۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
احتمال قطعی گاز در این استان جدی شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: به دلیل افت شدید فشار ناشی از تداوم و استمرار سرمای هوا و افزایش میزان مصرف، احتمال قطعی گاز در استان پیش‌بینی می‌شود.

جواد قناعت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان، خاطرنشان کرد: با توجه به افت شدید فشار گاز، مردم برای تهیه سوخت جایگزین آمادگی داشته باشند.

وی با اشاره به شدت و ماندگاری سرمای هوا در کشور، تصریح کرد: با ورود این موج، دمای منهای ۲۷ درجه در برخی استان‌ها و در خراسان جنوبی هم دمای منهای ۲۰ درجه را تجربه کرده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بروز چنین سرمایی را قبل از این و در سال ۸۶ تجربه کرده‌ایم و امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده و هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی، این ایام را به سلامت و بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

وی با تأکید بر اهتمام دولت در تولید گاز بیان کرد: تولید گاز در کشور رکورد زده و با زیر بار بودن تمامی پالایشگاه‌ها، روزانه ۸۴۸ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود، اما به دلیل این افزایش دوره سرما ناشی از برف، بوران و کولاک که تقریباً کل کشور را درگیر کرده، افزایش مصرف خانگی و افت فشار گاز رقم خورده است.

قناعت متذکر شد: در شرایط فعلی، مصرف روزانه گاز، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بیش از میزان تولید است.

در همین رابطه بخوانید: مردم این شهر به ساخت بخاری هیزمی رو آوردند

وی با اشاره به این که در روزهای گذشته استان‌های خراسان شمالی، گلستان، خراسان رضوی و شرق مازندران با افت فشار و قطعی گاز روبه‌رو شده‌اند، گفت: به خاطر مدیریت‌هایی که از هفته گذشته در استان انجام گرفت، موضوع افت فشار در خراسان جنوبی به تأخیر افتاد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از اقدامات انجام شده، تعطیلی دستگاه‌های اجرایی و بخش اعظمی از صنایع بود که جای تقدیر دارد و این بخش، آسایش مردم را به نفع خود ترجیح دادند و البته همراهی مردم هم در صرفه‌جویی مصرف گاز تأثیر داشت.

وی با ذکر این نکته که موضوع افت فشار در چند روز آینده جدی‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز قرار دارد و در صورتی که استان‌هایی همچون خراسان رضوی مصرف بهینه داشته باشند، گاز استان تأمین است، اما اگر صرفه‌جویی نشود، ضرر آن متوجه خراسان‌جنوبی خواهد بود.

قناعت با اشاره به این که گاز خراسان جنوبی تنها از سمت خراسان رضوی تأمین می‌شود، گفت: پیگیری‌هایی انجام شده که گاز استان از سمت سیستان و بلوچستان هم تأمین شود که این اقدام نیاز به ۱۷۰ کیلومتر لوله‌گذاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای گذر از این شرایط و تأمین سوخت جایگزین برای بخش خانگی و نانوایی‌ها شده، تصریح کرد: جای هیچ نگرانی نیست، شهروندان تمام اطلاعات را از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم ضمن رعایت اصل صرفه‌جویی، به فکر سوخت جایگزین باشند، ما در تأمین سوخت جایگزین هیچ مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌هایی بین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان و فرمانداران صورت گرفته تا برای نقاطی که با قطعی گاز مواجه شوند، نفت سفید توزیع شود، عنوان کرد: برای گلخانه‌ها و مرغداری‌ها هم سوخت جایگزین به میزان کافی تأمین شده، لذا هیچ جای نگرانی نیست.

قناعت با اشاره به اینکه در بحث نان هم تدابیر لازم اندیشیده شده تا مردم دچار مشکل نشوند گفت: نانوایی‌های دوگانه سوز از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند، اما در نقاطی که نانوایی‌ها صرفاً گاز سوز هستند با استقرار نانوایی سیار نیاز مردم رفع خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، زیرا از قبل سوخت جایگزین داشته‌اند، ادامه داد: با توجه به رایزنی‌های دولت مبنی بر واردات گاز از سمت روسیه و ترکمنستان امید است شرایط به‌زودی به حالت عادی برگردد.

 قناعت خاطرنشان کرد: این موج سرمای بی‌سابقه هوا در کشور، افزایش میزان مصرف و در نتیجه افت فشار گاز را در برخی استان‌ها به ویژه در شمال و شمال شرق به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: با این افت شدید فشار، احتمال قطعی گاز در اغلب استان‌ها به ویژه خراسان جنوبی وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر آمادگی استان برای مقابله با شرایط موجود، متذکر شد: سوخت جایگزین در استان تأمین شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها