۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
استیبل کوین ایرانی روسی با پشتوانه طلا

باتوجه‌ به فشارهای تحریمی وارده بر دولت‌های روسیه و ایران، آنها در حال بررسی توسعه یک استیبل کوین مشترک با پشتوانه طلا هستند.

فردای اقتصاد: در آگوست ۲۰۲۲ نخستین تجارت ایران با روسیه به وسیله رمزارزها رقم خورد. در این راستا رئیس سازمان توسعه تجارت در توئیتی اعلام کرد که نخستین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت. اما درحال‌حاضر اخباری شنیده می‌شود که باتوجه‌ به فشارهای تحریمی وارده بر دولت‌های روسیه و ایران، آنها در حال بررسی توسعه یک استیبل کوین مشترک با پشتوانه طلا هستند.

خبرگزاری روسی Vedomosti به نقل از الکساندر براژنیکوف، مدیر اجرایی انجمن صنعت کریپتو و بلاک‌چین روسیه، فاش کرد که بانک مرکزی ایران در حال بررسی ایجاد یک استیبل کوین با فدراسیون روسیه به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت در تراکنش‌های مربوط به تجارت بین‌المللی است.

براژنیکوف گفت که ارزش این کوین (به عنوان یک استیبل کوین) به طلا گره خواهد خورد. آستاراخان یک منطقه آزاد تجاری است که روسیه شروع به پذیرش کالاهای ایرانی کرده است؛ بنابراین، این کوین در آنجا قابل استفاده خواهد بود.

بررسی این استیبل کوین در سطح دولتی

آنتون تکاچف، عضو دوما و کمیته سیاست اطلاعات، وجود این گفت‌وگوها را تایید کرد. وی گفت پس از اینکه رمزارزها به طور کامل در روسیه قانون‌گذاری شدند، این موضوع در سطح دولتی بررسی خواهد شد. –این موضوع احتمالا در سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد.

بانک مرکزی روسیه از استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین (BTC) یا اتریوم (ETH) به عنوان روش پرداخت در هر نقطه از کشور پشتیبانی نمی‌کند. اما از سوی دیگر، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات تجاری، از جمله تجارت بین‌المللی را فراهم می‌کند.

قابل ذکر است، پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، مقامات اتحادیه اروپا ممنوعیتی را وضع کردند که شرکت‌های اروپایی را از ارائه هرگونه خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال به ساکنان روسیه منع می‌کند.

جالب اینجاست که در آگوست ۲۰۲۲، ایران نخستین واردات کالایی را با استفاده از ارز دیجیتال به ارزش میلیون‌ها دلار انجام داد.

مقررات ایران در استفاده از رمزارزها

در گذشته مطرح شده بود که ایران به وسیله بیت کوین‌هایی که از صنعت ماینینگ بدست آورده است تمایل به واردات اقلام دارد. بعد از قرارداد ۱۰ میلیون دلاری، ایران ادعا کرده بود که قصد دارد حجم این معاملات را به یک میلیارد دلار در سال برساند. اما به نظر می‌رسد تحقق این هدف به سادگی امکان پذیر نباشد.

بر اساس تخمین‌ها ایران تنها ۴ درصد از استخراج رمزارزها در دنیا را در اختیار دارد. به این معنی که میزان بیت کوین‌های استخراج شده، در بهترین حالت در حدود ۱۳ هزار عدد خواهد بود. درنتیجه برای اینکه بتوان به هدف اشاره شد دست یافت باید قیمت بیت کوین به بیش از ۷۵ هزار دلار صعود کند. با توجه به شرایط فعلی بازار کریپتوکارنسی، دسترسی به این مهم دور از ذهن است.

به نظر می‌رسد راه‌اندازی استیبل کوین شاید برای غلبه بر این مشکلات باشد، هرچند که موانع زیادی نیز در جهت راه اندازی و پیشرفت آن وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار