۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
پیش بینی بورس فردا ۱۹ دی ۱۴۰۱

بورس امروز با لیدری گروه‌های بزرگ به مسیر صعودی خود ادامه داد و بار دیگر به بالای مرز ۱.۶ میلیون واحدی صعود کرد.

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در ادامه معاملات خوب روز گذشته و تحت تاثیر چند عامل مهم، توانست عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد و بار دیگر رنگ سبزی بر تابلوی نمادها نقش بست تا روند مثبتی را در دومین روز هفته جاری به ثبت برساند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز با افزایش ۲.۳۳ درصدی همراه شد و دوباره به بالای مرز ۱.۶ میلیون واحدی صعود کرد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز رفتاری مشابه شاخص کل را دنبال کرد و با اندکی عقب‌ماندگی توانست بازدهی مثبت ۲.۱۴ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات نیز به روند صعودی خود ادامه داد و عدد ۱۰هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان را ثبت کرد تا در کنار ورود پول ۵۹۹ میلیارد تومانی، از شرایط مطلوب بورس تهران خبر دهد.

بورس تهران امروز محرک‌های مهمی برای صعود داشت که اکثر آن‌ها در سیاست‌های پولی و ارزی نهفته بودند. متغیرهای اقتصاد کلان کشور مدتی است که به اصلی‌ترین تاثیرگذاران بازار سهام تبدیل شده‌اند و اکنون پس از شوک‌های اخیر، راه را برای ادامه مسیر صعودی تالار شیشه‌ای هموار کرده‌اند. حال با بررسی میزان اثرگذاری نکات ذکر شده، به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

تناقضی که به نفع بورس تمام شد

تغییر رئیس بانک مرکزی و انتخاب محمدرضا فرزین به عنوان سکاندار جدید عالی‌ترین ارگان پولی کشور، با تحولات جدید و البته ناخوشایندی برای سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان همراه بود. فرزین در همان ابتدای شروع به کار خود، از سیاستی نام برد که خاطره ناخوشایندی را برای فعالان اقتصادی تداعی کرد. تثبیت دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان آن هم در حالی که نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۴۰هزار تومان نوسان می‌کرد، همان شرایط دلار ۴۲۰۰ تومانی البته با لباسی جدید را به نمایش می‌گذارد که تبعات بسیاری را طی ۴ سال برای اقتصاد و شرکت‌های مختلف به همراه داشت.

اعلام این سیاست در همان روزهای ابتدایی، موجی از فروش را در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، بورس و ... به وجود آورد که به نظر می‌رسد هدف اصلی سیاستگذار بود. با این حال اما شب گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در گفتگویی که انجام داد، سخنانی متفاوت از صحبت‌های فرزین ارائه کرد. خاندوزی عنوان کرد که وزارت اقتصاد به دنبال تثبیت نرخ ارز در یک قیمت مشخص نیست و به سمت هدف ثبات بازار ارز حرکت می‌کند و نرخ‌ها می‌توانند نوسان کنند. او افزود که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیاز ارزی کشور از محل نیما و بازار متشکل ارزی تامین می‌شود و تلاش بر این است که نرخ دیگر بازارها نیز به این نرخ‌ها نزدیک شوند. اینکه دلیل این تناقض بین سخنان وزیر اقتصاد و رئیس جدید بانک مرکزی چه بوده است، موضوعی جداست اما همین اظهار نظر خاندوزی موجی از خوش‌بینی به برطرف شدن این ریسک بزرگ ایجاد کرد که می‌تواند در بازار فردا نیز به خصوص در گروه‌های بزرگ و صادرات محور بورس تهران، اثرگذار باشد.

رفع تهدید افزایش سود بانکی؟

یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای اخیر بورس تهران را می‌توان به تصمیم بانک مرکزی برای افزایش سود بانکی نسبت داد که در این میان برخی بانک‌ها از این فرصت استفاده کرده و سودهای بالاتری را به سپرده‌گذاران اعطا می‌کردند به طوری که براساس برخی خبرهای غیررسمی، نرخ سود بانک‌ها در شرایطی به بیش از ۲۵ درصد نیز می‌رسید. از این رو بانک مرکزی روز پنجشنبه طی جلسه‌ای که با مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار کرده بود، بر رعایت نرخ سود ۲۳ درصد اوراق گواهی سپرده مدت‌دار در تمامی بانک‌ها تاکید کرد تا از این پس شاهد افزایش سودهای غیرقانونی و غیرمتعارف در بانک‌های کشور نباشیم. در همین راستا دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز اعلام کرد که این بانک‌ها تنها مجاز به ارائه نرخ سود ۲۰ درصد به سپرده‌های سالیانه هستند و ارائه نرخ بالاتر خلاف قانون است و با بانک متخلف برخورد خواهد شد.

اطلاعیه‌ای که هر چند از افزایش رسمی نرخ سود خبر می‌داد اما برای سهامداران خبری مثبت به شمار می‌رفت. دلیل این موضوع آن بود که طی ماه‌های گذشته افزایش رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده‌ با نرخ‌های بالاتر از نرخ رسمی و همچنین رسیدن نرخ بهره اوراق دولتی (اسناد خزانه و اوراق گام) به سقف‌های تاریخی حدود ۳۰ درصدی سبب شده بود تا فعالان بورسی نرخ‌های بهره بالاتری را در تصمیمات خود لحاظ کنند. از این رو اعلام سقف ۲۳ درصدی برای نرخ سود بانکی به دلیل آنکه کمتر از انتظارات بود، توانست واکنش سبز بورسی‌ها را به دنبال داشته باشد.

یک قدم تا رهایی؟

شاخص کل بورس با صعودی که امروز به بالای کانال ۱.۶ میلیون واحدی داشت، فاصله اندکی با مقاومت داینامیک خود دارد که عبور از آن می‌تواند ادامه مسیر صعودی را هموارتر از قبل کند. بنابراین می‌توان روز آینده را برای بورس تهران یک روز مهم قلمداد کرد که یا به محرک جدیدی تبدیل خواهد شد و یا مانعی بر سر راه. اندیکاتور RSI نیز روز آینده مقاومتی را بر سر راه خود دارد که همین موضوع را تایید می‌کند. با توجه به شرایط کنونی، احتمال شکست این مقاومت بالاست مگر اینکه در ادامه روز خبر یا اتفاقی خاص، مانع از این اتفاق شود.

پیش بینی بورس فردا ۱۹ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، انتظار می‌رود که بورس فردا نیز به روند صعودی امروز ادامه دهد و شرایط مشابهی را طی کند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که تمامی صنایع و گروه‌ها روندی مثبت به خود بگیرند اما به دلیل نکات ذکر شده، صنایع بزرگ از استقبال نسبتا بهتری برخوردار باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار