۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳
کدام تحریم‌های اینترنتی برای کاربران ایرانی لغو شد؟

یک کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفت‌وگو با فردای اقتصاد جزییات لغو تحریم‌های اینترنتی کاربران اینترنتی ایرانی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا را تشریح کرد. 

فردای اقتصاد - یک کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفت و گو با فردای اقتصاد جزییات لغو تحریم‌های اینترنتی کاربران اینترنتی ایرانی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا را تشریح کرد. 

نیما امیرشکاری در گفت و گو با برنامه «تک شاخ» فردای اقتصاد گفت: در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ یک FAQ در سایت وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد که بر مبنای لایسنس GD-2 بود. اصل این بخشنامه در سپتامبر ۲۰۲۲ بود و با این انتشار جدید به ابهامات درباره این بخشنامه پاسخ گفت. هدف GD-2 آزادسازی خدمات اینترنتی از لیست کلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. 

به گفته امیرشکاری لایسنس GD-1 در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و قسمت‌های استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویسها را لغو تحریم کرد اما برخی کلمات مانند «پرداخت پذیری» روی آن وجود داشت و هدف آن بود که سرویسهای پولی مثل یک وی پی ان پولی را از تحریم‌های مالی معاف کند اما نگفته بود که اپلیکیشن‌های رایگان و شبکه‌های اجتماعی چه وضعی دارند و معافیتی برای آنها قرار نداده بود. این موضوع باعث سوالهای زیادی شده بود که آیا خدماتی مثل آنتی ویروس و ضد فیلتر و ضد ردیابی رایگان هم تحت تحریم قرار می‌گیرد یا نه . 

به گفته این کارشناس در لایسنس جدید حالا هم خدمات پولی و هم رایگان را شامل می‌شود و حوزه‌های بیشتری را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. در دوره فعلی تمام شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های همکاری مثل اسلک و ترلو ، کنفرانس‌های ویدیویی، گیم، آموزش اینترنتی، ترجمه، نقشه و احراز هویت‌ها و همچنین سرویسهای کلاد از تحریم‌ها معاف شده‌اند. یک نکته دیگر اینکه قید شخصی بودن در بخشنامه جدید حذف کرده و خودش هم اضافه کرده که شرکتهای ایرانی که بخواهند از این ابزارها استفاده کنند از تحریم‌ها معاف شده‌اند. 

امیرشکاری در مورد الزام‌اور بودن این رفع تحریم‌ها برای کاربران گفت: اختیار دست شرکتهاست فقط موانع پیش روی آنان را برداشته است  این برداشته شدن تحریم‌ها در واقع ترس ها را برداشته و حتی شامل نمایندگی‌های بیرون از آمریکا یا شرکتهای غیر آمریکایی هم می‌شود حالا اینکه آنها چه فرصت‌هایی را از بازار ایران ببینند در اختیار صاحبان کسب و کار است.

این کارشناس دیجیتال درمورد استفاده از خدمات بانکی و احراز هویت  گفت: خدمات مالی کماکان مربوط به حوزه FATF می‌شوند و یکی از قواعد آنها احراز هویت مالی است ما تا زمانی که FATF را نپذیرفتیم نمی‌توانیم به این خدمات دسترسی داشته باشیم و بتوانیم از ابزارهای مالی استفاده کنیم اما احراز هویت اکنون اجازه داده شده از جمله می بینیم که سرویس کورسرا حالا ایرانیان را به رسمیت می شناسد و پاسپورت ایرانی را برای احراز هویت می‌پذیرد. 

وی همچنین درمورد گذاشتن اپلیکیشن روی فروشگاه‌های نرم افزار گفت: الان شرکتها این اجازه دارند اما ممکن است فروشگاه نرم افزار مثل اپ استور آن را متناقض با قوانین FATF ببیند و ممکن است اپلیکیشن را حذف کند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار