۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
خریداران خودروی جنجالی در بورس چقدر سود کردند؟

دنا پلاس، خودروی جنجالی بورس بالاخره برای اولین بار و با قیمت تمام شده ۴۳۵ میلیون تومان در بورس کالا فروش رفت.

فردای اقتصاد: دنا پلاس خودروی جنجالی جدید بورسی که عرضه آن چندین بار تا مرز لغو شدن پیش رفت بالاخره امروز در بورس کالا معامله شد.

امروز دوشنبه ۲۶ دی ۱۰ هزار دستگاه دنا پلاس دستی برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شد که نزدیک به ۱۷ هزار تقاضا داشت. این خودرو که البته با مشخصات متفاوتی از دناپلاس تیپ ۱ موجود در بازار عرضه شد، در بورس کالا با قیمت متوسط ۳۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. به عبارت دیگر این خودرو با رقابت ۱۰۱ درصدی نسبت به قیمت پایه ۱۸۹.۵ میلیون تومانی معامله شد.

قیمت تمام شده دنا پلاس در بورس

هزینه تمام شده دنا پلاس بورسی با افزودن ۱۳ درصد مالیات و ۴.۴ میلیون تومان هزینه‌های جانبی (هزینه پلاک، شماره‌گذاری و بیمه و هزینه مربوط به کارمزدها) برابر با ۴۳۵ میلیون تومان می‌شود. البته با توجه به تحویل دو ماهه این خودرو، اگر فرض کنیم هزینه خواب پول ماهانه ۲.۵ درصد باشد، مجموع هزینه واقعی که خریداران متقبل می‌شوند حدود ۴۵۶ میلیون تومان برآورد می‌شود.خودروی دناپلاس دستی سفید تحویل درب انبار کارخانه و روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ است.

سود خرید دنا پلاس از بورس چقدر بود؟

۱۰ هزار دستگاه دنا پلاس که امروز در تالار بورس کالا به فروش گذاشته شد، مشخصات متفاوتی از خودروی دنا پلاس تیپ ۱ دستی موجود در بازار دارد. دنا پلاس بورسی دارای رینگ فولادی (به جای آلومینیومی) و ترمز عقب کاسه‌ای (به جای دیسکی) است. دنا پلاس ۵ دنده دستی در بازار حدود ۶۴۰ میلیون تومان قیمت دارد اما باید توجه داشت که نداشتن رینگ آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی، از قیمت دنا پلاس بورسی می‌کاهد. در نتیجه نمی‌توان گفت دناپلاس ۱۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار معامله شده است. هر چند همچنان اختلاف قیمت بورس کالا و بازار در خصوص این خودرو محسوس است.

ایران خودرو از فروش دنا پلاس چقدر سود کرد؟

اگر مالیات و هزینه‌های جانبی را به قیمت پایه ۱۸۹.۵ میلیون تومانی دنا پلاس بورسی بیافزاییم، قیمت کارخانه آن به دست می‌آید که ۲۱۸.۵ میلیون تومان است. با توجه به آنکه ایران خودرو این خودرو را ۴۳۵ میلیون تومان به خریداران فروخت، از محل فروش ۱۰ هزار دستگاه دنا پلاس ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان (نسبت به فروش به قیمت نمایندگی) سود کرده است.

چرا عرضه دنا پلاس جنجالی شد؟

خودروی دنا در بورس کالا ۱۱ دی در بورس کالا پذیرش شد. تاریخ عرضه آن که یکشنبه ۲۵ دی مشخص شده بود. اما چهار روز قبل این تاریخ، خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس، خواستار لغو عرضه دنا پلاس در بورس کالا شد. سازمان بورس ابتدا در پاسخ به درخواست مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد «برنامه منظم هفتگی خودروهای پذیرش شده ایران خودرو در بورس کالا تا پایان سال و همچنین برنامه درخواست پذیرش خودروهای جدید اعلام شود». سپس در ۲۲ دی سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی خودروی جدیدی از جمله دنا در بورس کالا عرضه نمی‌شود. علت لغو عرضه نیز به ابهامات موجود در قیمت‌گذاری خودرو برمی‌گشت. چرا که با نامه اخیر نمایندگان مجلس به شورای رقابت و همچنین فشارهای سازمان بازرسی کل کشور، به نظر می‌رسید فشارهایی در جهت حذف خودرو از بورس کالا وارد شده است. امید قالیباف در توضیح علت لغو عرضه دنا پلاس گفت: «عرضه خودروهایی که تا پیش از این در بورس انجام می شد تا زمان دست یابی به چارچوب مشترک قیمت گذاری با شورای رقابت می‌تواند ادامه داشته باشند اما این وزارتخانه تا پیش از نهایی شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس بدهد و به همین دلیل عرضه دنا لغو شد».

اما ۲۴ دی پس از نامه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به بورس کالا که در آن خواسته بود عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد، مدیر نظارت سازمان بورس اعلام کرد علیرغم درخواست ایران خودرو با لغو عرضه دناپلاس در بورس کالا موافقت نشد.

در نهایت دنا پلاس که قرار بود دیروز (یکشنبه) عرضه شود، به دلیل تعطیلی ادارات و بخشی از بانک‌ها با یک روز تاخیر در روز دوشنبه ۲۵ دی برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار