۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
بخش خصوصی؛ زینت‌المجالس یا اثرگذار؟

رئیس مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران معتقد است که نگاه به فعالان اقتصادی در دولت، نگاه ارباب-رعیتی است و سیاستگذاران این زحمت را به خود نمی‌دهند که صدای بخش خصوصی را بشنوند.

فردای اقتصاد: بخش خصوصی چه جایگاهی در اقتصاد ایران دارد؟ یکی از ضعف‌هایی که به اتاق بازرگانی وارد است این است که نتوانسته نقش خود را برای فعالان اقتصادی و نهادهای تصمیم‌ساز روشن کند و تصورات مختلفی از اتاق بازرگانی وجود دارد. محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در برنامه «فردای صنعت‌وتجارت» فردای اقتصاد، با بیان این مطلب می‌گوید: حدود ۷۰درصد ارزش افزوده کارگاه‌های بزرگ صنعتی از سوی شرکت‌های عضو اتاق تولید می‌شود، بنابراین بیش از اینکه اتاق تجاری و بازرگانی باشد، تولیدی است. با این حال، اقتصاد ایران همچنان تحت تسلط دولت و بخش عمومی غیردولتی است.

وی ادامه داد: اگرچه اتاق در فرآیند سیاستگذاری تلاش می‌کند که زینت‌المجالس نباشد، اما ساخت تصمیم‌گیری کشور همچنان دولتی است. قاسمی افزود: این طور نیست که بخش خصوصی بتواند قاطعانه مسیر سیاستگذاری را تغییر دهد. اساسا نگاه به فعالان اقتصادی در دولت، نگاه ارباب-رعیتی است و سیاستگذاران این زحمت را به خود نمی‌دهند که صدای بخش خصوصی را بشنوند؛ حتی خیلی از سیاستگذاران از حضور در اتاق بازرگانی پرهیز می‌کنند. 

اخبار مرتبط:

دوراهی اقتصاد ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار