۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
آیا روند صعودی آلت کوین‌ها در راه است؟

در حالی سال ۲۰۲۲ با شرایطی تلخ و با بادهای مخالف کلان به پایان رسید، که امید چندانی به احیای آن در سال ۲۰۲۳ وجود نداشت. شروع سال جدید، خرس‌ها را با افزایش بیت کوین شگفت زده کرده است.

فردای اقتصاد: به نظر می‌رسد نوسانات کم سابقه و داده‌های بالقوه مثبت اقتصاد کلان فرصت‌ را برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. در حالی سال ۲۰۲۲ با شرایطی تلخ و با بادهای مخالف کلان به پایان رسید، که امید چندانی به احیای آن در سال ۲۰۲۳ وجود نداشت. شروع سال جدید، خرس‌ها را با افزایش بیت کوین شگفت زده کرده است.

آلت کوین‌ها به نظر می‌رسد دوره نوسانات پراکنده در بازار کریپتو را با یک شکست روند نزولی به پایان رسانده‌اند. این افزایش به ویژه در برخی آلتکوین‌ها مانند Lido (LIDO) و Solana قابل توجه است.

عوامل اولیه افزایش در این رمزارزها مربوط به به‌روز رسانی آتی اتریوم به نام شانگ‌های (برای LIDO) و فاندینگ ریت منفی در بازار آتی، به ویژه برای سولانا است. نرخ‌های منفی نشان می‌دهد که بیشتر معامله گران در حال باز کردن موقعیت‌های فروش هستند و این فرصتی را برای نهنگ‌ها فراهم می‌کند تا با افزایش خرید این معاملات را با ضرر به اتمام برسانند. فاندینگ ریت برای بسیاری دیگر از آلت کوین‌ها نزدیک به موقعیت شورت اسکوییز نزدیک است.

علاوه بر این، در سال جدید همچنین شاهد ظهور و افزایش قیمت مجدد میم کوین‌ها بودیم. از نظر فنی، کل سرمایه بازار آلت کوین‌ها با افزایش حرکت صعودی از سطح مقاومت فنی تکنیکالی فراتر رفته است.

در حالی که به دلیل ادامه روند نزولی گسترده تر، پایداری روند صعودی مشکوک است، اما روند صعودی نوپا همچنان می‌تواند برای فروشندگان دیرهنگام دردسر ایجاد کند.

چند عامل بر قیمت آلت کوین‌ها تاثیرگذار است که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

داده‌های بازار کار امید به فرود نرم را زنده می‌کند

گزارش بازار کار نشان داد که به جالی ۲۳۰ هزار موقعیت شغلی ۲۰۰ هزار موقعیت ایجاد شده که پایین‌تر از انتظارات بوده است. این موضوع به معنی اثرگذاری سیسات‌های انقباضی است. همچنین شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای دسامبر که در ۱۲ ژانویه منتشر می‌شود، در ایجاد احساسات جدید صعودی یا بازگشت به احساسات منفی موثر خواهد بود.

اگر تورم به روند نزولی خود ادامه دهد، احتمالا اعتماد بازار به فرود نرم افزایش می‌یابد. با این حال، اگر تورم افزایش یابد، احتمال افزایش نرخ بهره نیز افزایش می‌یابد. این موضوع خطر یک اصلاح شدید را به دنبال دارد.

شورت اسکویزها در راه است؟

از آنجایی که حجم معاملات نقدی و نقدینگی در صرافی‌های ارزهای دیجیتال تا پایان سال به‌ویژه در فصل تعطیلات کاهش یافت، بازارهای آتی تأثیر بیشتری در تغییر قیمت‌ها به‌دست آوردند.

جدیدترین افزایش قیمت سولانا شاهد واضحی از شورت اسکوییز است. در آخر هفته، ۲۰۰ میلیون دلار موقعیت فروش SOL لیکویید شد زیرا قیمت آن بیش از ۲۷ درصد افزایش یافت.

در حالی که پامپ سولانا ممکن است به پایان رسیده باشد، بیشتر معامله گران هنوز در موقعیت‌های فروش دیگر آلت کوین‌ها مانند Apecoin مصمم هستند. این فرصتی را می‌کند تا قیمت را بالا ببرند و یک شورت اسکوییز را ایجاد کنند.

حباب میم کوین‌ها

در هفته اول ژانویه، یک memecoin مبتنی بر Solana به نام BONK افزایش ۲۵ برابری را تجربه کرد. افزایش قیمت در این رمزارزها دوره صعودی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ رایج بود. اما، بازارهای نزولی تمایل دارند تا احتیاط را در میان معامله گران افزایش دهند.

علیرغم سقوط نهایی قیمت BONK، پخش موفقیت آمیز پامپ و دامپ میم‌کوین‌هایی مانند آن نشان می‌دهد که برخی از معامله گران هنوز مشتاق بازی‌های پرریسک هستند.

شکست رو بالای تکنیکالی

ارزش بازار آلت‌کوین پس از عبور از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (EMA) به ۴۶۵ میلیارد دلار رسید.

شاخص قدرت نسبی (RSI) برای ارزش بازار آلتکوین نیز به منطقه صعودی حرکت کرد و بالاتر از مقاومت ۶۰ امتیازی قرار گرفت. علاوه بر این، اگر خریداران حمایتی بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه با حجم‌های مثبت ایجاد کنند، روند صعودی کوتاه مدت می‌تواند تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۳ ادامه یابد.

روندهای تاریخی و اوج احساسات مثبت

پایداری روند صعودی آلتکوین‌ها مشکوک بوده، چرا که هنوز روند اصلی نزولی است. شناسایی کاتالیزور اصلی حمایت‌کننده از این روند صعودی دشوار است. هنوز احتمال این وجود دارد که روند صعودی احتمالاً با خسته شدن خریداران محو شود.

اگر به چرخه‌های کریپتو قبلی نگاه کنیم، آلت‌کوین‌ها در یک دوره صعودی عملکرد بهتری از بیت‌کوین داشته‌اند.

در سال ۲۰۲۱ نیز همین اتفاق تکرار شد و آلت کوین‌ها بهتر از بیت کوین عمل کردند. با این حال، در دوران اصلاح بازار، آلتکوین‌ها هرچند افت بیشتری از بیت کوین داشتند اما از بین نرفتند.

یک استثنا از قاعده فوق می‌تواند به دلیل تسلط فزاینده اتر در بازار باشد. اتریوم با پیشرفت‌های فنی مانند تغییر مکانیسم اثبات سهام سازگار با انرژی و کاهش تورم، تسلط حدود ۲۰ درصدی خود را در بازار حفظ کرده است. با این حال، اصلاح عمیق‌تر در بازار سرمایه آلتکوین‌های گسترده تر را نمی‌توان رد کرد.

اخیراً محافل رسانه‌های اجتماعی شاهد احیای احساسات مثبت بوده‌اند. داده‌های Santiment نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی به کلمات کلیدی مانند «خرید در عمق» در پلتفرم‌هایی مانند توییتر، ردیت و تلگرام اشاره می‌کنند. معمولا، افزایش احساسات مثبت یک شاخص برتر است که نشان دهنده معکوس شدن روند قیمتی است.

یکی از نخستین موانع، حمایت از قیمت پس از حذف سفارشات فروش است. سولانا و کاردانو به‌عنوان دو مورد از نخستین نشانه‌هایی که افزایش یافتند، می‌توانند سرنخ‌هایی را ارائه کنند که به پایان روند صعودی اشاره می‌کند. محرک‌های کلان بازار مانند CPI و قیمت بیت کوین نیز نقش مهمی در حفظ روند صعودی آلتکوین ایفا می‌کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار