۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
ویدیویی جالب از دلفین‌های مین‌یاب نیروی دریایی آمریکا

محققان با نصب دوربین روی شش دلفین مین‌یاب نیروی دریایی ایالات متحده، نحوه شکار و خوردن غذا توسط آن‌ها را ضبط کرده‌اند.

نیروی دریایی ایالات متحده، از دلفین‌ها برای شناسایی مین‌های زیر دریا، دفاع در برابر نیروهای شنا کننده دشمنان و محافظت از حدود یک چهارم ذخایر هسته‌ای کمک می‌گیرد. اخیرا، تیمی از محققان برخی از دلفین‌های نیروی دریایی را به دوربین مجهز کرده و ویدیوهای قابل‌توجهی از شکار آن‌ها به نمایش گذاشته شده است.


دلفین‌ها بخشی از نیروی دریایی هستند و می‌توانند در آب‌های آزاد ایالات متحده شنا کنند. در این پروژه، محققان به شش دلفین بینی‌بطری (Tursiops truncatus) دوربین نصب کردند تا شکار بیش از ۲۰۰ ماهی و مار دریایی توسط آن‌ها در یک استخر آب دریا و خلیج سن دیگو در سواحل کالیفرنیا را ضبط کنند. آن‌ها با انجام این کار قصد داشتند تا روش‌های شکار و خوردن دلفین‌ها را بررسی کنند.

در ویدیو زیر می‌توانید یک دلفین نیروی دریایی را در حال شکار در خلیج سن دیگو مشاهده کنید: در طول یک دوره شش ماه، دوربین‌هایی که به دلفین‌ها متصل شده بودند، علاوه بر ویدیو، صدای آن‌ها را نیز ضبط می‌کرد. محققان با ضبط صدا دلفین‌ها قصد داشتند تا نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر را بیشتر بررسی کنند.

برخی دوربین‌ها روی پشت این پستانداران بزرگ قرار گرفته بود و نمای سوراخ تنفسی آن‌ها را نشان می‌دهد، اما برخی دیگر در کنار حیوانات قرار داشتند تا چشم‌ها و آرواره‌های آن‌ها را به بهترین نحو ممکن نشان دهند.


محققان توضیح می‌دهند: «ماهی‌ها حتی پس از ورود به دهان دلفین‌ها همچنان به شنا کردن ادامه می‌دهند، اما به نظر می‌رسید که دلفین، ماهی را مستقیما به داخلی می‌مکد.»


آن‌ها این فرآیند را به روشی برای تغذیه نهنگ‌های دندان‌دار و سایر پستانداران دریایی نسبت داده‌اند که در آن، شکارچی گلوی خود را باز می‌کند تا به معنای واقعی کلمه بتواند طعمه خود را بمکد.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه چشمان دلفین‌ها هنگام شنا برای ردیابی طعمه می‌چرخید. حتی زمانی که ماهی‌ها به هوا می‌پریدند، محققان چشمان دلفین‌ها را در حال چرخش مشاهده کردند که حرکت طعمه را دنبال می‌کنند.

ویدیویی جالب از دلفین‌های مین‌یاب نیروی دریایی آمریکا


دلفین‌های موجودات مختلفی از جمله لوزی‌ماهی (Halibut) و لوله‌ماهی (pipefish) را شکار می‌کنند. دلفین‌های آب‌های آزاد نیز می‌توانند مارهای دریایی را شکار کنند. تیم تحقیقاتی قصد دارد تا در آینده، دوربین‌های مشابهی را روی دلفین‌های وحشی نصب کند تا عادات شکار و غذا خوردن آن‌ها را بررسی کند.

در آخر باید اشاره کرد که استفاده نیروی دریایی آمریکا از دلفین‌ها موضوع تازه‌ای نیست به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد. همچنین کشورهای دیگر نیز برنامه مشابهی را اتخاذ کرده‌اند. به عنوان مثال، چند ماه پیش گفته شده بود که روسیه در جنگ اوکراین از دلفین‌های آموزش دیده استفاده می‌کند.

منبع: دیجیاتو

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها