۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
بازگشایی چین کامودیتی‌ها را سبز کرد

بازارهای جهانی در نخستین روز کاری هفته با رشد قیمت همراه هستند.

فردای اقتصاد: در پی بازگشایی مرزهای چین و به‌دنبال آن خوش‌بینی به چشم‌انداز تقاضا برای سوخت و کالاهای پایه، امروز بازارهای جهانی رنگی سبز به خود گرفتند. این کشور قرنطینه اجباری مسافران بین‌المللی را در ۸ ژانویه لغو کرد.

قیمت نفت خام بیش از ۲ درصد افزایش یافت و تا این لحظه هر بشکه نفت برنت بیش از ۸۰ دلار قیمت خورد و نفت وست تگزاس اینترمیدیت ۷۵.۵ دلاری را نشان می‌دهد. 

آوتار ساندو، مدیر ارشد کالاها در مؤسسه فیلیپ فیوچرز در این باره گفت: قیمت نفت خام از زیان هفته پیش بهبود یافت، زیرا بازگشایی مرزها و بهبود فعالیت‌های اقتصادی در چین و چشم‌اندازهای مثبت پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا، شرایط مثبتی را برای بهبود تقاضای نفت فراهم کرد.

تاتسوفومی اوکوشی، اقتصاددان ارشد Nomura Securities نیز معتقد است با توجه به اینکه انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت با پایان دادن به سیاست سختگیرانه «کووید صفر» چین و بهبود سفرهای بین‌المللی افزایش یابد، پیش‌بینی می‌شود که WTI تا سطح ۹۰ دلار بر هر بشکه نیز افزایش یابد.

در میان کالاهای پایه نیز مس به صورت ویژه‌ای به تقاضای چین حساس است. این کشور نیمی از مصرف کل جهان را به خود اختصاص داده است. قیمت‌های آتی معیار در بورس فلزات لندن در ماه مارس به ۱۰۳۷۵ دلار در هر تن افزایش یافت که ناشی از عدم اطمینان ژئوپلیتیک و فشار کربن زدایی در سراسر جهان بود. مس در حال حاضر با رشد روزانه ۱.۷ درصدی، حدود ۸۷۴۰ دلار بر هر تن معامله می‌شود. تاکایوکی هونما، اقتصاددان ارشد شرکت تحقیقاتی جهانی سومیتومو، پیش‌بینی کرد که قیمت این فلز در سال جاری بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار متغیر باشد و اضافه کرد که بعید است که از سطح ۱۰۰۰۰ دلاری سال گذشته بالاتر رود.

در مجموع مجموعه‌ای از اقدامات سیاسی طی هفته‌های اخیر در چین اعتماد به ثبات اقتصاد را افزایش داده است و چشم‌انداز فلزات صنعتی را بهبود بخشیده است. 

در کنار مرور وضعیت تقاضا برای کالاهای پایه بد نیست نگاهی نیز به سمت عرضه بیندازیم. در عرضه معدن، آخرین اعداد رسمی پرو نشان داد که تولید مس در این کشور با ۱۵.۳ درصد افزایش در سال به ۲۲۵ هزار تن در ماه نوامبر رسیده است. بیشترین سود تولید سالانه از معادنی از جمله آنتامینا، سرو ورد و مس جنوبی پرو حاصل شده است. در میان سایر فلزات، تولید روی در کشور در ماه نوامبر ۲.۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. موجودی‌های بورس آلومینیوم در انبارهای چین نیز همچنان نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد. آخرین داده‌های بورس آتی شانگهای (ShFE) نشان می‌دهد که موجودی‌های هفتگی آلومینیوم برای چهارمین هفته متوالی با ۲۲.۶ تن افزایش به ۱۱۸.۵ تن از روز جمعه رسیده است. سایر سهام فلزات اساسی نیز در این هفته جریان ورودی را گزارش کردند. بر اساس گزارش SMM، در بخش نیکل، شرکت گروه هلدینگ Tsingshan، بزرگترین تولیدکننده نیکل، کارخانه اولیه نیکل را در استان هوبی با ظرفیت ماهانه ۱۵۰۰ تن راه‌اندازی کرده است.

نکته قابل توجه در تقویم آمارهای اقتصادی ایالات متحده در این هفته، انتشار داده‌های تورم ماه دسامبر است که قرار است روز پنجشنبه توسط اداره آمار کار این کشور منتشر شود. به عقیده اولریش لوشتمن، رئیس بخش تحقیقات Commerzbank، «دلار حتی با یک انتشار ملایم نیز می‌تواند پر تقاضا بماند». اکثر تحلیلگرانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند انتظار دارند که قیمت‌های مصرف کننده در ماه دسامبر افزایش نیابد. انتشار شاخص تورم ایالات متحده نزدیک یا کمی زیر صفر ممکن است دلار را تضعیف نکند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار