۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
پیش‌ بینی بورس فردا یک بهمن ۱۴۰۱

معاملات بازار سهام در اولین ماه زمستان نیز با رشد نماگرها پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران روز چهارشنبه را با فراز و نشیب زیادی پشت سر گذاشت که عمده بخش روند نزولی آن نیز به چالش‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور مربوط بود اما در نهایت موفق به ثبت یک بازدهی مثبت کوچک شد. شاخص کل بورس در انتهای معاملات آخرین روز دی ماه افزایش ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد تا همچنان به تهدید مقاومت ۱.۷ میلیون واحدی ادامه دهد. در سمت کوچک‌ها نیز شاهد رشد ۰.۴۸ درصدی شاخص هم‌وزن بودیم تا بار دیگر وضعیت بهتری را برای گروه‌ها و صنایع کوچک بازار مشاهده کنیم. ارزش معاملات در روز چهارشنبه عدد ۹۶۷۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند و خروج اندک تنها ۷ میلیارد تومانی نیز نتیجه داد و ستدهای حقیقی‌ها بود.

شروع معاملات آخرین روز از اولین ماه فصل زمستان ۱۴۰۱ برای بورس تهران با برتری عرضه‌ها همراه بود اما به مرور با قدرت گرفتن تقاضا برای برخی گروه‌ها که عمده آن را صنایع کوچک به خود اختصاص می‌دادند مواجه شد تا اجازه منفی شدن نماگرهای تالار شیشه‌ای داده نشود. رصد بازار روز چهارشنبه نشان می‌دهد که عمده عرضه‌ها تنها در چند صنعت خلاصه شده بود و اگر چالش‌ها خودنمایی نمی‌کردند احتمال یک بازار سراسر سبز دور از دسترس نبود.

ترس بورس از خاطرات تلخ

رانت، دلالی، سفته‌بازی، زیان انباشته خودروسازان، افزایش قیمت در بازار آزاد و... همگی نتایج چندین سال سرکوب قیمتی صنعت خودروسازی کشور بوده که هیچ کس به جز دلالان و کسانی که رانت‌های قوی دارند، از آن سودی نبرده‌اند. بورس تهران نیز تاکنون چندین بار به چنین اتفاقاتی با روی خشمگین و سرخ پاسخ داده است و روز چهارشنبه نیز چنین واکنشی در گروه خودرویی و نمادهای اصلی این صنعت به وضوح قابل مشاهده بود. عرضه خودرو در بورس کالا طی یک هفته گذشته به یکی از مهم‌ترین مسائل بورس تهران تبدیل شده است. در ابتدا لغو عرضه دنا پلاس موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرد که با ورود سازمان بورس و وزارت اقتصاد به این موضوع، برطرف شد و عرضه حتی با ظرفیتی دو برابر صورت گرفت. با این حال اما اکنون نگرانی جدیدی در این راستا ایجاد شده است.

روز چهارشنبه سازمان بازرسی کشور در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا اظهار نظر کرد و آن را اتفاقی غیرقانونی خواند. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی در صحبت‌های خود اشاره می‌کند: زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمی‌شود و از طرفی تولیدکننده منحصر بوده و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد، عرضه این کالا در بورس به نفع تولیدکننده است. در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین می‌کند بلکه تولیدکننده قیمت را مدیریت کرده و با کاهش عرضه به راحتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد که در بحث خودرو چنین وضعیتی وجود دارد. وی افزود با توجه به افزایش قیمت خودرو در بورس سازمان بازرسی این موضوع را اولا بر خلاف قانون و نادیده گرفتن قیمت‌های تعیین شده و ثانیا خلاف منافع مصرف‌کننده می‌داند و برای حمایت از مردم به جهت این که خودرو با قیمت مصوب به دستشان برسد به این موضوع ورود کرده است.

صحبت‌های سازمان بازرسی از جهاتی درست است اما نه برای اقتصاد و صنعتی که در آن قیمتگذاری دستوری صورت گرفته و محصولات یا به صورت یک لاتاری یا در نهایت با اختلاف بسیار زیاد در بازار آزاد به دست مصرف کننده می‌رسد و سود چشمگیری را نصیب سفته‌بازان می‌کند. به هرحال فعلا شاهد جبهه‌های مختلفی در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا هستیم و باید دید که کدام سمت برنده این مسابقه اشتباه خواهند بود اما این موضوع همچنان می‌تواند بر روند معاملات خودرویی‌ها تاثیرگذار باشد و این موضوع تا حدی بر کلیت بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مژده کدال برای سهامداران

با وجود تمامی حواشی هفته گذشته در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، روز جمعه سامانه کدال خبر مثبتی را مخابره کرد. شرکت ایرانخودرو با ارسال گزارش ۹ ماهه خود خبر از کسب سود ۱۱۴ میلیارد تومانی (۴ ریال به ازای هر سهم) داد. این در حالی است که «خودرو» در مدت مشابه سال گذشته زیان ۸۸۹۰ میلیارد تومانی (۲۹.۵ تومان به ازای هر سهم) را گزارش کرده بود. فروش سه ماهه پاییز ایران خودرو نیز ۵۰.۵ میلیارد تومان بوده که رکورد فروش فصلی این شرکت محسوب می‌شود و نسبت به سه ماهه تابستان حکایت از رشد ۴۲ درصدی دارد. با این گزارش مثبت انتظار می‌رود فردا شاهد افزایش تقاضا در سهام خودرویی باشیم که احتمالا این جو مثبت به سایر گروه‌ها نیز سرایت خواهد کرد.

جدال نیروهای مخالف در صنایع بزرگ

با تمام این تفاسیر اما همچنان نگرانی بابت بندهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ باقی است و می‌توان اثرات آن را در روند معاملاتی گروه‌های بزرگ مشاهده کنیم که البته در جدال با نرخ‌های خوب بازارهای جهانی هستند. سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که پس از اظهارنظرهای بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌سازها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد. انتقاد از فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل استفاده از نرخ هاب‌های اروپایی همواره وجود داشته و دارد و به نظر می‌رسد که قرار است این موضوع ادامه‌دار باشد. از نکات منفی دیگر می‌توان به افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رسیدن آن به ۷ هزار تومان، افزایش ۱۰ واحد درصدی نسبت نرخ گاز صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها، بازگشت دوباره عوارض و مالیات صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام و... اشاره کرد.

از سمتی اما همانطور که اشاره شد، بازارهای جهانی در شروع سال ۲۰۲۳ روند صعودی مناسبی را در پیش گرفته‌اند و شاهد سطوح قیمتی خوبی در کامودیتی‌ها هستیم. طی آخرین معاملات در هفته میلادی، نفت به میانه کانال ۸۵ دلاری رسید، طلا بالای ۱۹۲۰ دلار معامله می‌شود، مس به بیش از ۹۳۰۰ دلار رسیده و روی نیز خود را به بالای کانال ۳۳۰۰ دلار رسانده است. از سمتی نرخ دلار در بازار آزاد نیز به دلیل مصوبه جدید پارلمان اروپا روندی صعودی به خود گرفته و در مرز ۴۳ هزار تومان قرار دارد که می‌تواند بار دیگر به افروخته شدن شعله انتظارات تورمی دامن بزند.

یک قدم تا سقف کانال تکنیکالی

همانطور که در تصویر تکنیکالی شاخص کل بورس نیز پیداست، روند صعودی اخیر، کندل‌های شاخص را به سمت سقف کانالی صعودی حرکت داده است که از مرداد سال ۹۹ تاکنون شکسته نشده است. رالی صعودی جدید از قدرت بیشتری نسبت به دوره‌های قبلی برخوردار است و احتمال شکست این مقاومت نیز بالاست با این حال اما احتمالا به کمی زمان نیاز داشته باشد.

پیش بینی بورس فردا

با تمام این تفاسیر و نکات ذکر شده، به نظر می‌رسد که بورس فردا روندی صعودی را طی کند و به مرور این قدرت افزایش یابد تا شاهد فتح کانال‌های بالاتر باشیم.

پیش‌ بینی بورس فردا یک بهمن ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    تحلیل واقع بینانه ای بود ممنون از اطلاعات وتحلیلتون

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار