۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
نقشه جدید آمریکا برای تأمین ارز ایران

روزنامه فیگارو: آغاز اجرای طرح آمریکا برای قطع جریان تامین مالی ایران از بازار ارز عراق / به زودی ۱۵ بانک خصوصی عراق تحریم می‌شوند.

▪️بورس تهران، روز سه‌شنبه نیز عملکرد خوب این هفته را ادامه داد و در غالب نمادها سبزرنگ و مثبت دنبال شد. شاخص کل با رشد ۲۱،۲۸۴ واحدی (معادل ۱.۲۹ درصد)  به پیشروی خود در میانه کانال ۱‌.۶ میلیون واحدی ادامه داد و عدد یک میلیون و ۶۶۸ هزار واحدی را در پایان ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، شرایط بهتری داشت و با رشد ۱.۴۶ درصدی همراه شد. 

▪️ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته با یک پله صعود در کانال ۱۱ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت و در نهایت عدد ۱۱،۰۲۲ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، فلزات اساسی و بانک و در بین نمادها خگستر، پالایش و فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

▪️ورود پول اشخاص حقیقی به بازار سهام ادامه دارد و روز گذشته نیز حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ومعادنح و خبهمن بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خودرو و کاما داشتند.

▪️رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی امروز مجلس عنوان کرد بنا است دولت تا پایان ماه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و مجلس بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم را باهم بررسی کند.

▪️سخنگوی وزارت صمت با اشاره به کاهش ۵۰ میلیون تومانی قیمت ۲۰۷ در بازار آزاد بعد از عرضه در بورس کالا سیگنال‌های خودرویی بورس را حرکت بازار به سمت آرامش تعبیر کرد و تاکید کرد، اگر خودرو گران است، اشکالی به بورس وارد نیست و این اشکال در بازار است.

▪️رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری نشست مشترک این کمیسیون با محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی خبر داد.

▪️با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، امکان خرید اعتباری اوراق بهادار برای سبدهای اختصاصی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران فراهم شد.

▪️بورس کالا در نامه ای شرایط خرید خودرو دنا پلاس دستی را که قرار است ۲۵ دی عرضه شود ابلاغ کرد. مهلت ثبت سفارش این خودرو ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۴ دی است. میزان پیش دریافت خرید ۱۰۰ درصد قیمت پایه است و اشخاصی که در عرضه های قبلی در بورس کالا خودرو سواری خریداری کرده اند و همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

▪️وزیر امور اقتصادی و دارایی: با توجه به آماده‌سازی لایحه بودجه، پیش‌بینی سال بعد هم این است که هفت میلیون تومان حداقل حقوق کارکنان دولت باشد و معافیت مالیاتی نیز همین رقم است./ در پایان آذرماه میزان رشد نقدینگی کشور ۳۳.۴ بوده است. / در ۶ ماه اول امسال ۳.۹ درصد سرمایه گذاری در کشور افزایش یافته؛ این عدد موید کاهش نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد است.

▪️درحالی طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده که در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرده، طبق مصوبه این بانک، سود سپرده‌های سالانه تا سقف ۲۰ درصد مجاز است و بیش از آن تخلف محسوب می‌شود.

▪️در حالی مطابق قانون جهش تولید مسکن، ۲۷ بانک کشور باید طی یک سال اخیر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن پرداخت می کردند که سهم ۲۰ بانک از این وام صفر بوده و در کل ۵.۱ درصد تسهیلات پرداخت شد.

▪️شروع معاملات ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۴ دی خواهد بود. خریداران ربع سکه بورس حتما باید به‌صورت فیزیکی قطعات خریداری شده را تحویل بگیرند.

▪️مرکز کنترل راهبری گاز ایران گفت: مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع عمده با حدود ۵ درصد افزایش به حدود ۶۳۹ میلیون مترمکعب رسید.

▪️قالیباف: سوء‌تفاهم‌های پیش آمده با جمهوری آذربایجان برطرف شد. / قرار شد در آینده سفری به باکو داشته باشم.

▪️ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: رئیس جمهور ابدا نگفت که دیپلماسی مرده است بلکه به این امر اشاره می‌کند که ایرانی‌ها فرصت بازگشت سریع به  برجام را از بین برده‌اند. / تا زمانی که ایران رویکرد و مسیر خود را تغییر نداده، به فشارهای اقتصادی علیه ایران با شرکا ادامه خواهیم داد. 

▪️روزنامه فیگارو: آغاز اجرای طرح آمریکا برای قطع جریان تامین مالی ایران از بازار ارز عراق / به زودی ۱۵ بانک خصوصی عراق تحریم می‌شوند.

▪️مشاور امنیت ملی امریکا اتهام جدیدی را علیه ایران مطرح و تهران را به مشارکت در "جرایم جنگی روسیه در اوکراین" متهم کرد.

▪️حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: تلاش برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان تا قبل از ایام حج.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار