۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
فوری/ اتهام جدید امریکا علیه ایران

مشاور امنیت ملی امریکا اتهام جدیدی را علیه ایران مطرح و تهران را به مشارکت در "جرائم جنگی روسیه در اوکراین" متهم کرد.

رویترز: جک سالیوان گفت که در سفر آینده خود به اسرائیل، ایران از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو خواهد بود.

جک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا گفت: "به اسرائیل سفر خواهم کرد و این موضوع (ایران)‌، موضوع اصلی مذاکرات در اسرائیل خواهد بود."

او در گفت‌وگو با خبرنگاران به هنگام سفر جو بایدن رئیس‌جمهوری امریکا به مکزیک این موضوع را مطرح کرد اما نگفت دقیقا چه زمانی به اسرائیل سفر خواهد داشت. سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت هماهنگی‌ها با امریکا برای برنامه‌ریزی این سفر ادامه دارد.

سالیوان ادامه داد: درحال‌حاضر تلاش‌ها برای احیای برجام، کنار گذاشته شده‌اند.

اسرائیل هم مخالف بازگشت امریکا به برجام و احیای این توافق هسته‌ای با ایران است.

وی گفت: "فرصت تعامل عمیق با دولت جدید اسرائیل درباره تهدیدی که ایران آن را به وجود آورده؛ فراهم می‌شود. معتقدم ما اهداف اساسی مشترک داریم. برای تسویه هر اختلاف نظر میان یکدیگر (‌امریکا و اسرائیل) درباره تاکتیک‌ها با همان شیوه‌ای کار خواهیم کرد که در دو سال گذشته نیز کار کرده‌ایم".

مشاور امنیت ملی امریکا مدعی شد: "ایران از طریق ارائه پهپاد به روسیه، احتمالا در جنایات جنگی در اوکراین سهم دارد".

او درباره ایران همچنین ادعا کرد: "سلاح ایران برای قتل شهروندان غیرنظامی در اوکراین و تلاش برای وارد کردن شهرهای اوکراین به سرما و تاریکی استفاده می‌شود. از نظر ما، این وضعیت ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌تواند در جنایت‌های جنگی گسترده، سهیم باشد."

کی یف می‌گوید ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات به اوکراین استفاده می‌کند. حمله به تاسیسات برق اوکراین بخشی از اهداف روسیه در این حملات است.

دولت ایران بارها گفته است برای جنگ در اوکراین، به روسیه پهپاد نداده است اما از قبل از جنگ، تعدادی پهپاد ایرانی در اختیار روسیه قرار داده شده است. تهران تاکید می‌کند اگر ثابت شود روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهد بود.

قبل از این هم دولت اوکراین به دلیل موضوع پهپادها، سفیر ایران را اخراج کرد. همچنین امریکا، اروپا و انگلیس هم تحریم هایی را علیه ایران به دلیل موضوع پهپادها اعمال کردند.

نتانیاهو: وقت آن رسیده اسرائیل و امریکا در برابر ایران در یک صف باشند

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم گفت با دولت امریکا، موضوع ایران را بررسی خواهیم کرد.

او که در شهر قدس سخن می‌گفت افزود: "وقت آن رسیده که اسرائیل و امریکا توافق داشته باشند... پیش‌بینی می‌کنم این موضوع را با رئیس‌جمهوری بایدن و تیمش بررسی کنم. هم اکنون بیش از هر زمان دیگری درباره این موضوع اجماع نظر وجود دارد".

نتانیاهو ادامه داد: زمان آن رسیده که صف اسرائیل و امریکا و دیگران، یکپارچه شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها