۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
اثر امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت پیش‌بینی می‌کند که با امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا، ایران از اواخر تابستان ۱۴۰۲ می‌تواند وارد فاز اجرایی و عملیاتی تجارت آزاد شود.

فردای اقتصاد: موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا با حضور رییس سازمان توسعه تجارت و هیات رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز پنجشنبه ۲۹دی ماه امضا شد. علیرضا پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه امضای موافقت‌نامه  تجارت آزاد ایران با اوراسیا می‌تواند توسعه روابط اقتصادی و تجاری را تسهیل و تسریع کند، تصریح کرد: آمادگی کامل داریم تا در کنار موافقت‌نامه، کارگروه مشترک تشکیل دهیم، تاکنون نیز فعالیت‌های مالی خوبی انجام شده و اقدامات لجستیکی در دستور کار قرار دارد. وی افزود: همچنین آمادگی داریم تا با همکاری بیشتر در بخش کشاورزی، در زمینه امنیت غذایی اقدام کنیم.

علیرضا پیمان‌پاک در نشست خبری امضای موافقت‌نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: مذاکرات نهایی انجام شد و لیست اقلام ممنوعه فاقد تعرفه صفر مشخص شدند که بر اساس آن ۹۰درصد کالاها در لیست سبز تجاری قرار گرفتند و ۱۰درصد محصولات ممنوعه مشخص شدند.

وی با بیان اینکه طی یک ماه آینده این موافقت‌نامه  به امضای دولت‌ها خواهد رسید، تصریح کرد: نهادهای مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت امور خارجه در مذاکرات حضور داشتند که متن آن نهایی شد و به امضا رسید. وی همچنین اظهار کرد: تا اواسط سال ۱۴۰۲ این موافقت‌نامه  عملیاتی می‌شود و در افزایش تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا که متشکل از پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است، اثرگذار خواهد بود

پیمان‌پاک با بیان اینکه امیدوارم این موافقت‌نامه در جهش تجارت اثر گذار باشد، تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی در سه سال گذشته اثر مثبتی داشته است و اکنون نیز تعرفه صفر گمرکی برای ۹۰درصد کالاها می‌تواند منجر به جهش جدی در صادرات و واردات شود.

وی با بیان اینکه عمده اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مکمل با ایران هستند، گفت: کالاهای تولید داخل مورد نیاز بازارهای کشورهای عضو اوراسیا است و از سوی دیگر برخی نیازهای مواد اولیه ایران را این کشورها می‌توانند تأمین کنند. وی تاکید کرد: نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۱۰میلیارد دلار تجارت را افزایش خواهد داد و افق روشنی را پیش روی ایران قرار می‌دهد.

همچنین آندری اسلپنو وزیر تجارت اوراسیا با اشاره به افزایش تحرک در همکاری ایران با اتحادیه، تاکید کرد: موافقت‌نامه تجارت در گام نخست به صورت موقت به امضا رسید. وی افزود: برخلاف اعمال تحریم‌های خارجی بر ایران و روسیه با عزم دو کشور سطح همکاری‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

اسلپنو با تاکید بر اینکه موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا به گسترش همکاری‌های آینده کمک بسیاری خواهد کرد، گفت: برنامه‌های بزرگی در زمینه حمل و نقل، مالی و کشاورزی و زمینه‌های دیگر وجود دارد که با حمایت‌های سیاسی کشورها به نتیجه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: ایران تجربه زیادی در زمینه تحریم‌ها دارد و ما بر این تجربه ارج می‌گذاریم. وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و توقف برخی تجارت‌ها، اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها در تجارت اوراسیا با ایران فقط در یک سال اخیر ۲۰درصد افزایش واردات و صادرات را تجربه کردیم و تداوم نیز خواهد داشت. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار