۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
جدال بورسی‌ها در آستانه برجام

بورس امروز بار دیگر با نگاه به خبرهای برجامی کار خود را مثبت آغاز کرد اما ادامه باز هم مسیر شاخص کل تغییر کرد.

فردای اقتصاد: این روزها که نگاه‌ سرمایه‌گذاران به خبرهای مذاکرات هسته‌ای دوخته شده و انتظارها برای اعلام توافق بیش از هر زمان دیگری به سر آمده، نوسان در بورس تهران به اوج خود رسیده است. روزهایی که می‌تواند پس از گذشت دو سال طاقت‌فرسا،‌ نقطه عطفی برای شروع یک روند صعودی جدید باشد. گروهای موسوم به صنایع برجامی همچون گروه خودرویی و بانکی، علاوه بر تقاضای خوبی که طی روزهای گذشته داشته‌اند، همچنان از وجود برخی نااطمینانی‌ها خبر می‌دهند که باعث شده است در طول معاملات، مسیر دامنه نوسان روزانه خود را بارها طی کنند. از سمت دیگر صنایع بزرگ همچنان کم‌رمق و اغلب با کاهش قیمت به کار خود ادامه می‌دهند.

پس از اتمام معاملات،‌ شاخص کل بورس بعد از تکرار روند رفت و برگشتی خود،‌ ۰.۵۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داده اما شاخص هم‌وزن به دلیل معاملات بهتر صنایع و سهام برجامی و کوچکتر بازار،‌ حدود ۰.۱ درصد افزایش داشته است. ارزش معاملات اما همچنان روند بهبود خود را به خوبی سپری می‌کند و رسیدن این پارامتر به مرز ۴هزار میلیارد تومان در روز جاری و گذشته نشان از به حرکت درآمدن دوباره چرخ معاملات بازار سرمایه داشت. این روزها خروج پول کدهای حقیقی همچنان ادامه دارد اما کاهش شدت آن می‌تواند نوید تغیر شرایط بورس نسبت به ماه‌های قبل را بدهد.

موافقان و مخالفان سهام خودرویی

به طور کلی مدت‌هاست که صحبت درباره ارزندگی سهام خودرویی بین بورسی‌ها بالاست و اکنون که به احیای برجام نزدیک شده‌ایم، این موضوع نسبت به قبل جدی‌تر شده است. نگاهی به معاملات چند روز اخیر این صنعت نشان می‌دهد که همچنان وجود دیدگاه‌های متفاوت در این حوزه باعث ایجاد جدالی نفس‌گیر بین خریداران و فروشندگان این صنعت شده است که البته فعلا به نظر می‌رسد خریداران برنده این رقابت بوده‌اند.

دیدگاه اول حول این محور می‌چرخد که احیای برجام و دستیابی به توافق هسته‌ای با طرف‌های غربی می‌تواند به بهبود وضعیت شرکت‌های خودروساز کشور کمک کند. افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه،‌ بازگشت خودروسازان خارجی، بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا و... همگی می‌تواند منجر به بهبود عملیاتی صنعت خودروسازی داخلی شود. علاوه بر این موضوع واگذاری بلوک سهام دولتی و خصوصی‌سازی حداکثری آن‌ها جزو نکاتی هست که خوش‌بینی این دسته از سرمایه‌گذاران را افزایش داده است. در کنار این نگاه‌های بنیادی، تجربه خوشایند دوره پیشین برجام نیز هنوز در ذهن معامله‌گران باقی مانده و شاید سرمیه‌گذاران در تلاش‌اند تا این بار جا نمانند.

افرادی که در سمت مقابل این دیدگاه قرار دارند، مشکل صنعت خودرو را فراتر از این موضوعات می‌دانند. اگرچه این گروه نیز تاثیرات مثبت برجام و واگذاری بلوک سهام دولتی را منکر نمی‌شوند،‌ اما مشکل اصلی را در دخالت‌های مداوم دولت برای کنترل این صنعت می‌دانند. قیمت‌گذاری دستوری سال‌هاست که باعث ایجاد زیان‌های بسیار هنگفتی در شرکت‌های خودروساز شده است و این دیدگاه اعتقاد دارد که حتی اگر در صورت احیای برجام،‌ واگذاری سهام دولت و... روند قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در تولید و عرضه محصولات این شرکت‌ها ادامه داشته باشد، بهبود چشمگیری در شرایط این صنعت ایجاد نخواهد شد.

امروز اما اتفاقی مهم و تاریخی در صنعت خودروسازی کشور رخ داد و آن شروع معاملات خودرو در بورس کالا بود که رقابت قدرتمندی نیز برای خرید محصولات عرضه شده در آن شکل گرفت. این موضوع که تقریبا تمامی دیدگاه‌های موافق و مخالف ارزندگی سهام خودرویی با آن موافق هستند،‌ قدم مثبتی در جهت بهبود صنعت خودروسازی کشور بود. تفاوت قیمت ایجاد شده در بازار و کارخانه که به دلیل کمبود عرضه و انتظارات تورمی ایجاد شده بود، تا مدت‌ها به جیب دلالان این بازار می‌رفت که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها و سفته‌بازی نداشت. اکنون اما تقاضای موجود در بازار و رشد قیمت‌ها نسبت به قیمت کارخانه،‌ مستقیم در حساب خودروسازان خواهد نشست که در صورت مدیریت درست آن،‌ می‌تواند به افزایش بهره‌وری و توسعه این صنعت بیانجامد.

تغییر جهت پالایشی‌ها

صنعت پالایش طی چند ماه گذشته همواره جزو صنایعی بود که صحبت از ارزندگی سهام آن در اکثر محافل بورسی به گوش می‌رسید. افزایش کرک اسپرد شرکت‌ها به واسطه رشد خوب قیمت نفت در بازارهای جهانی باعث شده بود که چشم‌انداز سودآوری پالایشی‌ها بهبود چشمگیری داشته باشد و توجهات را به خود جلب کنند. اکنون اما مدتی است که عرضه‌ها در نمادهای این صنعت افزایش یافته است و حتی خبر عدم تغییر در دستورالعمل نرخ خوراک این شرکت‌ها نیز نتوانست تقاضای خاصی را در تابلوی معاملات ایجاد کند.

کاهش قیمت نفت در این روزها یکی از خبرهای مهم در سطح بازارهای مالی دنیاست. طلای سیاه که در اوج خود توانسته بود به قیمت‌های بالای ۱۲۸ دلار به ازای هر بشکه نیز برسد، روز گذشته تا زیر ۹۲ دلار نیز رسید که یک کف بیش از ۶ ماهه برای آن به حساب می‌آمد. این اتفاق که بیشتر تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای و جدی شدن احیای برجام قرار دارد،‌ چشم‌انداز قیمت نفت را با توجه به احتمال بالای بازگشت ایران به این بازار که منجر به افزایش قابل توجه عرضه‌ها خواهد شد،‌ نزولی کرده است. همین موضوع باعث شده که نگاه مثبتی که تا دو ماه پیش در گروه پالایشی وجود داشت، تغییر جهت دهد و به افزایش عرضه‌ها در سهام این گروه دامن بزند.

نمای پایانی بازارسهام (چهارشنبه ۲۶ مرداد)

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha