۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
علت رکوردشکنی عجیب قرعه کشی جدید ایران خودرو

رالی اخیر قیمت دلار و عدم خوشبینی مردم به واردات خودروهای ارزان‌قیمت، اصلی‌ترین دلایل رکوردشکنی عجیب تعداد شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی جدید ایران خودرو ارزیابی می‌شوند.

فردای اقتصاد: امروز اعلام شد در طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو از ۱۷ دی تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر برای عرضه ۲۰ هزار دستگاه ثبت‌نام کردند که رکورد ثبت تقاضا در قرعه‌کشی خودرو را شکست. رکورد قبلی تعداد شرکت‌کنندگان (با احتساب کل متقاضیان سه طرح عادی، جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده) کمتر از ۷ میلیون نفر بود. البته با توجه به آنکه ثبت نام قرعه کشی جدید ایران خودرو تا پایان امروز (یکشنبه) ادامه دارد، انتظار می‌رود رقم نهایی ثبت‌نام‌کنندگان در جدیدترین قرعه‌کشی ایران خودرو حتی بیشتر شود.

رانت قیمت کارخانه و بازار برای ۴ محصول ایران خودرو که از ۱۷ دی ماه در قرعه‌کشی جدید عرضه شدند، بین ۲۰۰ الی ۲۷۵ میلیون تومان بود. با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو طی سال‌های اخیر جولانگاه دلالان خودرو بوده است که به دنبال کسب سود از این رانت قیمتی هستند. افراد حتی بدون داشتن تمکن خرید خودرو، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و در صورتی که خوش‌شانس بوده و برنده شوند، حواله خودرو را به قیمت چند ده میلیون و گاهی چند صد میلیون تومانی به فروش می‌رسانند.

حال با وجود روشن بودن ناکارایی مشهود قرعه‌کشی خودرو همچنان عده‌ای در تلاشند تا با برگرداندن خودرو از بورس کالا به قیمت‌گذاری دستوری، بار دیگر لاتاری خودرو را زنده کنند. شانس برد شرکت‌کنندگان در مرحله چهل و دوم قرعه‌کشی ایران خودرو تنها ۰.۲ درصد است. البته این رقم برای میانگینی برای کل متقاضیان است و شانس برد برای متقاضیان عادی (غیر از متقاضیان طرح جوانی جمعیت و طرح اسقاط خودروهای فرسوده) حتی کمتر از این رقم است. در جدول زیر تعداد شرکت‌کنندگان واجد شرایط، ظرفیت خودروی عرضه شده و شانس کلی برد برای تمام متقاضیان را در کلیه مراحل فروش فوق العاده ایران خودرو مشاهده می‌کنید.

علت رکوردشکنی عجیب قرعه کشی جدید ایران خودرو
آمار کلیه مراحل فروش فوق‌العاده (قرعه‌کشی) ایران خودرو

چرا ثبت‌نام لاتاری خودرو رکورد زد؟

حال افزایش اخیر قیمت دلار که رشد نزدیک به ۴۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی در تنها دو ماه را به همراه داشت، موجب شده است تا هم تقاضای مصرفی و هم تقاضای سرمایه‌گذاری خودرو چنان افزایش یابد که شاهد رکوردشکنی عجیب تعداد ثبت‌نام‌کنندگان لاتاری خودرو و رسیدن آن از حدود ۷ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر هستیم. در واقع، اولا متقاضیان مصرفی که در سال‌های اخیر شاهد کاهش مداوم قدرت خرید خودرو بوده‌اند از فرصت سکون دو هفته اخیر قیمت دلار و خودرو استفاده کرده و برای خرید هر چه زودتر خودروی موردنیاز خود اقدام می‌کنند؛ به خصوص آنکه این گروه چندان به دستیابی به خودروهای وارداتی ارزان‌قیمت نیز خوشبین نیستند. گروه دوم نیز از ترس افت ارزش ریال، پول خود را وارد بازارهایی از جمله خودرو می‌کنند که این تقاضای سفته‌بازی نیز در دوره‌های التهاب نرخ ارز شدت می‌گیرد.

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا در گفت‌وگو با فردای اقتصاد  گفته بود: «به طور تجربی ۱.۵ میلیون خودرو تقاضای مصرفی ما است. تولید ما هم یک الی ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو بوده است. چند سال در سال‌های اخیر تولید ما زیر یک میلیون رفت و تقاضای انباشتی ایجاد شد و به نظر می‌رسد حدود ۲ میلیون نفر تقاضای مصرفی دارند و به نوعی انباشت تقاضا رخ داده است. ولی وقتی ۶ میلیون نفر در قرعه‌کشی‌های اخیر درخواست می‌دادند، یعنی ۴ میلیون نفر نیاز مصرفی ندارند. نیاز آن‌ها نیاز سرمایه‌ای است».

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار