۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
تجارت تهاتری با پاکستان عملیاتی می‌شود؟

تفاهمنامه گسترش همکاری‌های تجاری میان ایران و پاکستان با هدف افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور امضا شد.

فردای اقتصاد: تفاهمنامه گسترش همکاری‌های تجاری میان ایران و پاکستان با هدف افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور از طریق تبادل اطلاعات، شرکت در رویدادهای تجاری یکدیگر، تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری برنامه‌های آموزشی و تبادل کارشناس به امضای علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و محمد زبیر موتی والا، مدیرعامل سازمان توسعه تجارت پاکستان رسید.

بر اساس این تفاهمنامه که در حاشیه افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در کراچی پاکستان به امضا رسید، طرفین متعهد شدند ضمن تبادل اطلاعات تجاری، شرایط و زمینه را برای حضور هیات‌های تجاری در کشور مقابل و پذیرش هیات‌های تجاری یکدیگر مهیا کنند.

همچنین مقرر شد تا هر زمانیکه یکی از طرفین توافق نمایشگاهی را در کشور مقابل برگزار می‌کند، کشور میزبان از طریق انتشار اطلاعات و تشویق شرکت های علاقمند، از این نمایشگاه ها حمایت کند. این سند حوزه‌های مختلف همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور را تسهیل و تسریع می‌کند.

در جریان مراسم امضای این تفاهمنامه علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران به تشریح عملکرد تجاری دو کشور پرداخته و از هدف‌گذاری صادرات ۵میلیارد دلاری خبر داد. وی با بیان اینکه حجم تجارت ۲.۲میلیارد دلاری سال ۲۰۲۲ در حد امکانات و ظرفیت های دو کشور نیست، از هدف‌گذاری رسیدن به تجارت ۵میلیارد دلاری در سال تا پایان دولت سیزدهم خبر داد. پیمان‌پاک گفت: تجار دو کشور را به بهره‌برداری از فرصت‌های مناسب از جمله موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و موافقت‌نامه‌های متعدد فی‌مابین دعوت می‌کنم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از تجار پاکستانی دعوت کرد تا نمایشگاه مشابهی در ایران برپا کرده و زمینه را برای توسعه‌ مراودات تجاری فراهم کنند. وی در ادامه به فراهم شدن شرایط تجارت تهاتری بین دو کشور و نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد در آینده نزدیک، به عنوان فرصت‌های کم نظیر جهش تجارت بین دو کشور اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد گشایش‌های مالی و بانکی بین دو کشور، بتوان از این فرصت‌ها به خوبی بهره‌برداری کرد.

وی برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و تبادل هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی مشترک را زمینه‌ساز ایجاد شناخت دوطرفه از ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های طرف مقابل دانست و ابراز امیدواری کرد این قبیل رویدادها استمرار یابد. وی با بیان وجود برخی موانع و مشکلات زیرساختی از جمله روابط بانکی مالی، حمل و نقل دریایی و لجستیک و موضوع تعرفه‌ها بر اراده دولت ایران برای رفع این مشکلات در سایه تعامل با دولت پاکستان خبر داد.

محمد زبیر موتی والا، مدیرعامل سازمان توسعه تجارت پاکستان در این مراسم از عزم و علاقه جدی دولت پاکستان برای توسعه تجارت با کشور ایران سخن گفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار