۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
اثر افزایش نرخ سود بدون ریسک بر صندوق‌های بورس

افشین جاوید، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس یکشنبه به بررسی بازار اوراق بدهی و صندوق‌های درآمد ثابت در هفته گذشته پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس یکشنبه میزبان افشین جاوید، کارشناس بازار سرمایه بودیم و به بررسی بازار اوراق بدهی و صندوق‌های درآمد ثابت در هفته گذشته پرداختیم. در بخش اول این برنامه عملکرد صندوق‌های درآمدثابت بررسی شد. این صندوق‌ها از ابتدای شهریور شاهد خروج پول بوده و NAV آنها نیز روند نزولی داشته است. نرخ سود اخزاها نیز از ۲۱ درصد در ابتدای ۹۹ به محدوده ۳۰ درصد در هفته گذشته رسیده است. 
افشین جاوید در این خصوص عنوان کرد: در اوایل سال ۱۴۰۱ ورود پول به صندوق های درآمد ثابت وجود داشت اما از زمانی‌که نرخ اوراق افزایش یافت، درصد ابطال‌ به صدور افزایش پیدا کردو پول‌های زیادی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. فعالان بازار به جای اینکه صندوق های درآمد ثابت با نرخ ۲۳ درصد خریداری کنند، اوراق گام یا اسناد خزانه‌ای می‌خرند که نرخ آن‌ها بیش از ۲۳ درصد است و  ریسک کمتری را به دنبال دارد.
این کارشناس اعتقاد داشت: افزایش نرخ سپرده‌ بانکی همچنان محتمل است و حتی در صورت تغییر نرخ صندوق‌های درآمد ثابت، افزایش نرخ بهره تا محدوده ۲۳ درصد می‌تواند مجددا بازار سرمایه را به فاز رکود وارد کند. انتظارات تورمی و افزایش نرخ دلار در صورت افزایش احتمالی نرخ بهره که آمار افزایش نرخ ریپو و کمبود نقدینگی در بانک‌ها این موضوع را تایید می‌کند، نمی‌تواند به تنهایی موجب رونق بازار سهام شود. 
وی در رابطه با امکان افزایش نرخ در صندوق‌های درآمد ثابت با توجه به افزایش سپرده عنوان کرد: برخی از صندوق نرخ خود را به محدوده ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش داده‌اند و با توجه به اینکه حجم بالایی از پرتفوی این صندوق‌ها اوراق است که نرخ‌های پایین ۲۲ و ۲۳ درصدی دارند احتمال سودسازی بیشتر در درآمد ثابت‌ها پایین است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار