۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
نقش بورس کالا و دلار در صعود بورس

امیر اعتمادی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان یکشنبه، مهم‌ترین اخبار و تحولات این روزهای بازار سهام و چشم‌انداز آتی را آن بررسی کرد.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان یکشنبه میزبان امیر اعتمادی، کارشناس بازار سرمایه بودیم و مهم‌ترین اخبار و تحولات این روزهای بازار سهام و چشم‌انداز آتی آن بررسی شد. وی در واکنش به وضعیت امروز بورس که در ادامه معاملات خوب روز گذشته و تحت تاثیر چند عامل مهم، توانست عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد و بار دیگر رنگ سبزی بر تابلوی نمادها نقش بست تا روند مثبتی را در دومین روز هفته جاری به ثبت برساند؛ اعتقاد داشت: بازار این روزها وضعیت مناسبی را پشت سرمی‌گذارد و شاهد جبران مقداری از عقب‌ماندگی بورس نسبت به بازارهای موازی هستیم. به نظر می‌رسد همانطور که مشخص بود سیاست‌های تثبیتی نرخ ارز نیمایی کارآمد نبوده و بازار سهام نیز به نرخ‌گذاری دستوری توجهی ندارد اما تجربه حاکی از آن است که بورس همسو با دلار حرکت می‌کند. این در حالی است که سایر از سایر متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه نیز خبر بدی مخابره نمی‌شود و همین موضوع احتمال ادامه روند صعودی فعلی را افزایش خواهد داد.
این کارشناس در رابطه با اثرگذاری افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و تاثیر آن بر بازار سهام با توجه به سیاست‌های تثبیت نرخ دلار نیما توسط رییس جدید بانک مرکزی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فروش شرکت‌های بورسی از طریق بورس کالا در حال انجام است و شاهد کاهش رانت‌ها هستیم. در صورتی که به این موضوع توجه کنیم می‌بینیم گه با وجود نرخ دلار نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان که در قیمت پایه محصولات اعمال می‌شود با توجه به رقابت‌های موجود در بورس کالا، عملا این تثبیت نرخ تاثیری بر فروش شرکت‌ها نداشته است. متغیرهای کلان اقتصادی هستند که نرخ دلار در بازار آزاد را تعیین می‌کند که با واقعیت اقتصادی موجود سازگار است و تجربه‌های تکراری گذشته نیز حاکی از آن است که با سیاست های دستوری نمی‌توان قیمت را کنترل کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار