۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
بی‌محلی خودروی بورسی به گرانی بازار

قیمت خودرو در بازار امروز به سقف تاریخی بازگشت، اما قیمت خودروها در بورس کالا نسبت به مراحل قبلی عرضه کاهش یافت.

فردای اقتصاد: در حالی که امروز قیمت خودرو در بازار دوباره به سقف تاریخی خود بازگشت، قیمت خودروها در بورس کالا نسبت به مراحل قبلی عرضه کاهش یافت. به نظر می‌رسد با بیشتر شدن عرضه‌ها و افزایش تعداد خودروهای عرضه شده در بورس، قیمت‌ها در این بازار روند کاهشی به خود گرفته است. فرضیه دیگر در توضیح علت ساز ناکوک قیمت‌ها در بازار آزاد با قیمت خودرو در بورس کالا سخت بودن ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بورس است. البته محدود بودن مدل‌های عرضه شده در بورس کالا موجب می‌شود بازار آزاد فعلا همچنان مشتری داشته باشد.

بازگشت قیمت بازار خودروها به اوج

شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان که میانگین وزن‌داری از تغییر قیمت روزانه ۱۳ خودروی پرمعامله داخلی را بازتاب می‌دهد امروز به سقف تاریخی خود برگشت. این شاخص امروز با رشد ۱.۵ درصدی به رقم ۱۴۴.۸ رسید که ۱۰ دی‌ماه هم این سقف تاریخی را تجربه کرده بود. این اوج‌گیری قیمت حتی با وجود اخبار مبنی بر پذیرش نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالاست که به نوعی مهم‌ترین گام اجرایی واردات خودرو تا کنون است.

نکته جالب توجه دیگر آن است که قیمت خودرو در حالی به اوج بازگشته که نرخ دلار در مقایسه با ۱۰ دی، اکنون ۷ درصد کاهش یافته است.

بی‌محلی خودروی بورسی به گرانی بازار
قیمت خودروهای داخلی به سقف تاریخی بازگشت

قیمت خودرو در بورس کالا کاهش یافت

امروز ۱۲ هزار دستگاه خودرو شامل ۴ هزار پژو ۲۰۷ دستی با فرمان هیدرولیک، ۲ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک فرمان برقی، ۴ هزار دستگاه شاهین و ۲ هزار دستگاه تارا دستی در بورس کالا عرضه شد. نکته جالب توجه آن بود که این خودروها همگی نسبت به عرضه‌های قبلی به قیمت کمتری معامله شدند. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار آزاد طی هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشتند. برای مثال، تارا دستی در عرضه ۲۳ آذر ۴۰۵ میلیون تومان معامله شده بود در حالی که قیمت بازار آن ۵۷۰ میلیون تومان بود. اما حالا که قیمت تارا در بازار به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده است این خودرو در بورس ۳۵۱ میلیون تومان معامله شده است. یعنی در حالی که قیمت بازار در این مدت ۸ درصد رشد کرد، قیمت معاملات در بورس کالا ۱۳ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب، حالا فاصله قیمت خودرو در بورس کالا و بازار آزاد بیشتر از قبل شده است. انتظار می‌رود با افزایش عرضه‌ها این اختلاف به تدریج از بین روند و قیمت بازار به قیمت‌ها در بورس کالا نزدیک شود.

عرضه‌های امروز نکات جالب دیگری هم داشت. برای مثال، شاهین با کمبود تقاضا نسبت به عرضه مواجه بود و از ۴ هزار خودروی عرضه‌شده تنها حدود ۱۵۰۰ خودرو به فروش رفت. همچنین تعداد تقاضا برای پژو ۲۰۷ دستی نسبت به مرحله قبلی عرضه از ۸۱۱۶ تقاضا به ۶۶۸۳ تقاضا کاهش یافت. با توجه به چندین مرحله عرضه این خودرو در بورس کالا این کاهش تقاضا می‌تواند چندان هم دور از ذهن نیست. چراکه بخشی از متقاضیان در مراحل قبلی توانستند خودرو بخرند.

جزییات بیشتر از معاملات امروز چهار خودروی بورسی از جمله قیمت تمام‌شده آن‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، هزینه‌های جانبی و حتی خواب پول (با فرض نرخ سود ماهانه ۲ درصد) را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

بی‌محلی خودروی بورسی به گرانی بازار
قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی در بورس کالا - ۱۸ دی
بی‌محلی خودروی بورسی به گرانی بازار
قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا - ۱۸ دی
بی‌محلی خودروی بورسی به گرانی بازار
قیمت تمام شده تارا دستی در بورس کالا - ۱۸ دی
بی‌محلی خودروی بورسی به گرانی بازار
قیمت تمام شده شاهین در بورس کالا - ۱۸ دی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار