۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
ماموریت تیم اقتصادی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها

معاون اول رئیس جمهور «آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه اقتصاد» را به تیم اقتصادی دولت ابلاغ کرد.

فردای اقتصاد: هیات وزیران در جلسه ۱۹مرداد ماه امسال به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و به استناد قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد را تصویب کرد.

این آیین‌نامه روز گذشته از سوی «محمد مخبر» خطاب به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، همچین سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، بانک مرکزی، گمرک ایران و بیمه مرکزی ایران و اعلام ماموریت‌های جدید آنها، در ۱۲ ماده ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با هدف توسعه تقاضا برای محصولات فناورانه داخلی، بسته تسهیل پروژه‌های پیشران در حوزه تامین مالی، مالیات، گمرک و سایر سازمان‌های تابعه را تهیه و ابلاغ کند.

بر اساس این گزارش، در راستای اجرای قانون تولید جهش دانش‌بنیان، رویکرد فعال وزارت امور اقتصادی و دارایی در تسهیل و تسریع فعالیت‌های دانش بنیان در کشور، بهره‌گیری از اکوسیستم دانش بنیان کشور در بخش گمرک، مالیات و تأمین مالی و...، آیین‌نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد به تصویب هیات وزیران رسید.

ارزیابی نهادهای پژوهشی حاکی از این است که در ایران سیاست‌های توسعه محصولات دانش‌بنیان، عمدتا بر ایجاد و تقویت شرکت‌های دانش بنیان متمرکز شده است. با این حال، به نظر می‌رسد خروجی حمایت از این فعالیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به دلایل متعددی که برخی از آنها به ضعف یا خلا در زیرساخت‌های قانونی متناسب با این نوع کسب‌وکارها برمی‌گردد، کامل نیست. کم رنگ بودن نقش سیاست‌های توانمندسازی و تشویق کسب‌وکارهای نوپا، ضعف در اجرای سیاست‌های تحریک تقاضا و ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان و انفعال در استفاده از دستاوردهای فناورانه در بخش‌های دولتی از نقاط ضعف کشور در این حوزه است.

دریافت متن کامل آیین‌نامه

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار