۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
بازگشت متفاوت یک خودروی جذاب به ایران + جزئیات

کیا K۵ یا اپتیما سابق، جزو خودروهای تاییدشده برای واردات به ایران است. در ادامه شاهد مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی این سدان کره‌ای باشید.

گجت‌نیوز نوشت:  اپتیما که به‌اندازه کافی در بازار خودرو ایران شهرت دارد، حالا در لباسی نو با طراحی مدرن کیا، امکانات و تجهیزات روز و قوای محرکه تازه به کشور خواهد آمد. این دقیقاً همان چیزی است که از خودروهای این برند کره‌ای انتظار می‌رود. در ادامه به جزییات این سدان جدید بازار ایران، از مزایا و معایب تا تجهیزات و امکانات می‌پردازیم.

کیا K۵ مزایای جالب توجهی دارد که اول از همه، می‌توان به ماهیت اسپرت پررنگ در طراحی و شکل و شمایل آن اشاره کرد. این سدان دنباله‌روی زبان طراحی جدید Kia بوده و به‌همین خاطر، تحولی را در نمای بیرونی آن می‌توان دید. فضای داخلی چشم‌نواز، جادار و پر امکانات مزیت دیگر این خودرو در نظر گرفته می‌شود. البته معایبی مثل نبود گزینه گیربکس دستی برای آن شاید محسوس باشند.

در طراحی نمای بیرونی سدان کره‌ای کیا اپتیما یا K۵ مدل ۲۰۲۳، پیروی از المان‌های سبک و سیاق طراحی جدید کیا و مشخصه‌های روز صنعت خودرو به‌چشم می‌آید. نمای جلو این خودرو دارای جلوپنجره جدید کیا، چراغ‌های باریک و منفذهای هوای مشکی واضح در ناحیه پایین است. دی‌لایت‌های بومرنگ‌شکل مشابه اسپورتیج ۲۰۲۳ هم که به چراغ‌های باریک جلو متصل شده‌اند، طراحی این قسمت از نمای بیرونی را تکمیل می‌کنند.

در قسمت عقب این خودرو نیز کیا کم و کاستی باقی نگذاشته است. همان‌طور که از یک خودرو امروزی انتظار می‌رود، کی ۵ چراغ‌های عقب یکپارچه و اگزوزهای دوگانه دارد. کیا برای اتصال ستون وسط خودرو به ناحیه عقب، استایل فست‌بک را مد نظر قرار داده و به‌همین دلیل، این پیوند به شکلی روان و ناملموس صورت گرفته است. در مجموع، حاصل این رویکرد با جزییات و خطوط زیاد، طراحی تر و تمیزی در قسمت عقب شده است. آینه‌های بغل مشکی، سقف مشکی و همچنین سپر مشکی جلو نکات قابل توجه دیگر طراحی‌اند. استفاده از رنگ مشکی، در هرچه اسپرت‌تر شدن این سدان وارداتی نقش داشته‌اند.

از این نکات در طراحی نمای بیرونی که بگذریم، بهتر است نگاهی به ابعاد کیا K۵ داشته باشیم. این سدان کره‌ای نسبت به نسل قبلی خود با افزایش ابعاد مواجه شده است و حالا ۴۹۰۴ میلی‌متر طول، ۱۸۵۹ میلی‌متر عرض و ۱۴۴۵ میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن هم به ۲۸۴۹ میلی‌متر می‌رسد. ضمن اینکه وزن خالص این سدان حدود ۱۴۷۰ کیلوگرم است.

طراحی فضای داخلی

افزون بر طراحی تازه جذاب نمای بیرونی، فضای داخلی کیا K۵ دستخوش تحولی دیدنی شده و با المان‌های روز طراحی کابین هرچه سازگارتر شده است. طراحی فضای داخلی حالا پیچیده و در همان حال، ساده و سرراست شده و به‌کارگیری مواد و تریم باکیفیت، نکته قابل ملاحظه دیگر است. به‌صورت کلی، فضای داخلی کیا اپتیما مدل ۲۰۲۳ نکته‌ای دارد که برای بسیاری از خودروهای این برند صدق می‌کند. آن هم این است که در ازای قیمتی که باید برای آن پرداخته شود، فضای داخلی قابلی را به راننده هدیه می‌دهد.

برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، یک تاچ‌اسکرین ۸ اینچی در کابین کیا کی ۵ تعبیه شده که به‌نوعی به صفحه آمپر پیوند خورده است. در زمینه فضای سرنشینان هم باید به این نکته اشاره کرد که این سدان می‌تواند فضایی راحت و جادار را پیش رو ۵ سرنشین بگذارد. صندلی‌های جلو و عقب، هر دو به‌اندازه کافی راحت‌اند، اما در ناحیه جلو حتی جا پای بیشتری مهیا است. همچنین نباید از صندوق عقب جادار آن گذشت که حتی فضای مناسبی برای چمدان و وسایلی از این دست دارد. قسمت مکعبی کوچک در جلو برای نگهداری موبایل، یک جفت جالیوانی، محفظه داشبورد سمت راست بخشی دیگر از فضای ذخیره‌سازی‌اند.

مشخصات فنی، امکانات و مصرف سوخت

کیا برای اپتیما مدل ۲۰۲۳ تریم‌های متعددی با پیشرانه‌های مختلفی را در نظر گرفته است. نسخه اصلی این مدل با دو پیشرانه معرفی شد که یکی یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتون متر بود. دیگری هم پیشرانه‌ای ۲.۵ لیتری بود که قدرت آن به ۲۹۰ اسب بخار و گشتاورش به ۴۲۲ نیوتون متر می‌رسید.

با این حال، واضح است که این خودرو کره‌ای با قوای محرکه متفاوتی میزبان خودروسواران ایرانی خواهد شد. ظاهراً نسخه وارداتی کیا K۵ برای بازار ایران، مجهز به پیشرانه‌هایی خواهد بود که در مقطع کنونی برای بازارهای حاشیه خلیج‌فارس ارائه می‌شود. یکی از نسخه‌های این سدان کیا در این منطقه، نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی تامین می‌کند. این پیشرانه قادر به تولید قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتون متر است و بنا به آمار و ارقام موجود، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۶ سوخت مصرف می‌کند.

نسخه دیگر سدان اسپرت کمپانی کیا، با یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی به‌همراه سیستم پاشش مستقیم در دسترس قرار می‌گیرد که قابلیت تولید قدرت ۱۹۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۶ نیوتون متر را دارد. اطلاعات کنونی نشان می‌دهند که مصرف سوخت این پیشرانه، در هر ۱۰۰ کیلومتر در محدوده ۸ لیتر قرار می‌گیرد. مسئول انتقال قدرت هر دو پیشرانه، یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است و محور جلو هدف قدرت پیشرانه خواهد بود. درحالی که پیشرانه‌های قدرتمندتر و بهینه‌تری برای این خودرو وجود دارد، باید به پیشرانه‌هایی در همین حد و اندازه بسنده کرد.

نسخه پایه ۲ لیتری سدان کره‌ای کیا K۵ در بازار حاشیه خلیج‌فارس، قیمتی حدود ۲۱ هزار دلار دارد. این درحالی است که قیمت نسخه پایه ۲.۵ لیتری به حدود ۲۵ هزار دلار می‌رسد. اگر صرفاً قیمت دلاری این دو نسخه را به پول ایران تبدیل کنیم، نسخه ۲ لیتری ۸۴۰ میلیون تومان و نسخه ۲.۵ لیتری ۱ میلیارد دلار قیمت خواهد داشت. با این وجود، روشن است که قیمت نهایی کیا کی ۵ در بازار ایران بالاتر از این‌ها خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها