۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
بورس با تورم به قله می‌رسد؟

پیام سفیدرو و سینا صفری، فعالان بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان چهارشنبه به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه، آخرین تحولات و اخبار پیرامون این بازار و چشم‌انداز آتی آن پرداختند. 

فردای اقتصاد: بازار سهام در این هفته پر نوسان دنبال شد و در دو روز پایانی به دلیل اخبار ضد و نقیض خودرویی با افزایش عرضه‌ها همراه شد.حال سوال این است که آیا می‌توان به پیشروی بورس در مسیر صعودی امیدوار بود؟ و مهم‌ترین تهدیدهای آن در این مسیر چیست؟ 
در برنامه زنگ پایان امروز میزبان پیام سفیدرو و سینا صفری؛ فعالان بازار سرمایه بودیم و به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه، آخرین تحولات و اخبار پیرامون این بازار و چشم‌انداز آتی آن با توجه به شرایط موجود پرداختیم. 
پیام سفیدرو، فعال بازار سرمایه در رابطه با چشم‌انداز شاخص کل بورس عنوان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کلان و شعله تند انتظارات تورمی، شاخص کل به راحتی می‌تواند از محدوده فعلی عبور کند و بررسی روند آن حاکی از این است که در سال ۱۴۰۱، شاخص کل به سمت قله تاریخی حرکت خواهد کرد اما عبور از آن در سال آینده به وقوع خواهد پیوست و در ماه‌های پایانی سال به نظر می‌رسد ارتفاع  یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی برای شاخص کل در دسترس خواهد بود. با توجه به افزایش انتظارات تورمی، بازار سرمایه که عمدتا رشد آن تورمی بوده است، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در حالی که بازارهای موازی در سقف‌های تاریخی خود قرار دارند بورس تهران می‌تواند جاماندگی ۲ سال اخیر خود را جبران کند. ریسک اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد نیز چندان پایدار نیست و حتی به بهای کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم این اختلاف پر خواهد شد.
در مقابل اما سینا صفری اعتقاد داشت: رشد اسمی بورس و ارتفاع شاخص کل به تنهایی نمی‌تواند قابل اتکا باشد بلکه باید عملکرد آن نسبت به بازارهای موازی در نظر گرفته شود. در حل حاضر شاهد اختلاف نرخ‌ها در بازارهای مختلف و بروز حباب قیمتی هستیم که دلیل آن را می‌توان در چالش‌های جدی اقتصاد کلان و عدم چشم‌انداز مناسب برای بهبود شرایط سیاسی جست‌وجو کرد. انتظارات تورمی ۴۰ الی ۵۰ درصدی موجب کاهش سود واقعی در شرکت‌های بورسی خواهد شد و به نظر می‌رسد با وجود رشد اسمی شاخص بورس با ادامه شرایط سیاسی فعلی و کاهش ارزش برابری دلار به ریال، رشد واقعی در انتظار بازار سرمایه نیست.
پیام سفیدرو در رابطه نقش اقدامات حمایتی نظیر صندوق تثبیت در بازار سهام عنوان کرد: بورس تهران کاملا هیجانی دنبال می‌شود و این موضوع را می‌توان به عنوان ماهیت تمام بورس‌ها در نظر گرفت که تنها مختص ایران نیست، پس نباید از این منظر ضرورت حضور صندوق‌های حمایتی را زیر سوال برد اما به بهره‌وری مناسب و کارایی اقدامات حمایتی نظیر صندوق تثبیت بازار سرمایه با توجه به سیستم اقتصاد کشور و عدم حکمرانی اقتصاد آزاد که اقتصاد بر مبنای نظام عرضه و تقاضا پیش نمی‌رود، نمی‌توان چندان امیدوار بود.
سینا صفری نیز خاطرنشان کرد: ساختار متمرکز دولتی و دخالت در بازار سرمایه موجب ایجاد آسیب‌های جدی در این بازار خواهد شد و در همین راستا در نظر گرفتن ردیف بودجه برای صندوق تثبیت در سال آینده و تزریق پول حدود ۱۵ همتی به این صندوق کمکی به بهبود روند فعلی بورس نخواهد کرد.

وی همچنین در انتقاد از اثرگذاری قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مشکل اصلی این قانون هدفی است که از اجرای آن دنبال می‌شود که به دنبال محدود کردن و کنترل بازارهای سفته‌بازی است. این در حالی است که دلیل هجوم مردم به این بازارها تورم سنگین و از دست رفتن ارزش پول ملی است که سرمایه‌گذاران را برای در امان ماندن از تورم به سمت این بازارها سوق می‌دهد. بنابراین مانند سایر سیاست‌های حمایت از بازار سهام این قانون نیز در صورت عدم بهبود شرایط سیاسی، اثرگذاری مناسبی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار