از بورس ربع سکه بخریم یا نه؟

ربع سکه هم بورسی شد
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
از بورس ربع سکه بخریم یا نه؟

۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه برای اولین بار توسط بانک مرکزی از شنبه ۲۴ دی در بورس کالا عرضه می‌شود. اما ربع سکه بورسی بخریم یا نه؟

بانک مرکزی تصمیم به عرضه ربع سکه در بورس به مدت سه روز کاری گرفته است. این بانک امروز اعلام کرد: «به مناسبت ایام با سعادت میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی از روز شنبه (۲۴ دی ماه) از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود».

متقاضیان برای خرید ربع سکه در بورس باید کد بورسی داشته باشند.

ربع‌سکه بورسی را فیزیکی هم می‌توانید دریافت کنید

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

امکان خرید حداکثر ۵ ربع سکه

طبق اطلاعیه بانک مرکزی، تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند.

جزییات بیشتر این عرضه از طریق صدور اطلاعیه از سوی شرکت بورس کالای ایران اعلام خواهد شد.

قیمت ربع سکه بورسی

فرآیند کشف قیمت در بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضا است. به این ترتیب، تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت کرده و قیمت سکه عرضه شده براین اساس، کشف می‌شود.

هم‌اکنون قیمت ربع سکه در بازار آزاد ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

حباب سنگین ربع سکه

با فرض قیمت دلار ۴۰۶۹۰ تومانی و طلای جهانی ۱۸۷۳ دلار بر اونس، ارزش ذاتی ربع سکه (ارزش طلای به کار رفته در آن بر مبنای قیمت طلای جهانی) ۴ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان است. به این ترتیب، اکنون طبق تعاریف مرسوم حباب ربع سکه (اختلاف قیمت بازار از ارزش ذاتی) برابر با ۳ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان است. یعنی حدود ۴۷ درصد از قیمت ربع سکه را حباب تشکیل می‌دهد.

ربع سکه بعد از سکه گرمی (با ۴۹ درصد حباب) بیشترین میزان حباب را میان انواع قطعات سکه داراست. چراکه در سال‌های اخیر بسیاری از سرمایه‌های خرد که توان خرید نیم سکه یا سکه تمام را نداشتند، به خرید ربع سکه روی آوردند.

آیا ربع سکه بورسی بخریم؟

هنوز مشخص نیست که ربع سکه در بورس در چه قیمتی کشف قیمت خواهد شد و آیا بانک مرکزی در کشف نرخ دخالت می‌کند یا خیر.

حباب ربع سکه مهم‌ترین موردی است که خریداران باید به آن توجه داشته باشند. حباب قطعات مختلف سکه اکنون در بالاترین سطوح سال‌های گذشته است. برای مثال، سکه تمام که اکنون حدود ۱۵ درصد حباب دارد، متوسط درصد حباب آن در ۱۰ سال گذشته ۴.۳ درصد بوده است.

از بورس ربع سکه بخریم یا نه؟
سکه امامی در حدود یک دهه اخیر به طور متوسط ۴.۳ درصد حباب داشته است. حباب سکه تمام اکنون حدود ۱۵ درصد است.

صرف داشتن حباب طبق تعاریف ارائه شده به این معنا نیست که قرار است این حباب به زودی تخلیه شود. اما در صورت وقوع یک شوک واقعی که انتظارات تورمی را در بازار ارز و طلا به صورت جدی کاهش دهد، امکان صفر شدن حباب سکه وجود خواهد داشت. چنانکه در یک دهه اخیر حتی در مواقعی (از جمله در مواقع اوج خوشبینی به احیای برجام مثل اسفند ۱۴۰۰) حباب در بازار سکه منفی شده است. یعنی سکه زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شد. بنابراین، بالا بودن حباب سرمایه‌گذاری در این بازار را به یک سرمایه‌گذاری نسبتا پرریسک تبدیل کرده است که معامله‌گران باید با در نظر گرفتن سطح ریسک‌پذیری خود برای خرید ربع سکه در بورس تصمیم بگیرند.

با این حال، یکی از مواردی که از جذابیت خرید سکه در بورس کالا می‌کاهد دامنه نوسان ۲ درصدی است. به این معنا که قیمت ربع سکه هر روز نمی‌تواند بیش از ۲ درصد افزایش یا کاهش یابد. بنابراین، در مواقعی که تقاضا برای خرید سکه بالا باشد، سکه بورسی از بازار عقب می‌ماند و در مواقعی که موج فروش در بازار سکه به وجود آید، فروشندگان در صف فروش گیر خواهند کرد. البته با توجه به آنکه عرضه ربع سکه قرار است تنها ۳ روز انجام شود، هنوز مشخص نیست که آیا همان قوانین معاملات سکه بورسی در خصوص ربع سکه بورسی هم اعمال خواهد شد یا خیر.

ربع سکه بورسی بخریم یا نیم سکه بورسی؟

گفتنی است بانک مرکزی اعلام کرده فرآیند عرضه‌های بعدی سکه‌های طلای تمام، نیم و ربع بهار آزادی به صورت منظم و پیوسته متعاباً از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

نیم‌سکه و سکه تمام حباب‌های کمتری نسبت به ربع سکه دارند. به همین سبب به متقاضیانی که نقدینگی لازم برای خرید سکه نیم یا تمام دارند توصیه می‌شود آن‌ها را به جای ربع سکه بخرند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار