۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
دردسر تازه صنایع ماکارونی

شرکت بازرگانی دولتی ایران زمستان پارسال اقدام به صدور حواله به نرخ ۲۷۰۰تومان در هر کیلوگرم برای سهمیه گندم صنف و صنعت کرد، اما از تحویل گندم به اعضای انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی ایران خودداری کرد.

فردای اقتصاد: انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی ایران به بدعهدی شرکت بازرگانی دولتی اعتراض کردند.

در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی، رسیدگی به موضوع مطرح شده از سوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی ایران، پیرامون عدم تحویل گندم خریداری شده واحدهای تولیدی این بخش از شرکت بازرگانی دولتی ایران و اخذ مابه‌التفاوت برای سال ۱۴۰۱، در دستورکار قرار گرفت. در این رابطه، مهرداد نوری، عضو هیات مدیره این انجمن، به تشریح آنچه بدعهدی شرکت بازرگانی دولتی ایران در تحویل گندم و دریافت مابه‌التفاوت قیمت گندم فروخته شده خواند، پرداخت و درخواست انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی ایران را لغو دریافت این مابه‌التفاوت اعلام کرد.

وی گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ اقدام به صدور حواله به نرخ ۲۷۰۰ تومان در هر کیلوگرم برای سهمیه گندم صنف و صنعت کرد اما از تحویل گندم به اعضای این انجمن به طور کامل خودداری کرد. با شروع سال ۱۴۰۱ این شرکت تحویل گندم را منوط به اخذ مابه‌التفاوت از صاحبان حواله کرد و نرخ جدید را برای هر کیلوگرم ۱۲هزار تومان اعلام کرد. در حالی که بسیاری از صاحبان صنعت در ماه‌های پایانی با امید به اینکه گندم خریداری شده که پولش را هم پرداخت کرده بودند، در آغاز سال دریافت می‌کنند؛ رو به خرید گندم امانتی از دیگران کرده بودند و باید به آنها گندم تحویل بدهند.

نوری ادامه داد: تولیدکنندگان ماکارونی که بر اساس دستور سازمان حمایت، محصولات خود را با نرخ سال ۱۴۰۰ تولید و عرضه کرده‌اند، به دلیل پرداخت مابه‌التفاوت قیمت گندم، متحمل خسارات سنگین شده و این درحالی است که تاکنون میزان قابل توجهی از گندم قرارداد شده با شرکت بازرگانی دولتی ایران هنوز به اعضای انجمن تحویل داده نشده است.

در همین رابطه، حجت براتعلی، مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی، طی توضیحاتی با تایید افزایش نرخ تکلیفی گندم، افزود: مادامی که نرخ گندم تغییر می‌کند، در زنجیره محصولات این بخش نیز قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود و شرکت‌ها با افزایش قیمت محصولات نهایی، دچار ضرر و زیان از محل پرداخت مابه‌التفاوت قیمت گندم، نخواهند شد.

با این حال، استاندار تهران با بیان اینکه میان شرکت بازرگانی دولتی و صنایع آردبر، معامله‌ و قرارداد خرید گندم منعقد شده و عدم تعهد به این قرارداد از سوی شرکت بازرگانی دولتی به معنی غش در معامله است، افزود: برای جبران عدم تعهد دولت به تحویل گندم و نرخ مورد توافق با صنایع ماکارونی باید راهکاری متناسب و مناسب برای هر دو طرف اندیشیده شود.

علیرضا فخاری تصریح کرد که طی برگزاری نشست و جلساتی میان صاحبان صنایع آرد و ماکارونی کشور و مدیران شرکت بازرگانی دولتی در محل استانداری تهران، به این موضوع تا رسیدن به راهکار و نتیجه لازم، رسیدگی خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار