۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
کمبود گاز ایران دامن ترکیه را گرفت

به دلیل کمبود گاز ایران صادرات به ترکیه را به شکل چشم‌گیری کاهش داده است.

فردای اقتصاد: اپراتور شبکه دولتی ترکیه اعلام کرد که ایران صادرات گاز به ترکیه را به دلیل کمبود گاز در اوج تقاضای زمستان ۷۰ درصد کاهش داده است.

بوتاس، اپراتور خط لوله دولتی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که میزان گاز پمپ شده به ترکیه از اول ژانویه به دلیل نقص در شبکه ایران کاهش یافته است و مقامات ترکیه از ایران خواسته‌اند که این مشکل را در اسرع وقت حل کند.

بوتاس گفت که ترکیه اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از اختلال در استفاده از گاز در سراسر کشور در طول زمستان اتخاذ کرده است و از گاز موجود در انبار برای تامین تقاضا استفاده می‌کند.

بر اساس داده‌های انرژی ترکیه، ایران دومین تامین‌کننده گاز این کشور پس از روسیه است و در سال ۲۰۲۱ حدود ۹.۴۳ میلیارد مترمکعب به این کشور گاز عرضه کرده است.

در ژانویه ۲۰۲۲، ایران صادرات گاز به ترکیه را به دلیل نشت حدود دو هفته کاهش داد و ترکیه مجبور شد که برق صنایع را قطع کند.

ایران به غیر از ترکیه به عراق هم گاز صادر می‌کند. مجموع صادرات گاز به این دو کشور ۱۸.۵ میلیارد مترمکعب معادل حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در روز است.

میزان صمرف گاز در بخش خانگی و تجاری به دلیل برودت هوا در هفته‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته و به حدود ۶۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این رقم ۷۴ درصد گاز تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار