۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
توصیه مهم وزیر آموزش و پرورش به معلمان

وزیر آموزش و پرورش در پیامی به جشنواره قصه و قصه‌گویی گفت: با قصه‌گویی، کودکان با سرمایه‌های تمدن و میراث فرهنگی، آداب‌ و رسوم و سنت‌های جامعه و جهان آشنا می‌شوند.

در متن پیام یوسف نوری آمده است: «قصه‌گویی و قصه پردازی هنر شگفت‌انگیزی است که کودکان و نوجوانان سراسر جهان را فارغ از زبان، نژاد، رنگ و مذهب، به دنیای جادویی و سرشار از رمز و راز قصه‌ها می‌برد. خداوند در قرآن کریم در برخی از سوره‌ها و آیه‌ها برای توجه دادن مخاطبان، انتقال مفاهیم والای معنوی و اخلاقی و تسریع در فهم مطالب، قصه‌هایی از گذشتگان بیان فرمودند چنانچه در سوره مبارکه یوسف آیه ۱۱۱ می‌فرمایند: «در قصه و سرگذشت‌های آنها پند و عبرتی است برای خردمندان» هدف قرآن از نقل این قصه‌ها، تبیین صحیح و بیان معیارهای زندگی و هدایت به سعادت و کمال با استفاده از بیان نمادین و ابزار قصه است.

در کشور عزیزمان ایران نیز سنت زیبای قصه‌گویی به قرن‌ها پیش باز می‌شود. میراثی کهن و گرانسنگ که از نیاکان خردمند ما به ارث رسیده است. مادرها، مادربزرگ‌ها، پدرها و پدربزرگ‌ها راز قصه‌ها را خوب می‌دانستند، آنها با تعریف کردن قصه‌ها بهترین هدیه‌ها را به فرزندان خود تقدیم کردند و ما بدین وسیله درس اخلاق، مهر و دوست داشتن را فرا گرفتیم و مهربان‌تر، شجاع‌تر، بخشنده‌تر، قوی‌تر و هوشیارتر شدیم.

از سوی دیگر، نقش و اهمیت قصه در تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست؛ در دنیای پرمشغله امروز که بسیاری از دانش‌آموزان راه درست گوش کردن را نمی‌دانند، با به‌کارگیری ابزار قصه، راه درست گوش کردن و اهمیت سکوت را به آنها می‌آموزیم. با استفاده از ابزار قصه در کلاس درس و مراکز کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان، بهتر با سرمایه‌های تمدن و میراث فرهنگی میهن، آداب‌ و رسوم و سنت‌های جامعه خود وجهان آشنا می‌شوند.

به معلمان عزیز و مربیان گرامی توصیه می‌کنم برای بالا بردن روحیه همدلی و انسان‌دوستی در دانش‌آموزان از تدریس به شیوه قصه‌گویی استفاده کنید. از راه قصه می‌توان سرگذشت دانشمندان، هنرمندان، شخصیت‌های تاریخی و مذهبی را به نحو بسیار مفیدی برای دانش‌آموزان بیان کرد تا الگوی خوبی برای آینده‌ی آنها باشند.

ابزار قصه اگر به ‌درستی و به ‌طور دقیق مورد استفاده قرار گیرد، بیش از هر وسیله‌ی تربیتی دیگری در رفتار کودکان و نوجوانان مؤثر خواهد بود. همچنین می‌تواند از انحرافات و مشکلات اجتماعی پیشگیری نماید.

اکنون، درخت تنومند قصه‌ها، در شهر کهن و باستانی یزد سایه گسترده است. قصه‌ها و قصه‌گویان کشور ما و سایر کشورها در این رویداد ارزشمند گرد هم آمده‌اند تا ما را به سرزمین بی‌انتهای خیال و دنیای شگفت‌انگیز قصه‌ها مهمان کنند. برای قصه‌گویان و همه‌ی کسانی که شنونده‌ی این دنیای سرشار از خرد و تجربه‌ و زیبایی هستند، پیروزی و شادکامی آرزومندم».

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها