۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
سخنان خبرساز مولوی عبدالحمید در نماز جمعه

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته ایران تنها مال روزه‌داران و نمازگزاران نیست، ایران مال همه است؛ مال تمام اقوام و اقلیت‌ها و بی‌دین‌ها و دین‌دارهاست.

رویداد ۲۴: مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ در مسجد مکی این شهر گفته یکی از الطاف خداوند نگاه بشر به وضعیت خود است؛ یعنی اینکه بشر بتواند بر سرنوشت خود مسلط باشد و آن را تعیین کند. نوع حاکمیت هم یکی از همین موارد است که انسان می‌تواند آن را تعیین کند؛ یعنی حاکمی انتخاب کند که ترحم داشته باشد، اما شما ببینید الان بیش از سه ماه است که اعتراضات آغاز شده و کسی از مردم نپرسیده مشکل شما چیست که به خیابان آمدید و هر چه به مردم می‌گویند بروید، دوباره به خیابان بازمی‌گردند. این یعنی مردم خواسته‌ای دارند که باید آنها را برآورده کرد.

اظهارات خبرساز مولوی عبدالحمید در نماز جمعه

امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌گوید: مردم هر هزینه‌ای می‌کنند و به زندان می‌روند و اعدام می‌شوند اما باز هم اعتراض دارند، در حالی که کسی دوست ندارد چنین هزینه‌هایی بدهد. حاکمیت دشمن مردم نیست؛ مردم هم دشمن حاکمیت نیستند بنابراین باید مشکلات مردم را جویا شد. سخنان بنیانگذار انقلاب را به یاد بیاورید؛ امام خمینی می‌گوید شما ببینید مردم چه می‌خواهند و آن را برآورده کنید.

قوانین وحی منزل نیستند و اگر مشکل دارد، باید تغییر کنند

او در انتقاد از قوانین موجود گفته «قوانین بشری وحی منزل نیستند و مقل قرآن ثابت نیستند می‌توانند تغییر کنند لذا بسیاری از قوانینی که مردم از آن ناراضی هستند مثل اعدام‌ها باید تغییر کند. شما با معلول مبارزه می‌کنید و به دنبال علت نیستند. باید دید کدام قسمت قانون جواب نداده و آن را عوض یا اصلاح کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌گوید: بسیاری از قوانین با شریعت اسلام سازگاری ندارد؛ مثل اعدام‌ها. اینها را باید تغییر داد. اینها مردم هستند؛ باید با آنها گفت‌وگو کرد؛ حرف آنها را شنید؛ حکم سنگین ندهید مخصوصا بر جوانان و کودکان و زنان. باید به اینها بیشتر شفقت و ترحم بشود. ما خیرخواهیم و از سر دلسوزی این حرف‌ها را می‌زنیم.

بسیاری از جوانان زاهدان را فله‌ای بازداشت کردند

مولوی عبدالحمید می‌گوید: در روزهای گذشته بسیاری از جوانان زاهدان را فله‌ای بازداشت کردند و ما اکنون نگرانیم و باید نسبت به این مسئله تدبیر بشود. اگر ملت جدا باشد و حکومت جدا باشد، مملکت با بن‌بست مواجه می‌شود. نه کسی را بگیرید، نه زندان بیندازید؛ نه خودتان را به زحمت بیندازید نه مردم را.

امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌گوید: به خدا و رسول بازگردید و مسائل را از روی دوراندیشی انجام بدهید. یک زنی که زندانی و اسیر یا کشته بشود؛ جوانی که کشته شود، دیگر قابل جبران نیست. با ملت ایران مهربان باشد. این ملت یکی از مردمان خوب جهان هستند. رضایت پروردگار هم همین است که مردم راضی باشند.

ایران تنها مال روزه‌داران و نمازگزاران نیست، ایران مال همه اقوام و اقلیت‌ها و و بی‌دین‌ها و بادین‌هاست

او می‌گوید: ایران تنها مال سحرخیزان و روزه‌داران و نمازگزاران نیست، ایران مال همه است؛ مال تمام اقوام و اقلیت‌ها و انسان‌ها و بی‌دین‌ها و بادین‌هاست؛ نه اینکه بگوییم کشور فقط متعلق به کسانی است که در نماز جمعه شرکت می‌کند. مال هر کسی که رای داده یا رای نداده؛ کسی جمهوری اسلامی را قبول دارد یا ندارد. برای همه باید اندیشید و فکر کرد.

به گزارش رویداد۲۴مولوی عبدالحیمد گفته باید بسیاری از تصمیمات و رویکردها تغییر کند. شما ببینید قبلا اگر کسی ۵ میلیون تومان حقوق می‌گرفت، این رقم معادل چند دلار بود و الان معادل چند دلار است؟ این یعنی وضعیت مردم در حال سخت شدن است و باید رویکردها تغییر کند.

در ماجرای هواپیمای اوکراینی کاری کردید که مردم بروند در کانادا و اروپا شکایت کنند

امام جمعه اهل سنت زاهدان با یادآوری شلیک به هواپیمای اوکراینی گفته دل آدم به درد می‌آید که اینها در کشورهای دیگر دادگاه به دادگاه می‌گردند تا حق خودشان را بگیرند اما در کشور خودشان نمی‌توانند. خیلی سوال است که چرا پروازها را لغو نکردید. وسایل آمریکا پیشرفته‌تر از شماست؛ چرا احتمال ندادید چه اتفاقی می‌افتد و پروازها را کلا لغو نکردید تا مشکلی پیش نیاید؟ این کوتاهی است و تقصیر شماست. این تقصیر را باید با صداقت می‌پذیرفتید و همه صادقانه می‌گفتید اشتباه کردیم.

او مطمئنم اگر از روی صداقت به مردم می‌گفتیم، مردم قانع می‌شدند؛ نه اینکه بروند در کانادا و اروپا شکایت کنند. اینها مردم شما هستند که کشته شدند. من به خود آقای رئیسی هم گفتم که حیرانم زیرا در تمام دنیا این اتفاقات پیش می‌آید، اما چرا اینجا با مردم روراست نبودید و نتوانستید مسئله را حل کنید. ما می‌دانیم تقصیر از جانب مسئولان بوده و گفتیم واقعیت‌ها را بگویید و عذرخواهی بکنید.

هنوز نمی‌دانیم چرا مردم بیگناه زاهدان را کشتند

مولوی عبدالحیمد موضوع دیگر که هنوز هم برای من حل نشده، ماجرای کشتن مردم بیگناه در زاهدان است. چرا این مردم را کشتند؟ برخی شهید شدند، برخی معلول و مجروح شدند. اینها ایرانی بودند. کسی نیامده هنوز از مردم عذرخواهی کند. الان دارند رسیدگی می‌کنند و برخی در دادگاه هستند اما اطلاع دارم که قضات تحت فشار هستند. باید با مردم مردانه رفتار کنید تا مسائل حل شود. الان هم توصیه می‌کنیم با مردم با جوانمردی رفتار کنید.

اقتدار حکومت به صداقت و پذیرش واقعیت‌هاست نه سلاح هسته‌ای و قدرت نظامی

امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌گوید: اگر عذرخواهی کنید که بالا می‌روید و کم نمی‌آورید. اقتدار حکومت سلاح هسته‌ای و ارتش و قدرت نظامی نیست، بلکه اقتدار نظام رضایت مردم است و اینکه مردمی باشد و در مقابل مردم شانه‌اش را پایین بیاورد. سر فرو بیاورد. اقتدار نظام با صداقت و پذیرش واقعیت‌ها و اجرای عدالت است.

جلوی سفر مولانا مطهری به زاهدان را گرفته‌اند

او می‌گوید: هر اتفاقی می‌افتد به غربی‌ها نسبت می‌دهند. غرب چه کاره است؟ شما در کنار ملت قرار بگیرید. اگر شما پشتیبان ملت باشید، کسی چه نیازی دارد که به غرب نگاه کند یا دادگاه را در غرب برگزار کند؟ حاکم باید نظرش بلند باشد. اگر کسی می‌خواهد از ایران برود، خب بگذارید برود؛ این چه کاری است که گذرنامه مردم را می‌گیرید. الان مولوی مطهری می‌خواسته بیاید که به مردم زاهدان تسلیت بگوید، اما او را برگرده‌اند. اگر نظر حاکم بلند بود، اتفاقا او را برنمی‌گردادند و می‌گفتند بروید و تسلیت ما را هم بگویید، نه اینکه جلوی سفر ایشان را بگیرند.

مولوی عبدالحمید به مردم سمیرم و جوانرود تسلیت گفته و مردم آنها به زحمت افتادند و امیدوارم مشکل آنها حل شود و کسی عقده‌هایش را بر آنها خالی نکند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها