۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
روند متاورس و NFTها در سال ۲۰۲۳

فروش NFT در طول سال ۲۰۲۲ روندی نزولی داشت. قیمت کلکسیون‌های اصلی NFT کاهش یافت و مالکان را در وضعیت قرمز قرار داد، همین امر در مورد متاورس نیز صدق می‌کند.

فردای اقتصاد: در سال ۲۰۲۲ بازار کریپتوکارنسی تماما در روند نزولی قرار داشت. افول این بازار در تمامی بخش‌ها و رمزارزها قابل مشاهده بود. اغلب رمزارزهای برتر بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست دادند. برخی از این رمزارزها در حوزه متاورس فعال بودند. اما شرایط برای بازار NFTها به مراتب سخت‌تر بود به گونه‌ای که تنها در ۹ ماه ابتدایی سال، این بازار، در حدود ۹۷ درصد ارزش خود را از دست داد.

انتظار می‌رفت که NFTها در سال ۲۰۲۲ محبوبیت پیدا کنند، اما بازار نزولی این فرضیات را رد کرد.

فروش NFT در طول سال ۲۰۲۲ روندی نزولی داشت. قیمت کلکسیون‌های اصلی NFT کاهش یافت و مالکان را در وضعیت قرمز قرار داد. BAYC و CryptoPunks دو مجموعه شناخته شده بودند که قیمت آنها نیز مقدار زیادی کاهش یافت.

همین امر در مورد متاورس نیز صدق می‌کند، درحالی‌که هر دوی این فناوری‌ها در نقطه‌ای بودند که کمتر مرتبط به هم به نظر می‌رسید. حال با ورود به ۲۰۲۳، چه انتظاری از حوزه NFT و متاورس می‌توان داشت؟

آیا پایان رشد NFT است؟

به نظر می‌رسد اهمیت و هایپ NFTها که در ابتدا و طول سال ۲۰۲۱ به اوج رسیده بود، اخیراً کاهش یافته است. اگرچه طی دو ماه گذشته به دلیل انتشار مجموعه NFT دونالد ترامپ و چند مورد دیگر، حجم معاملات NFT افزایش یافته است، اما خیلی پایدار نبودند.

همین امر در مورد صنعت متاورس نیز صدق می‌کند، جایی که شرکت‌های برجسته فناوری و رسانه‌های اجتماعی، از جمله فیس‌بوک و مارک زاکربرگ، آن را در کانون توجه قرار دادند. فروش NFT زمانی که مردم آنها را به قیمت صدها هزار دلار خرید و فروش می‌کردند، شگفت‌انگیز بود. اما، به نظر می‌رسد که همه آن سروصداها اکنون فروکش کرده است. آیا طوفان تمام شد؟

اگرچه NFTها بخشی از کل حوزه ارزهای دیجیتال هستند، اما کاملاً با دارایی‌های کریپتویی سنتی متفاوت هستند. NFTها که مخفف توکن‌های غیرقابل‌تعویض (Non-Fungible Token) هستند، چیزی جز گواهی‌های مالکیت تصویر، موسیقی یا هر محتوای دیجیتال دیگری ذخیره شده در بلاکچین نیستند. با این‌ حال، این صنعت زمانی که برخی از NFTهای قابل توجه با اعداد و ارقام شگفت‌انگیز فروخته شدند، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید.

این هیاهو به‌زودی مانند یک آتش‌سوزی گسترش یافت و هنرمندان و افراد مشهور شروع به سوارشدن به این قطار کردند. از طرف دیگر، چندین هنرمند نیز فکر می‌کردند که این فرصتی عالی برای ارتقای حرفه خود و دستیابی به مخاطبان گسترده‌تری در سطح جهانی است.

متاورس (Metaverse) در سال ۲۰۲۱

هنگامی که متاورس در سال ۲۰۲۱ محبوبیت پیدا کرد، برخی از ویژگی‌های کلیدی وجود داشت که آن را متمایز و آن را بسیار محبوب کرد. متاورس یک تجربه مجازی سه‌بعدی را در اختیار کاربران قرار داد که در آن می‌توانستند به معنای واقعی کلمه هر کاری را انجام دهند، از جمله خرید، آوازخواندن، رقصیدن و غذاخوردن درحالی‌که در خانه نشسته بودند. متاورس از این نظر منحصربه‌فرد است که آواتار شما در هنگام تعامل با سایر آواتارها در فضا پرسه می‌زند. نیل استفنسون این عبارت را در سال ۱۹۹۲ در کتاب خود با عنوان «سقوط برف» ابداع کرد. هایپ متاورس خیلی زود موردتوجه قرار گرفت و تقریباً همه برندهای برتر شروع به تشکیل پرونده برای ثبت علائم تجاری، راه‌اندازی فروشگاه و انجام انواع کارها در دنیای مجازی کردند.

آیا NFT و متاورس امسال (۲۰۲۳) احیا خواهند شد؟

لازم به ذکر است که سال ۲۰۲۲ یکی از بدترین سال‌ها برای صنعت ارزهای دیجیتال بوده است. طولانی‌شدن بازار نزولی، همراه با سقوط اکوسیستم Terra در ماه می‌و سقوط اخیر FTX، اوضاع را بدتر کرد. بازار نزولی گسترده تأثیر منفی بر قیمت ارزهای دیجیتال داشته است و همچنین برای سرمایه‌گذاران و مشاغل ارزهای دیجیتال بد بوده است. کاهش محبوبیت NFT و متاورس را می‌توان به «زمستان کریپتو» نیز نسبت داد. صنایع NFT و متاورس عظیم و بزرگ هستند و به این زودی‌ها از بین نمی‌روند. حتی در شرایط آشفته بازار، بایننس اخیراً یک برنامه جدید استیکینگ NFT برای NFTهای صادر شده توسط BAYC اعلام کرده است.

برنامه جدید استیکینگ به صاحبان NFTهای BAYC و MAYC اجازه می‌دهد تا NFTهای خود را استیک و جوایزی کسب کنند.

با ورود به سال ۲۰۲۳، شرایط مثبت بازار و افزایش قیمت ارزهای دیجیتال قطعاً بهترین رویداد برای این صنعت خواهد بود. اگر بازارها صعودی شوند، صنایع NFT و متاورس احتمالاً از خواب بیدار شده و دوباره احیا خواهند شد.این همچنین می‌تواند به افزایش قیمت مجموعه‌های اصلی NFT کمک کند، که همچنین هنرمندان بالقوه دیگر را برای انتشار مجموعه‌های جدید و شرکت‌های جدید برای ارائه پیشرفت‌های جدید برای متاورس جذب می‌کند.

منبع:  Watcher.guru

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار