۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
پس‌لرزه‌های سخنان عجیب رییس‌جمهور کره‌جنوبی علیه ایران

سخنان خارج از عرف دیپلماتیک رییس‌جمهور کره‌جنوبی در ابوظبی درباره ایران صدای اعتراض احزاب و رسانه‌های داخلی این کشور را هم بلند کرد.

فردای اقتصاد: در پی اظهارات نسنجیده و عجیبی که رئیس جمهوری کره جنوبی اخیرا در جریان سفر به امارات متحده عربی در باره ایران مطرح کرد و اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت، وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای کتبی سعی کرد تبعات منفی حرف‌های نسنجیده «یون سوک یول» را کاهش دهد.
خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «یونهاپ» در این‌باره نوشت، وزارت خارجه سئول در پیامی به خبرنگاران خواستار «عدم تفسیر بیش از حد غیرضروری» این اظهارات شد و گفت که این اظهارات حین تشویق سربازان کره‌جنوبی بیان شده‌است.
وزارت خارجه کره‌جنوبی در این پیام تاکید کرد که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در سال 1962، کشور کره جنوبی از دیرباز روابط دوستانه و همکاری با ایران را حفظ کرده‌است و تعهد این کشور برای ادامه توسعه روابط دوستانه دوجانبه با ایران همچنان پابرجاست.
یول در اوایل هفته جاری در جریان سفر رسمی خود به امارات در دیدار با سربازان کره جنوبی در امارات، روابط ایران و امارات را با روابط کره جنوبی و کره شمالی مقایسه کرد و گفت: «دشمن و بزرگترین تهدید امارات، ایران است.»
در واکنش به این سخنان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی در امارات واکنش نشان داده و اظهار داشت: «وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت آمیز رئیس جمهور کره جنوبی پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی بعنوان دو کشور همسایه و دوست است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: «وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس‌جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.»

رییس‌جمهور کره جنوبی در ابوظبی چه گفت؟

«یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی که در روزهای اخیر به ابوظبی سفر کرده است در دیدار با 150 سرباز کره جنوبی مستقر در امارات، در اظهاراتی توهین‌آمیز و خارج از عرف دیپلماتیک مدعی شد که ایران دشمن امارات است.
یون در جریان این ملاقات اظهار داشت: «دشمن امارات و بزرگترین تهدید، ایران است و دشمن ما نیز کره شمالی است... در نتیجه ما وضعیتی بسیار شبیه به امارات داریم.»
ابوظبی میزبان 150 سرباز کره جنوبی است که مسئولیت حفاظت از پروژه احداث نیروگاه اتمی البرکه در غرب ابوظبی را بر عهده دارند.
در جریان سفر یول به ابوظبی که نخستین سفر تاریخ یک رئیس جمهور کره‌جنوبی به امارات محسوب می‌شود، 13 یادداشت تفاهم میان مقامات ارشد اماراتی و کره‌ای به امضا رسید.

اعتراض داخلی به رییس‌جمهور کره‌جنوبی

حرفهای نسنجیده رئیس جمهوری کره جنوبی در جریان سفر اخیرش به امارات متحده عربی نه تنها اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را بدنبال داشت و وزارت خارجه کره را هم به مخمصه انداخت، بلکه صدای احزاب داخلی این کشور را نیز درآورده است؛ حرفهایی که احزاب داخلی آن را بدرستی «فاجعه دیپلماتیک» دانسته اند.
به گزارش «ایرنا»، رسانه کره‌ای «کوریا تایمز» امروز به حواشی ایجاد شده در خصوص حرف‌های رئیس جمهوری این کشور درباره ایران پرداخت و با انعکاس واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به حرفهای یون سوک یول، نوشت: «دولت سئول در تکاپو برای جلوگیری از تبدیل شدن این مسئله به مشکلات دیپلماتیک با ایران است.»
با این حال، با توجه به اینکه وزارت امور خارجه کره جنوبی پیش از دریافت اعتراض رسمی ایران، در حال مذاکره بر سر این موضوع با طرف ایرانی بود، به نظر می رسد که ایران همچنان از اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی ناراضی است و این مسئله ممکن است به یک مشکل دیپلماتیک بین دو کشور تبدیل شود.
رئیس حزب دموکرات کره جنوبی به عنوان حزب مخالف، در اعتراض به اظهارات اخیر رئیس جمهوری این کشور درباره ایران تصریح کرد: «این موضوع یک «فاجعه دیپلماتیک» است که می تواند به منافع ملی دو کشور آسیب برساند.»
کیم هیون جونگ، سخنگوی این حزب مخالف دولت کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت: «این اظهارات می‌تواند این تصور منفی را ایجاد کند که سئول، تهران را یک تهدید نظامی می‌داند.»
او تاکید کرد روابط میان ایران و کره جنوبی در دهه 70 میلادی که دوران رونق در خاورمیانه بود، با افزایش همراه شد. دو طرف همچنین در سال 2016 میلادی یک قرارداد مشارکت همه جانبه امضا کردند.
این سخنگو تصریح کرد: «هدف اصلی دیپلماسی کاهش دشمنان است، اما یون سوک یول رئیس جمهور بسیار اسفباری است که در حال افزایش دشمنان این کشور است. رئیس جمهوری باید از فاجعه دیپلماتیکی که منافع ملی را تضعیف می‌کند و مردم را به خطر می‌اندازد، دست بردارد.»
رسانه کره ای کوریا تایمز در پایان گزارش خود به بدهی هفت میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران اشاره کرده و نوشته است: «سئول و تهران بر سر هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی که مربوط به پول صادرات نفت ایران به کره است، اختلاف دارند. گذشته از مسئله پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی، روابط دو جانبه دو کشور ، روابطی عادی و به دور از تنش بوده است.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
توافق برای انتقال منابع ارزی آزادشده ایران به یک کشور همسایه
رمزگشایی از سفر مقام بلندپایه عمانی به تهران
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامبيز والي نژاد IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    واقعا براي مردم كره جنوبي متاسفم بابت اظهارات نسنجيده رئيس جمهورشان. بهتر است ايشان روزي چند ساعت به اظهارات مسئولين كشور ما دقت كنند و سنجيده حرف زدن را ياد بگيرند.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار