۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
عادی‌سازی روابط اسراییل و ترکیه پس از 12 سال

بر اساس بیانیه مشترک آنکارا و تل‌آویو، طرفین سفرای جدید معرفی خواهند کرد.

فردای اقتصاد: اسرائیل و ترکیه امروز، چهارشنبه، پس از ۱۲ سال روابط عادی خود را از سر گرفتند.
بر اساس بیانیه مشترک آنکارا و تل‌آویو، ترکیه سفیر جدیدی به فلسطین اشغالی اعزام خواهد کرد و اسرائیل نیز سفیر جدیدی را راهی آنکارا می‌کند.
مناسبات ترکیه و اسرائیل از بهار سال ۲۰۱۰ در پی کشته شدن ۱۱ شهروند ترکیه به‌دست ارتش اسرائیل در کشتی «مرمره آبی» که برای «شکستن حصر دریایی غزه» از دریای مدیترانه راهی بندر غزه بود، شدیدا تیره شد.
اما با وجود بحران‌های بعدی میان دو طرف، آنها هیچ‌گاه مناسبات خود را به طور کامل قطع نکردند و سطح مراودات بازرگانی و تجارت‌شان در سال‌های گذشته افزایش نیز داشت.
یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت اسرائیل، روز چهارشنبه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت که از سرگیری روابط «سرمایه‌ای مهم» برای ثبات منطقه و یک «بشارت اقتصادی» برای اسرائیلی‌ها است.
او افزود که «به تلاش برای تقویت جایگاه اسرائیل در جهان ادامه می‌دهد.»
ترکیه بر خلاف عملیات گذشته اسرائیل علیه غزه، در جریان عملیات نظامی دو هفته پیش ارتش اسرائیل در غزه، از انتقاد شدید از این رژیم خودداری کرد.
در ۱۲ سال گذشته تنها هواپیماهای ترکیه‌ای مسافران بین دو کشور را جابجا می‌کردند اما بر اساس توافق جدید عادی‌سازی مناسبات، اسرائیل به زودی به شرکت‌های هوایی خود اجازه خواهد داد پرواز در مسیرهای میان دو طرف را از سر بگیرند.
اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، پنج ماه پیش به ترکیه سفر رسمی کرده بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار