۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
ریسک قانون جدید بازار برای آینده بورس

به اعتقاد یک عضو شورای عالی بورس، قانون جدید بازار سرمایه منافع کوتاه‌مدت همه سهامداران را تهدید می‌کند.

فردای اقتصاد: حمیدرضا دانش کاظمی، عضو شورای عالی بورس مهمان برنامه شمارش معکوس امروز بود. وی در این گفتگو ضمن آنکه به تشریح ساختار شورای عالی بورس و نتیجه تصمیمات این شورا در راهبری بازار سرمایه پرداخت، آخرین وضعیت قانون جدید بازار اوراق بهادار را بررسی کرد. دانش کاظمی قانون جدید بازار سرمایه را خطری جدی برای آینده بورس دانست و تاکید کرد که فعالان بازار سرمایه باید تمام تلاش خود را جهت اصلاح قانون انجام دهند چراکه این قانون منافع کوتاه‌مدت همه سهامداران را تهدید می‌کند. این عضو شورای عالی بورس در پایان درباره موضوع سهام عدالت و اقدامات شورای عالی بورس در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

نقش شورای عالی بورس در راهبری بازار سرمایه

حمیدرضا دانش‌کاظمی، عضو شورای عالی بورس درباره ساختار این شورا و نقش آن در بازار سرمایه عنوان کرد: شورای عالی بورس بالاترین رکن بازار سرمایه است و تصمیمات آن بسیار حائز اهمیت بوده، اما فعالان بازار اطلاعات کمی از اهمیت این شورا دارند.

وی درباره اطلاع‌رسانی تصمیمات شورا خاطر نشان کرد: عمده مصوبات که جنبه محرمانگی نداشته باشند با جزئیات در کدال منتشر می‌شود، البته سازمان باید در خصوص مصوبات این نهاد اطلاع‌رسانی جامع را انجام دهد.

وی ادامه داد: شورا سیاست‌گذار کلی است یعنی سیاست‌گذاری‌های کلان بازار سرمایه بر عهده این شوراست. البته مشکلات بازار سرمایه بسیار زیاد هست و اولویت این شورا مسائل بزرگتر بازار است اما در مواردی که منافع سهامدار به خطر بیفتد، شورای عالی بورس از نقش نظارتی خود استفاده می‌کند. مسائل در کمیسیون تخصصی و صحن عمومی بررسی می‌شود. وزیران و رئیس بانک مرکزی در کمیسیون تخصصی حضور نداشته اما در صحن عمومی حاضر می‌شوند، هم‌چنین لازم به ذکر است که تمام مصوبات سازمان بورس به شورا نمی‌آید.

خطر قانون جدید بازار سرمایه

این عضو شورای عالی بورس در رابطه با قانون جدید بازار سرمایه اظهار کرد: قانون قبلی بازار در حالی نوشته شد، که بسیاری از نهادهای حال حاضر وجود نداشتند و باتوجه به توسعه بازار سرمایه نیاز به قانون جدید احساس شد، چراکه قانون قبلی نیازمند ترمیم‌هایی در حوزه بورس کالا و نهادها است. نکته‌ای که در مورد قانون جدید بازار سرمایه وجود دارد این است که از مشاوره و نظرات تخصصی ذی‌نفعان بازار استفاده نشده و صرفا روندی برای رفع تکلیف در پیش گرفته شده است و حتی این قانون برای استعلام به شورای عالی بورس ارسال نشده است.

وی تاکید کرد: فعالان بازار باید آگاه باشند که با این قانون تنها مجوزها دستخوش تغییرات نمی‌شود و ساختار سازمان بورس و ترکیب اعضای هیئت‌مدیره شورای عالی بورس کاملا دگرگون خواهد شد. این قانون منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت تمامی ذی‌نفعان بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با تصویب یک قانون اشتباه مسلما شاهد خروج سرمایه از بورس خواهیم بود.

معمای سهام عدالت حل می‌شود؟

دانش کاظمی در رابطه با آخرین وضعیت مشکلات سهام عدالت بیان کرد: موضوع سهام عدالت بسیار پیچیده شده و نزدیک به ۴۰ معضل در سهام عدالت وجود دارد که به سادگی قابل حل نیست. از این رو سهام عدالت با وجود قانون خاص خود و اصل ۴۴ به نتیجه نرسید، که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری تمام اختیارات به شورای عالی بورس سپرده شد.

وی ادامه داد: تا تاریخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ مسائل سهام عدالت بر عهده وزارتخانه‌های مرتبط بود و این وزارتخانه‌ها عضو هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت را تعیین می‌کردند، اما پس از فرمان رهبری ۲ کارگروه تشکیل شد که در یک کارگروه تمام ذی‌نفعان سهام عدالت و در دیگری گروهی که هیئت‌مدیره شرکت‌ها را تعیین می‌کنند قرار گرفتند و در حال حاضر با تشکیل جلسات متعدد در آینده نزدیک وضعیت سهام عدالت تغییر و بهبود می‌یابد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار