۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
فرمول کنترل تورم با استفاده از نرخ بهره

بورس تهران، روز دوشنبه را در ادامه عملکرد خوب این هفته، سبزرنگ به پایان رساند. شاخص کل با رشد ۱۱، ۶۷۷ واحدی (معادل ۰.۷۷ درصد) به پیشروی خود در کانال ۱‌.۶ میلیون واحدی ادامه داد و در نهایت عدد یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحدی را در پایان ثبت کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است نیز شرایط مشابهی داشت و با رشد ۰.۸ درصدی همراه شد.

بورس تهران، روز دوشنبه را در ادامه عملکرد خوب این هفته، سبزرنگ به پایان رساند. شاخص کل با رشد ۱۱، ۶۷۷ واحدی (معادل ۰.۷۷ درصد)   به پیشروی خود در کانال ۱‌.۶ میلیون واحدی ادامه داد و در نهایت عدد یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحدی را در پایان ثبت کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است نیز شرایط مشابهی داشت و با رشد ۰.۸ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته همچنان در کانال ۱۰ هزار میلیارد تومانی قرار داشت و در نهایت عدد ۱۰، ۷۶۳ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، بانک و فلزات و در بین نمادها خگستر، پالایش و شستا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  در روز قبل نیز شاهد ورود پول اشخاص حقیقی به بازار سهام بودیم و در نهایت حدود ۲۵۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وپاسار و شتران بود.

موافقان و مخالفان افزایش نرخ بهره به عنوان یکی از راهکارهای کنترل تورم نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند. برخی تجربه موفق کشورهای غربی در کنترل تورم اخیر با استفاده از این ابزار مطرح می‌کنند و اعتقاد دارند که از طریق نرخ بهره می‌توان کنترل نقدینگی افسار گسیخته را در دست گرفت و به مسیرمناسب هدایت کرد. اما در مقابل برخی از صاحب نظران عنوان می‌کنند که شرایط اقتصادی ایران با توجه به سایه تحریم‌ها در این اقتصاد، انتظارات تورمی قابل ملاحظه و همچنین ناترازی  بانک‌ها را دارد، با کشورهای توسعه یافته متفاوت است و نمی‌توان از این سلاح برای کنترل تورم و نقدینگی استفاده کرد.

در برنامه امروز میزبان رضا قزی‌پور، کارشناس ارشد مسائل مالی و محبوبه داوودی، تحلیلگر اقتصادی بودیم و به بررسی کارایی ابزار نرخ بهره برای کنترل تورم در اقتصاد ایران پرداختیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha