزایش ۵ درصدی بهره نمی‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بازارها داشته باشد اما این موضوع موجب می‌شود که سهامداران در صنایع مختلف همچنان دست به ماشه حرکت کنند.
او در پایان تاکید کرد: در کنار تثبیت نرخ ارز در ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان که یک ریسک مهم برای بازار سهام به حساب می‌آید اما عده‌ای در بازار به دلیل وزن کمی که به برجام می‌دهند با توجه به در نظر گرفتن احتمال وقوع جهش ارزی در ماه‌های آینده به سمت دارایی‌های کالایی حرکت می‌کنند. به نظر می‌رسد با توجه به رونق بورس در این روزها و ورود پول حقیقی، بازار سرمایه مورد اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی در این مقطع قرار گرفته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار